شناسهٔ خبر: 50377187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

بخش خصوصی برای حل مشکلات تامین انرژی واحدهای صنعتی راهکار داد

نسخه عبور از بحران انرژی

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران برای حل مشکلات تامین انرژی واحدهای صنعتی در زمستان راهکار داد. آرش نجفی،

صاحب‌خبر -

تعادل | 

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران برای حل مشکلات تامین انرژی واحدهای صنعتی در زمستان راهکار داد. آرش نجفی، با بیان اینکه بهینه کردن مصرف انرژی با افزایش قیمت حامل‌های آن یک دروغ بزرگ است، اعلا م کرد که پس از انقلاب قیمت حامل‌های انرژی ۳ هزار برابر شده اما بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام نشده است. به گفته او، در سال ۹۸ افزایش قیمت بنزین بین ۵ تا ۸ درصد بوده اما با این حال شاهد تورم ۶۸ درصدی بودیم که بر نرخ دلار نیز اثرگذار بوده است. این فعال بخش خصوصی همچنین با انتقاد از توزیع یارانه نقدی در اظهاراتی عنوان کرد که سال ۸۹ عددی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را خرد و در جامعه تقسیم ‌کردند و این کار باعث شد تا نقدینگی افزایش پیدا کند. این مبلغ ۱۱ سال است که به دولت تحمیل شده و هیچ تأثیری نیز در جامعه ندارد. او پیشنهاد داد که عدد ۴۵ هزار تومان حذف و دولت یارانه نقدی را در صنعت انرژی برای عبور از بحران‌ها سرمایه‌گذاری کند. او راه‌حل دیگر بخش خصوصی در صنعت نفت و برق را توجه دولت به رگولاتوری انرژی دانست. «انتشار اوراق سلف نفتی» از دیگر موارد پیشنهادی بود که باید در دستور کار دولت قرار گیرد. 

     قیمت حامل‌های انرژی ۳۰۰۰ برابر شده!

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشستی از وضعیت صنعت برق، گاز و نفت در ایران گفت. آرش نجفی با اشاره به تاریخ صنعت نفت در ایران، گفت: در صدسال گذشته نفت را به‌سختی استخراج کرده و بسیار سخت پول آن را دریافت کرده‌ایم ولی از اعتبار خود استفاده نکرده‌ایم. در حال حاضر و بحث امروز نبود سرمایه لازم برای استخراج و بهره‌برداری مناسب نفت است. مشکل صنعت در استخراج و اکتشاف در عدم استفاده از اعتبار لازم است تا به عنوان ضمانت از آن بهره گیرند. نجفی ادامه داد: فرآیند غلط مذاکره در فروش نفت باعث شده سرمایه‌گذار مناسب نداشته باشیم و این سبب شده که تحریم جدی‌تری در صنعت داشته باشیم. رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران به مساله امنیت صادرات اشاره کرد: امنیت صادرت انرژی مساله مهمی است و اگر به این موضوع توجه شود با هر بازی سیاسی درگیر عدم فروش و چالش نمی‌شویم. او معتقد است: توجه به بهینه‌سازی انرژی بهترین استراتژی دنیاست که می‌تواند ما را از چالش بیکاری و کمبود سرمایه نجات دهد. در حال حاضر کاهش مصرف انرژی یک فرآیند تولید انرژی در دنیاست. نجفی به وضعیت صنعت برق هم اشاره کرد: صنعت برق هم همین چالش بخش نفت را دارد. دارندگان صنایع برق روند فرسایشی را طی کرده‌اند. این سبب شده توانایی سرمایه‌گذاری جدید به مشکل بربخورد و به‌مرور برخی از نیروگاه‌ها را از دست می‌دهیم. او راه‌حل بخش خصوصی در نفت و برق رگولاتوری در صنعت برق و نفت است. اتاق ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران با همکاری شورای رقابت آیین‌نامه‌ها را تدوین کرده و علی‌رغم مخالفت دولت تا مرحله موافقت و رفتن به مجلس هم رفته ولی وزیر نیرو درخواست کرده که این طرح به وزارت نیرو برگردد. او ادامه داد: امیدواریم از بخش خصوصی، نماینده اتاق و تشکل‌ها و تولیدکننده‌های حوزه انرژی در مرحله بازنگری استفاده شود. اما می‌توان این را به جرت گفت که معطلی این طرح در دولت یا مجلس قطعاً به ضرر دولت است. درخواست ما این است اگر دولت نظری در این حوزه دارد جلسه هم‌اندیشی برگزار کند و زحمت ۵ ساله را هدر ندهند. انحصارگرایی و قدرت‌طلبی دولت‌ها به نفع هیچ کشور و دولتی نیست. سیستم دستوری نباشد و عقلانیت معیار عمل باشد. رگولاتوری نفت یکی از همین راه‌هاست. در صنعت برق امیدواریم به این مساله توجه شود. نجفی با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح کرد: بهینه کردن مصرف انرژی با افزایش قیمت حامل‌های آن یک دروغ بزرگ است. از بعد از انقلاب ۳۰۰۰ برابر شده است اما بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام نشده است. در سال ۹۸ افزایش قیمت بنزین بین ۵ تا ۸ درصد بود اما شاهد تورم ۶۸ درصدی بودیم که تاثیر خود را بر قیمت دلار هم گذاشت. نجفی مساله بعدی هدفمندی یارانه‌ها دانست. عددی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را خرد کردند و در جامعه تقسیم می‌کردند و این کار باعث شد نقدینگی افزایش پیدا کند. این مبلغ ۱۱ سال است از طرف دولت تأمین می‌شود، اما درواقع این عدد به دولت تحمیل می‌شود و هیچ تأثیری نیز در جامعه ندارد. او ادامه داد: ما پیشنهاد می‌کنیم که عدد ۴۵ هزار تومان را حذف کنند که مبلغ زیادی از دولت کسر می‌کند، در حوزه وزارت نیرو پرداخت کنند تا بتوان در تمامی حوزه‌ها پیشرفت کرد. این یارانه باعث تورم در جامعه شده و هیچ‌چیزی تغییر نکرده است. نجفی اظهار کرد: تأثیر تورم در دلار محاسباتی است. ما نرخ تورم ایران را ضربدر نرخ دلار امریکا می‌کنیم و یک نرخی به وجود می‌آید که در این قسمت ما تورم را محاسبه می‌کنیم.

    تورم 68 درصدی  بعد از افزایش قیمت بنزین ا

و گفت: خواهش ما از دولت این است بدون برنامه‌ریزی هیچ قیمتی را افزایش ندهید، این راه‌حل اقتصادی نیست. برخی کارشناسان می‌گویند قیمت سوخت و انرژی باید افزایش پیدا کند، اما این درست نیست و باید با دقت قیمت را افزایش بدهیم. رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران بیان کرد: در چند سال گذشته قیمت بنزین پلکانی بالا نرفت اما وقتی‌که ناگهانی گران می‌شود، تأثیر خود را در اقتصاد کشور خواهد گذاشت. نجفی ادامه داد: ما قیمت نفت را به بهانه هاب خلیج‌فارس رساندن افزایش دادیم و همچنان در حال حاضر هم قیمت ما نسبت به هاب خلیج‌فارس یک‌سوم است، پس افزایش قیمت هیچگاه تأثیرگذار نبوده است. او ادامه داد: پس اگر ما پول یارانه را در حوزه‌های مختلف وارد می‌کردیم و پیشرفت می‌دادیم باعث می‌شد اشتغال هم بالا برود. اگر در حوزه وزارت نیرو وارد می‌شد، کاهش ۳۵ درصدی بهینه برق به وجود می‌آمد. نجفی ادامه داد: ما قیمت نفت را به بهانه هاب خلیج‌فارس رساندن افزایش دادیم و همچنان در حال حاضر هم قیمت ما نسبت به هاب خلیج‌فارس یک‌سوم است، پس افزایش قیمت هیچگاه تأثیرگذار نبوده است.  او ادامه داد: پس اگر ما پول یارانه را در حوزه‌های مختلف وارد می‌کردیم و پیشرفت می‌دادیم باعث می‌شد اشتغال هم بالا برود. اگر در حوزه وزارت نیرو وارد می‌شد، کاهش ۳۵ درصدی بهینه برق به وجود می‌آمد.رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: در بحث قطعی برق ما فشار به صنعت‌ها آوردیم و دلال‌ها قیمت سیمان را بالا بردند و هر کسی سود خود را برد.

     واردات گاز راهکار قرون وسطایی دولت  برای حل مشکل

 نجفی گفت: حالا همین مشکل را در زمستان امسال هم خواهیم داشت، وقتی ما کمبود گاز داریم، فشار به خانوارها می‌آید و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. او درباره بحث واردات گاز گفت: در حال حاضر ما ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم، همسایگان شمالی ما هم از بحث نداشتن گاز ما سوءاستفاده خواهند کرد. دولت باید روی بحث کاهش مصرف ورود کند. وی با تاکید بر اینکه ذینفع نهایی کاهش مصرف انرژی دولت است، بیان داشت: با واردات گاز هم بخشی از مشکلات به صورت قرون‌وسطایی حل می‌شود اما مشکل اصلی ما حل نخواهد شد. نجفی تأکید کرد: بایستی هرگونه افزایش بدون رصد حتی در صنعت برق انجام نشود. حوزه انرژی به هر دلیلی سیاسی است و باید روی افزایش حامل‌های انرژی دقت شود. اگر روش پلکانی ادامه یافت مشکل کمتر بود. از افزایش قیمت به روش پلکانی در دولت نهم جلوگیری شد و الان این تعداد شوک‌ها خیلی صنعت و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بدون بررسی و رصد بازار نمی‌توان افزایش قیمت داشت و سوبسید داد. اگر بدون توجه و بدون برنامه قیمت افزایش یابد، مشکل‌آفرین است. یارانه باید هدفمند شود. او تأکید کرد: باید دولت و مردم متقاعد شوند که از پرداخت پول یارانه‌ها جلوگیری شود و در صنعت سرمایه‌گذاری شود. از طرفی امسال با کمبود گاز مواجهیم و درنهایت فشار به صنعت منتقل می‌شود. راه‌حل اقتصادی باید منطقی باشد.

     به کارگیری اوراق سلف نفتی 

نجفی درباره اوراق سلف موازی نفتی گفت: من به اوراق سلف نفتی اعتقاد دارم؛ به‌کارگیری اوراق سلف نفتی برای دولت و مجلس الزامی است و می‌توان از این ظرفیت مالی به پشتوانه حوزه‌ها و ذخایر نفتی بهره برد. البته باید تا الان از آن استفاده می‌کردیم. کشوری مثل امریکا از ۵۰ سال قبل پشتوانه دلار را از دلار خود برداشت و پول خود را در تمام دنیا جا انداخت. آن‌وقت ما با داشتن این‌همه ذخایر محرز و موجود نمی‌توانیم اوراق سلف نفتی را به عنوان اوراق بهادار در دنیا عرضه کنیم. نجفی تأکید کرد: البته من با ورود دولت به فروش اوراق قرضه نفتی به شکل ریالی به‌هیچ‌وجه موافق نیستم و تمام حرف من این است که باید اوراق سلف نفتی و اوراق پیش‌فروش نفت با ارز در ازای صرفه‌جویی نفتی عرضه شود نه ریال. البته اوراق سلف نفتی با اوراق نفتی و قرضه فرق می‌کند. باید بدانیم زمستان کمبود گاز در راه است. تصمیم‌گیری‌ها باید سریع اتفاق افتد.


 

نظر شما