شناسهٔ خبر: 50370956 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با محکوم کردن کودتای سودان

دبیرکل سازمان ملل خواستار آزادی فوری نخست وزیر سودان شد

نیویورک - ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل کودتای سودان را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری نخست وزیر و سایر مقامات این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش روز دوشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر افزود: من کودتای سودان را محکوم می کنم. حمدوک و سایر مقامات باید فوری آزاد شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد اضافه کرد: به منظور محافظت از انتقال سیاسی، باید از منشور قانون اساسی محافظت شود. سازمان ملل همچنان همراه مردم سودان خواهد بود.

"فولکر پرتس" نماینده سازمان ملل در امور سودان نیز در بیانیه ای اظهار داشت: من عمیقا از گزارش های کودتا و تلاش برای تضعیف تغییر سیاسی در سودان نگران هستم. گزارش های منتشر شده مبنی بر بازداشت نخست وزیر، مقامات دولتی و سیاستمداران در سودان  غیرقابل قبول است.

 وی افزود: من از نیروهای امنیتی می خواهم فوری افرادی  را که به طور غیرقانونی بازداشت شده اند یا در حبس خانگی قرار دارند آزاد کنند. مسولیت این نیروها تأمین امنیت و رفاه افرادی است که در بازداشت هستند.

نماینده سازمان ملل در امور سودان اظهار داشت: من از همه طرف ها می خواهم که نهایت خویشتنداری را داشته باشند. همه احزاب باید فوری به گفتگو بازگردند و برای احیای نظم قانون اساسی با حسن نیت وارد عمل شوند.

خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی از حمله گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و بازداشت خانگی او خبر دادند.  به گزارش الجزیره، هویت این افراد نظامی مشخص نیست.

گزارش هایی هم از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است.  منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

نظر شما