شناسهٔ خبر: 50368178 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حقیقت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

هشدار هواشناسی به کلزاکاران استان گیلان/ بارش های جنوب غرب برای کشت دیم مناسب نیست

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کلزاکاران استان گیلان توصیه می شود که طی چند روز آینده نسبت به کشت اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش پراکنده در برخی نقاط خبر داد و گفت: امروز با شمالی شدن جریانات برروی دریای خزر در استان‌های اردبیل، گیلان، غرب مازندران، شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی بارش باران، وزش باد و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: روز سه شنبه گسترش بارش کل سواحل دریای خزر، شمال غرب و خراسان شمالی را فرا می‌گیرد.

حقیقت از استمرار بارش طی روزهای آتی در برخی استان ها خبر داد و گفت: روز سه شنبه در استان های گیلان، مازندران و گلستان بارش باران پیش بینی می شود، همچنین در استان های اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات جنوبی زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان هم بارش پراکنده خواهیم داشت.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: بنابر نقشه های هواشناسی در آخر وقت دوشنبه و طی روز سه شنبه بارش باران در استان های گیلان و مازندران تشدید می شود‌.

به گفته او، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه دریای خزر مواج است و همواره در استان های شرقی دریای خزر بارش باران رخ می دهد.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان استان گیلان که قصد کشت کلزا را دارند، حداکثر تا چند روز آینده کشت را انجام دهند، در غیراین صورت خسارت چشمگیر خواهد بود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به روند کاهش دما در اکثر مناطق کشور از جمله راستای البرز و زاگرس، کشاورزان نسبت به مصرف کودهای پتاسه در مزارع کلزا اقدام کنند تا محصولشان در برابر سرما مقاوم باشد.

او با تاکید بر اجتناب کشاورزان نیمه شمالی از مصرف کودهای ازوته به سبب افزایش ۲ برابری سرما در مزارع بیان کرد: طی ۲ تا ۳ روز آینده، کشاورزان نیمه شمالی راستای البرز از محلول پاشی و سم‌پاشی اجتناب کنند.

حقیقت ادامه داد: کشاورزان مناطق جنوب غرب و غرب از کشت دیم اجتناب کنند چرا که بارش های اخیر موثر نیست‌.

کاهش ۲.۸ میلی متر بارش نسبت به دوره نرمال

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۳.۷ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۴.۶ میلی متر و دوره بلندمدت ۶.۵ میلی متر است که این امر کاهش ۹ دهم میلی متر نسبت به سال قبل و ۲.۸ میلی متر نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

او با اشاره به اینکه کم بارشی در پاییز امسال ادامه دارد، گفت: در پاییز امسال به ویژه  در مناطق نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان از تاخیر در بارش های پاییزه خبر داد و گفت: نقشه های هواشناسی نشان می دهد که کم بارشی همچنان به قوت خود باقی است و امیدواریم بارش ها از نیمه آذر به بعد آغاز شود.

انتهای پیام/

نظر شما