شناسهٔ خبر: 50373872 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
شیوع کرونا در اروپا و اقیانوسیه

همزمان با آغاز فصل سرما و در حالی که مقررات سختگیرانه پس از واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر رعایت می‌شود، موارد ابتلا به کووید۱۹ در شماری از این کشورها پس از ماه‌ها کاهش، بار دیگر افزایش یافته است. در آلمان برای اولین بار از نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت) تعداد مبتلایان افزایش یافته و در بلغارستان، کشوری که پایین‌ترین میانگین واکسیناسیون در اروپا را دارد، وضعیت آنچنان سخت شده که احتمال فرستادن مبتلایان به کووید۱۹ به خارج برای درمان قوت گرفته است. بلغارستان نیز با موج چهارم ویروس کرونا درگیر شده است. روسیه هم روز شنبه بار دیگر رکورد تازه‌ای در موارد مرگ‌ و میر ناشی از بیماری کووید ثبت کرد و مقام‌های بهداشتی این کشور از مرگ ۱۰۷۴ نفر خبر دادند. نیوزیلند نیز روز شنبه ۱۰۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ را گزارش کرده که در میان آنها، اولین مورد ابتلا به این بیماری در منطقه‌ای در «جزیره جنوبی» این کشور به ثبت رسیده است، در استرالیا هم بیش از ۳۰۰ مدرسه در سراسر ایالات نیوساوت ولز و ویکتوریا طی سه هفته گذشته به دلیل شیوع دوباره کووید۱۹ تعطیل شده‌ است.

سقوط دوباره لیر ترکیه

با تصمیم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اخراج سفرای کشورهای غربی از این کشور، لیر ترکیه کمترین ارزش خود را در برابر دلار در معاملات امروز ثبت کرد و رکورد جدیدی به‌جا گذاشت. رئیس جمهوری ترکیه به‌تازگی دستور اخراج سفرای امریکا و ۹ کشور اروپایی دیگر را صادر کرده است. از ابتدای سال‌جاری میلادی (۲۰۲۱) ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار ۲۴ درصد کاهش یافته است و با شروع معاملات امروز بازارهای جهانی ارز، هر دلار امریکا به ۹/۸ لیر ترکیه رسید. هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به وزرات خارجه این کشور دستور داد تا ۱۰ سفیر کشورهای غربی را «عنصر نامطلوب» اعلام کند. اطلاق «عنصر نامطلوب» بویژه درمورد دیپلمات‌ها صورت می‌گیرد که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند. وزارت خارجه ترکیه دراین اثنا سفرای کشورهای کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزیلند و امریکا را به اتهام بیانیه غیرمسئولانه در ارتباط با عثمان کاوالا احضار کرده بود. این سفرا در بیانیه‌ای مشترک خواهان آزادی فوری کاوالا شده بودند؛ عثمان کاوالا از سال ۲۰۱۷ در زندان است.

مجازات  قتل  دختر بچه ایزدی

یک زن آلمانی به‌ نام «ونیش» که به گروه داعش در عراق ملحق شده بود، به‌ دلیل قتل یک دختربچه ایزدی که او و شوهرش به‌عنوان برده خریده بودند، در دادگاهی در مونیخ به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این دختربچه در سال ۲۰۱۵ در فلوجه درگذشت. وکلای این زن آلمانی گفته‌اند که «نورا» مادر کودک شاهد غیرقابل اعتمادی است و آنها ادعا کردند هیچ مدرکی مبنی‌بر اینکه دختر واقعاً مرده است وجود ندارد. نورا و دخترش به همراه بسیاری دیگر از ایزدی‌ها به بردگی داعش درآمده بودند. این یکی از اولین پرونده‌های جنایت داعش علیه جامعه ایزدی است که در مورد آن حکم صادر می‌شود. «ونیش» براساس اصل حقوقی صلاحیت جهانی که اجازه پیگرد قانونی برای جنایات جنگی ازجمله نسل‌کشی در خارج از کشور را می‌دهد، در آلمان محاکمه شد. او در سال ۲۰۱۶ در ترکیه دستگیر و سپس به آلمان تحویل داده شد.

رکورد فروش کفش استفاده شده

یک جفت کفش ورزشی متعلق به مایکل جردن، بازیکن مشهور بسکتبال به قیمت یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار دلار در یک حراجی به فروش رسیده است. مایکل جردن این کتانی‌های سفید و قرمز شرکت نایک را در ابتدای عضویت خود در باشگاه شیکاگو بولز در سال ۱۹۸۴ پوشیده بود. خریدار این جفت کفش «نیک فیورلا» است که از مجموعه داران مشهور است. قیمت پرداخت شده برای خرید کفش‌های مایکل جردن بالاترین رقمی است که تاکنون برای خریداری کفش مستعمل یک ورزشکار مشهور پرداخت شده است. با این حال، بالاترین رقم پرداخت شده برای خریداری کفش‌های ورزشی افراد مشهور به کانیه وست، خواننده موسیقی رپ تعلق دارد. یک جفت کفش نایک ایر کانیه وست فروردین ماه امسال در یک حراجی خصوصی به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

رد ادعا درباره «اسپوتنیک»

تولیدکننده واکسن «اسپوتنیک وی» در روسیه اعلام کرد تصمیم دولت نامیبیا مبتنی بر داده‌ها و شواهد علمی نیست. نامیبیا بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره تأثیر واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسیه بر احتمال ابتلای مردان به ویروس «اچ‌آی‌وی» (ایدز) در کشور آفریقای جنوبی، تزریق این واکسن را  به شهروندان خود متوقف کرده است. سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی آفریقای‌جنوبی عنوان کرده است ،که تزریق واکسن‌هایی که در تولید آنها از «وﮐﺘﻮر آدﻧﻮوﯾﺮوس ﺗﯿﭗ ۵» استفاده شده است، می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس «اچ‌آی‌وی» را در مردان افزایش دهد. شیوع ویروس «اچ‌آی‌وی» در هر دو کشور آفریقای جنوبی و نامیبیا بالا است. مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا در روسیه که واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده است، عنوان کرد: واکسن روسی یکی از سالم‌ترین و بی‌خطرترین واکسن‌هاست که در جهان استفاده می‌شود و در تحقیقات بالینی بیش از ۲۵۰ مؤسسه، آزمایش خود را پس داده و ۷۵ نشریه بین‌المللی «بی‌خطر» بودن آن را تأیید کرده اند. نامیبیا تا کنون ۳۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه را به‌ صورت هدیه از صربستان دریافت کرده، اما تا روز ۲۸ مهرماه، تنها ۱۱۵ دوز آن تزریق شده است. این کشور از واکسن‌های دیگر مانند سینوفارم چین، فایزر، آسترازنکا و جانسون‌ اند جانسون برای تزریق به شهروندان خود استفاده می‌کند. تا کنون تنها ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت ۲.۵ میلیون نفری نامیبیا، علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

نظر شما