شناسهٔ خبر: 50373426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کودتای دوم در سودان؛ بازداشت نخست وزیر/ شورای حاکمیتی و کابینه منحل شد

صاحب‌خبر -
کودتای دوم در سودان؛ بازداشت نخست وزیر/ شورای حاکمیتی و کابینه منحل شد
خبرگزاری آریا- با گذشت تنها 33 روز از کودتای نافرجام و چند روز پس از تشدید تنش بین دو گروه نظامی و غیرنظامی در دولت انتقالی در سودان، دومین کودتا توسط رئیس شورای حاکمیت انتقالی و معاون او علیه دولت عبدالله حمدوک به‌وقوع پیوست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبرگزاری‌های بین‌المللی و منابع رسانه‌ای سودان گزارش دادند که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر تحت بازداشت خانگی قرار دارد، و نیروهای مسلح همچنین بامداد امروز با حمله به خانه ابراهیم الشیخ، وزیر صنعت و "ایمن نمر" فرماندار خارطوم ، آنها را بازداشت کردند. رسانه‌ها همچنین از بازداشت محمد الفلکی سلیمان، عضو شورای حاکمیت و "حمزه بلول" وزیر اطلاع‌رسانی، "هاشم حسب الرسول" وزیر ارتباطات، "علی الریح السنهوری" رئیس حزب بعث و "فیصل محمد صالح" مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر سخن می‌گویند.
ارتش سودان در تلاش برای سانسور کردن تحولات در کشور، شبکه اینترنت را قطع و پل‌ها و جاده‌ها در خارطوم، پایتخت را مسدود کرده، در مقابل شهروندان در اعتراض برخی جاده‌ها در پایتخت را مسدود کرده و لاستیک‌ها را آتش زده‌اند.
بعضی از گروه‌های مدنی هم از مردم خواسته اند برای مقابله با این اقدام نظامیان در خیابان‌های تجمع کنند.
خرطوم، پایتخت سودان پنجشنبه گذشته شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفر در حمایت از دولت انتقالی سودان بود.
این تظاهرات در واکنش به گزارش‌هایی برگزار شد که خبر از تلاش گروهی از نظامیان برای برکناری دولت انتقالی می‌داد.

شورای حاکمیتی و کابینه منحل شد
رئیس شورای حاکمیتی در سودان بیانیه ای را درباره تحولات سودان صادر کرد.
عبدالفتاح البرهان گفت : سازش و توافق متعادل به درگیری میان شرکا تبدیل شده است.
البرهان از تصمیم برای اعلام وضعیت فوق العاده در همه مناطق کشور خبر داد و قرار است که شورای حاکمیتی و کابینه منحل شود و ماموریت فرمانداران استان ها مختومه اعلام شود.
البرهان بر پایبندی به مفاد منشور قانون اساسی تاکید کرد و گفت دولتی مستقل تا زمان برگزاری انتخابات بر سودان حکومت خواهد کرد.
وی همچنین گفت که به توافق صلح امضا شده با گروه های شورشی در جوبا پایبند است.

عمل به سند قانون اساسی به حالت تعلیق درآمد
منابع سودانی اعلام کردند شاید عبد الفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در سخنرانی خود از به حالت تعلیق درآوردن عمل به سند قانون اساسی خبر دهد.
خبرگزاری رویترز هم از بسته شدن فرودگاه خرطوم پایتخت سودان در جریان کودتا در این کشور خبر داد.

نخست وزیر تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است
تلویزیون الحدث روز دوشنبه به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان پس از آن که یک نیروی نظامی ناشناس اوایل امروز خانه وی را محاصره کرد, تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره, این خبر هنوز به طور مستقل تایید نشده است.
منابع خانوادگی در گفتگو با رویترز اعلام کردند یک نیروی نظامی اوایل روز دوشنبه به خانه مشاور رسانه ای نخست وزیر سودان یورش بردند و وی را دستگیر کردند.
 عبله کرار از رهبران گروه های آزادی و تغییر بازداشت وزرای صنایع، اطلاع رسانی، ارتباطات و برخی از سران گروه های آزادی و تغییر را تایید کرد.
شبکه تلویزیونی الجزیره هم به نقل از خبرنگار خود در سودان گزارش داد برخی گزارش ها حاکی از بازداشت فیصل محمد صالح مشاور عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان است.
شبکه تلویزیونی الجزیره هم گزارش داد همسر ایمن نمر فرماندار خرطوم به این شبکه گفت یک گروه مسلح سودانی، فرماندار را در منزلش بازداشت کرد.
شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از منابع آگاه از بازداشت "علی الریح السنهوری" رئیس حزب بعث سودان خبر داد.
حزب ملی امت سودان اعلام کرد موج بازداشت ها و کودتاها را به شدت محکوم و تاکید می کنیم این اقدامات به منزله نقض سند قانون اساسی کشور است.

ورود تجهیزات نظامی به خرطوم
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از شاهدان از ورود تجهیزات نظامی به خرطوم پس از بازداشت تعدادی از وزرای دولت سودان خبر داد.
اتحادیه بانک های سودان اعلام کردند کارمندان این اتحادیه در اعتراض به موج بازداشت مسئولان‏ اعتصاب و نافرمانی مدنی گسترده را آغاز کردند.

اعلام حالت فوق العاده در سودان
عبد الفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان از اقدامات نیرو‌های مسلح برای انتقال دمکراتیک تا زمان تحویل حکومت به دولت منتخب خبر داد.
به گزارش تلویزیون الجزیره؛ عبد الفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت: بر ادامه اقدامات نیروهای مسلح برای انتقال دمکراتیک تا زمان تحویل حکومت به دولت منتخب تاکید می کنیم.
وی افزود: اتفاقاتی که اکنون روی می دهد آینده کشور را تهدید می کند.
البرهان همچنین از اعلام حالت فوق العاده در سراسر کشور و به حالت تعلیق درآمدن برخی بندهای قانون اساسی خبر داد.
وی از انحلال شورای حاکمیتی و کابینه خبر داد.

هشدار وزیر خارجه سودان درباره تحمیل خواسته ها با توسل به قدرت نظامی
وزیر امور خارجه سودان درباره هر گونه تلاش برای تحمیل خواسته و اراده بر مردم با توسل به قدرت نظامی هشدار داد و آنرا محکوم به شکست دانست.
مریم الصادق المهدی وزیر امور خارجه سودان در گفت و گویی گفت : همکاری میان غیرنظامیان و نظامیان ، یکی از اصول موفقیت مرحله انتقالی به شمار می رود.
وی افزود که او به عنوان یکی از رهبران حزب الامه سودان سخن می گوید و وی در منزلش است و بعید نمی داند که بازداشت شود.
مریم الصادق المهدی تاکید کرد که امکان دستیابی به راه حل ریشه ای برای خفقان سیاسی در سودان از طریق گفتگو وجود دارد.
وی تصریح کرد: امریکا تلاش هایی را برای میانجی گری به شکل غیرمستقیم برای دستیابی به راه حل برای اوضاع سودان انجام داده است.
وی درباره ریخته شدن حتی یک قطره از خون مردم سودان هشدار داد و گفت : بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و انتقال وی به مکانی نامعلوم ، مساله ای بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است و فکر نمی کنم که حمدوک ، دیکته ها برای برکناری دولتش را نخواهد پذیرفت.
وی گفت که حزب الامه با همه طرف ها برای خارج شدن از بحران فعلی گفتگو می کند و مسائل واقعی وجود دارد که باید برای دستیابی به راه حل بدون اهانت به طرف های دیگر گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه سودان اظهار داشت : ما کنار گذاشتن دیگران یا تروریسم تفکر در میان طرف های سودانی را نمی پذیریم و حزب الامه هم با هر گونه کودتایی از سوی هر طرفی مخالف است.

نظر شما