شناسهٔ خبر: 50377428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

انتقاد از آمریکا برای اخراج گروهی مهاجران

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اخراج دسته جمعی مهاجران و پناهندگان هائیتی توسط واشنگتن را محکوم و اعلام کردند این اقدام بخشی از سیاست "تبعیض نژادی" علیه سیاه پوستان هائیتی در مرز‌های ورودی آمریکا است.

صاحب‌خبر -
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "رویترز"، آمریکا سال گذشته و در دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا با تصویب قانون موسوم به ۴۲، به بهانه بهداشت و سلامت با اخراج دسته جمعی مهاجران و پناهجویان موافقت کرد.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که تاکنون صد‌ها مهاجر را از اردوگاه مهاجران در دل ریو در ایالت تگزاس به هائیتی بازگردانده و هزاران نفر دیگر را نیز برای آماده‌سازی و اخراج از خاک آمریکا از این اردوگاه خارج کرده‌اند.
گروهی متشکل از پنج کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد که بر نژادپرستی و بیگانه هراسی تمرکز دارند، نامه‌ای اتهامی به واشنگتن نوشتند تا به اقدامات دولت آمریکا در اخراج گروهی مهاجران اعتراض کنند.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کردند: آمریکا برای تسریع اخراج گروهی مهاجران هائیتی عمدتا سیاه پوست، بدون هیچگونه ارزیابی انفرادی، آن‌ها را در معرض خطرات بازگشت اجباری و نقض حقوق بشر قرار می‌دهد.
در ادامه این بیانیه آمده است: کشور‌ها نمی‌توانند همه مهاجران از یک ملیت خاص را تهدیدی برای امنیت ملی محسوب کنند و همه مهاجران، صرف نظر از ملیت، نژاد یا وضعیت مهاجرت آن‌ها باید تحت حمایت قوانین بین المللی قرار گیرند.
دولت آمریکا در توجیه اقدامات خود برای اخراج گروهی مهاجران اعلام کرده است این کار با هدف مقابله با گسترش ویروس کرونا انجام می‌شود.
پیش از این دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که اسناد تازه به دست آمده بیش از ۱۶۰ گزارش داخلی از رفتار نادرست و سوء استفاده از پناهجویان توسط مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد.
سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده‌اند اقدام آمریکا در اخراج گسترده پناهجویان هائیتی که با عبور از مرز مکزیک به تگزاس وارد شده و در زیر پلی در منطقه «دل ریو» اردو زده‌اند، هنجار‌های بین‌المللی را نقض می‌کند.
پس از ورود بیش از ۱۰ هزار مهاجر غیرقانونی به این شهر مرزی، نه تنها شهردار دل ریو وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد بلکه ۴۰۰ مامور نیز از سوی اداره حفاظت مرزی آمریکا به این منطقه اعزام شده‌اند.
مهاجران، این شهر ۳۵ هزار نفری را به سرپناهی موقت تبدیل کرده‌اند و بسیاری، از رودخانه برای استحمام و شستن لباس‌های خود استفاده می‌کنند.

نظر شما