شناسهٔ خبر: 50358643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

عباس زاده با اشاره به دومین نشست همسایگان افغانستان:

جمهوری اسلامی به دنبال افغانستان عاری از خشونت و امن/ شکل گرفتن دولت فراگیر در افغانستان ضروری است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دومین نشست همسایگان افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر تاکید دارند و دنبال افغانستان عاری از خشونت، امن و بدون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

محمود عباس زاده مشکینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به دومین نشست پیش روی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور، گفت: برگزاری این نشست مهمترین مولفه تاثیرگذار در شکل‌گیری دولت و امنیت افغانستان است، طبیعتا نزدیکی کشورهای همسایه به تحقق برنامه‌ها و پیشنهادات برای صلح و ثبات در افغانستان کمک می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات درباره تحولات افغانستان به نفع مردم افغانستان و کشورهای همسایه است. جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین کشورهای آسیا است و با توجه به داشتن هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی و منافع مشترک، نشست وزرای خارجه تاثیر فراوانی در سامان یابی افغانستان دارد.

عباس زاده مشکینی یادآور شد: جمهوری اسلامی با توجه به اشتراکات نام برده بالاترین نقش را در سامان یابی افغانستان دارد لذا تهران محور رایزنی‌ها قرار گرفته است و امیدواریم نشست وزرای 6 کشور همسایه افغانستان در سطح وزرای خارجه، نتایج و پیشنهادهای مشخصی برای مردم افغانستان داشته باشند.

نمانیده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر این نشست 6 جانبه، موجب طرح بهترین و کارشناسی‌ترین پیشنهادات خواهد شد، تحقق پیشنهادات به کمک همه کشورها نیاز دارد. دولت فراگیر هم باید در افغانستان شکل گیرد تا انگیزه‌ها و اهداف مشخص شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران و چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، افغانستانِ عاری از خشونت، امن، دارای رفاه، بدون جنگ، مستقل و با حاکمیت اراده مردم را خواهانند، این چنین کشوری می‌تواند منافع جمهوری اسلامی و 5 همسایه دیگر را تامی کند لذا امیدوارم نشست موفقیت آمیزی باشد.

گفتنی است؛ دومین نشست وزرای خارجه کشورهای ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان درباره تحولات افغانستان روز چهارشنبه (5 آبان) در تهران برگزار می‌شود، در نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان که ۱۷ شهریور ماه به صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد، توافق شد که دور بعدی این نشست در تهران برگزار شود./

پایان پیام

نظر شما