شناسهٔ خبر: 50357727 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه‌ها/انتقاد«دنیای اقتصاد» به اشتباهات رایج سیاستگذار پولی/ گزارش میدانی«شرق» از وضعیت قاچاق لوازم خانگی/ روایت«همشهری»از خدمت رسانی یک مرکز درمانی به زنان بهبود یافته از اعتیاد

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنا رسانه،روزنامه دنیای اقتصاد امروز در گزارش خوبی به اشتباهات رایج سیاستگذار پولی در قالب چندین پرسش و پاسخ پرداخت. این گزارش که با طرح یک مسأله به ارائه پیشنهاد برای رفع آن اشتباه پرداخته در یکی از سوال های خود مطرح می کند « آیا با کنترل رشد پایه پولی تورم کم می‌شود؟ تورم به‌دلیل افزایش «پایه پولی» رخ نمی‌دهد، بلکه به‌علت رشد «پول» (یا با تساهل «نقدینگی») رخ می‌دهد. پولی نشدن کسری بودجه از مسیر بانک مرکزی هم لزوما منجر به کاهش رشد نقدینگی و رشد تورم نمی‌شود؛ چون هم خود دولت و شرکت‌های دولتی به سمت بانک‌های تجاری برای رفع آن کسری درآمدها می‌روند و هم خود بانک‌ها با عملکرد ضعیف و دارایی‌های موهوم خود دارای ناترازی بزرگ هستند و خواهند بود. پس اینکه بدون نظارت بر ترازنامه بانک‌ها، صرفا به کنترل روش مستقیم و قدیمی تامین کسری بودجه دولت با افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی برای مهار تورم توجه کنیم، کاری ناقص و عبث کرده‌ایم.»

بعد از فرمان رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی مخصوصا از کشور کره، روزنامه شرق در گزارشی میدانی از امین حضور تهران، به تشریح این بازار و وضعیت کالاهای قاچاق پرداخته که قابل تامل است. این روزنامه نوشت«بازار لوازم‌خانگی امین‌حضور مانند هر بازار دیگری بر خیابانش جلوه آراسته‌ای دارد. پاساژهای ردیف‌شده کنار خیابان پر از لوازم‌خانگی‌ است که بیشترشان ایرانی‌اند؛ اما در پس‌کوچه‌های این بازار مملو از باربرها و فروشندگانی است که گه‌گاهی با ترس مشغول جابه‌جاکردن کالاهای قاچاق هستند.خانواده‌ای در مغازه‌ای در حال خرید یخچال بودند، پدر خانواده گفت من برای دختر اولم یخچالی با برند ایرانی خریدم و الان نمی‌خواهم دوباره همان مارک را بخرم او ترجیح می‌داد جنس قاچاق و بدون ضمانت را بخرد اما ایرانی را نخرد.»

همچنین این روزنامه در ادامه سراغ فروشندگان و دلالان این بازار رفت و روایت می کند«مغازه‌ محمد پر از محصولات ایرانی از ماشین لباس‌شویی تا جاروبرقی و یخچال و هر وسیله ریزودرشت مربوط به آشپزخانه است. می‌گوید که به‌عنوان فروشنده ایرانی دوست دارد از محصولات تولید کشورش حمایت کند اما انتقاداتی هم دارد: «ببینید خدمات پس از فروش محصولات ایرانی بد نیست اما فقط مدت‌زمانی که خدمات را ارائه دهند، طولانی است. یک یخچال ایرانی که در آن خراب بود، شش ماه طول کشید تا قطعه جایگزین برایش ارسال کنند، خب شش ماه برای یخچال زمان کوتاهی نیست». »

همشهری گزارشی خواندنی از تنها مرکز دندانپزشکی در محله شوش که به زنان بهبودیافته از اعتیاد و مبتلا به ایدز و هپاتیت خدمات ارائه می‌دهد، تهیه کرد و در تیتر نوشت « اینجا لبخند هدیه می دهند». این روزنامه روایت می کند« تنها نشانه‌ای که از سال‌ها مصرف شیشه، کراک، هروئین و تریاک روی صورت‌شان مانده، ۲چال بزرگ روی گونه‌های استخوانی‌شان است که دندان‌های ریخته‌شان را به رخ می‌کشد. از آخرین‌باری که مخدری مصرف کرده‌اند، سال‌ها می‌گذرد؛ برق زندگی به چشم‌هایشان برگشته و کبودی از روی صورت و لب‌هایشان محو شده اما دندان‌های یکی بود و یکی نبودشان گذشته‌ تلخ‌شان را فاش می‌کند. درست مثل جای زخمی عمیق که خیال محوشدن ندارد.
خدمات دندانپزشکی از آن نیازهای مهم و اساسی است که اغلب زنان و حتی مردان بهبودیافته از اعتیاد از آن محرومند. نیاز ساده‌ای که مثل آچار گیر کرده در چرخ‌دنده‌های کارخانه چارلی ‌چاپلین، چرخه بهبود این گروه را از حرکت بازمی‌دارد. معضلی که به قول خودشان گاهی جای خالی‌اش، راه برگشت به انزوا و مصرف مواد را هموار می‌کند. اما حالا ۵سال است ۲یونیت دندانپزشکی مؤسسه «زنان سرزمین خورشید» بی‌هیچ سؤال و قضاوتی، به کمک جمعی از دندانپزشکان داوطلب به درمان زنان بهبودیافته از اعتیاد اختصاص پیدا کرده است تا مرهم بخشی از دردهای آنها باشد.»

 

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…..

نظر شما