شناسهٔ خبر: 50370165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آمریکا به کودتا در سودان واکنش نشان داد

بخش آفریقای وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار توئیتی به کودتا در سودان واکنش نشان داد و اعلام کرد هرگونه تغییر در دولت انتقالی با تکیه بر زور، کمک‌های آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، این بخش در این توئیت اعلام کرد: همانطور که بار‌ها گفته ایم، هر گونه تغییر به دولت انتقالی با زور، کمک‌های آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بخش آفریقای وزارت امور خارجه آمریکا در توئیت دیگری آورده است: جفری فلتمن فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا گفت که ایالات متحده از گزارش‌های منتشر شده درمورد به عهده گرفتن دولت انتقالی از سوی نظامیان به شدت نگران است.

در این توئیت آمده است: این مساله مغایر با بیانیه قانون اساسی و آرمان‌های دموکراتیک مردم سودان بوده و کاملا غیرقابل قبول است.

خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی از حمله گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و بازداشت خانگی او خبر دادند. گزارش‌هایی هم از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است. منابع مطلع نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده عبدالله حمدوک بود.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

نظر شما