شناسهٔ خبر: 50358186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تاخیر آمریکا در تحویل پهپاد صدای قطری‎ها را درآورد

یک گزارش می‎گوید که دولت قطر از تاخیر آمریکا در تحویل ۴ هواپیمای بدون سرنشین MQ-۹B ابراز نارضایتی کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - قطر از تاخیر واشنگتن در ارتباط با موضوع خرید هواپیما‌های بدون سرنشین پیشرفته، ابراز ناامیدی کرده است.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، دوحه بیش از یک سال پیش درخواست خرید ۴ هواپیمای بدون سرنشین MQ-۹b پردیتور از آمریکا را مطرح کرده بود، اما وزارت خارجه آمریکا که ناظر فروش تجهیزات نظامی به کشور‌های خارجی است، با وجود تایید دیگر نهادها، هنوز به درخواست قطر عمل نکرده است.

مقام‎های قطری می‎گویند که قصد داشتند از هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا برای نظارت بر تاسیسات گاز طبیعی و نظارت بر تهدیدات تروریستی در منطقه و همچنین جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در سایر مناطق استفاده کنند.

میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال در سال آینده نیز به درخواست این کشور برای خرید هواپیما‌های بدون سرنشین نسبت داده شد و مقام‎های دوحه معتقدند که این رویداد بزرگ نیاز به محافظت در برابر حملات احتمالی دارد.

مقام‎های قطر و آمریکا گفته‎اند که این معامله حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و دوحه را از قدرت دفاعی قوی تری در منطقه برخوردار خواهد کرد.

قطر همچنین در درخواست جداگانه ای، به هواپیما‌های جنگنده F-۳۵ ساخت آمریکا چشم دوخته است.

وزارت خارجه آمریکا درخواست‌های مشابه از سمت سایر کشور‌های متحدش، از جمله امارات را تایید کرده است.

این تنها بر ناامیدی قطر افزوده است، چرا که این کشور در ماه‌های اخیر به آمریکا در تخلیه ده‌ها هزار افغانستانی و سایر افراد از افغانستان در پی قثدرت گرفتن طالبان کمک کرده است.

قطر همچنین از عملیات‌های به اصطلاح ضد تروریستی آمریکا در منطقه حمایت کرده است.

یک مقام دولتی قطر به «وال استریت ژورنال»، می‎گوید «ناامیدی از دیدگاه ما این است که هیچ نشانه روشنی در مورد علت تاخیر در این موضوع وجود ندارد.»

سخنگویان وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند و سیاست عدم اظهار نظر علنی در مورد فروش یا نقل و انتقالات دفاعی را پیش گرفتند.

«ژوزف ووتل»، ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا، می‎گوید که برنامه فروش تجهیزات نظامی به کشور‌های خارجی از سوی آمریکا در حال حاضر محوری است، به ویژه در شرایطی که واشنگتن حضور نظامی و قابلیت‌های خود را کاهش داده است.

به گفته وی، «به طور کلی، ما به این طریق به حفظ نفوذمان در منطقه کمک می‌کنیم.»

قطر محل استقرار پایگاه هوایی «العدید»، بزرگترین پایگاه آمریکایی در غرب است که آمریکا از آن برای عملیات‌های خود در منطقه استفاده گسترده می‌کند.

پس از عربستان، قطر با خرید‌های بیش از ۲۶ میلیارد دلاری از طریق برنامه فروش تجهیزات نظامی واشنگتن به کشور‌های خارجی، دومین خریدار بزرگ تجهیزات نظامی آمریکاست.

وزارت خارجه آمریکا، می‎گوید که برخی از فروش‌ها شامل سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی یکپارچه، رادار و هواپیما‌های جنگنده سطح بالا F-۱۵QA است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما