شناسهٔ خبر: 50357515 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چگونه به کمک تحلیل بنیادی سهام خوب بخریم؟

در ادامه، می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که « تحلیل بنیادی چیست؟ » و راه‌های شناسایی سهام بنیادی در بازار را بررسی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، فعالان بازار سرمایه همواره به‌ دنبال کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری در بهترین شرکت‌ها هستند. برای تحقق این امر معامله‌گر باید از ابزارهای مختلفی برای شناخت سهام سودده استفاده کنند. تحلیل بنیادی یکی از این ابزارها است که از آن برای شناخت سهام خوب و پربازده استفاده می‌کنیم. در ادامه، می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که « تحلیل بنیادی چیست؟ » و راه‌های شناسایی سهام بنیادی در بازار را بررسی کنیم.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی ابزارهایی برای شناخت وضعیت مالی و ارزش شرکت در اختیارمان می‌گذارد و در نهایت تعیین می‌کند که سهام شرکت موردنظر چقدر ارزش سرمایه‌گذاری دارد. تحلیل بنیادی در بورس ارزش سهام یک شرکت را با تمرکز بر عوامل اثرگذار بر کسب‌و‌کار بررسی می‌کند. تحلیل بنیادی به مواردی مانند: درآمد، سود، کیفیت مدیریت شرکت و ... می‌پردازد.

تحلیل بنیادی از سه جنبه تحلیل اقتصادی، تحلیل شرکت و تحلیل صنعت تشکیل شده است؛ که در هر کدام عوامل متفاوتی را برای بررسی مدنظر قرار می‌دهند. برای مثال عوامل اثرگذار بر وضعیت اقتصاد در سطح جهانی و بومی توسط تحلیل اقتصاد کلان بررسی می‌شود. این موارد بر صادرات اثرگذار هستند و به این ترتیب روی کسب سود شرکت نیز تاثیرگذار خواهند بود. با توانایی پیش‌بینی وضعیت اقتصاد، عملکرد مثبت شما در سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت.

تحلیل بنیادی در مقابل تحلیل تکنیکال قرار می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال هدف تعیین جهت قیمت‌ها با تجزیه و تحلیل قیمت‌های گذشته بازار است. در صورتی که تحلیل بنیادی به دنبال تعیین ارزش ذاتی سهام با استفاده از عوامل بنیادی و عملکرد شرکت است.

منظور از سهام بنیادی چیست؟

حتما عبارت سهام بنیادی را بسیار شنیده‌اید. این دسته از سهام، سهام‌ شرکت‌هایی هستند که دارای عملکرد و سودسازی مطلوبی هستند. برای مثال شرکتی که طی ده سال سود سالیانه بسیار عالی شناسایی کرده و به صورت منظم سود آن رشد کرده باشد، عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته است؟ سهام این شرکت سهام بنیادی است. البته شناسایی سهام بنیادی تنها با بررسی یک گزینه انجام نمی‌شود. معیارهای مختلفی برای تشخیص سهم بنیادی وجود دارد که باید تمام آن‌ها را بررسی کنید.

شناسایی سهام بنیادی در بازار چگونه انجام می‌شود؟

شما به عنوان یک معامله‌گر موفق که قصد استفاده از تحلیل بنیادی را برای انتخاب سهم خوب دارد، در قدم اول باید تحلیل بنیادی را بشناسید. بعد از آن باید بتوانید صنعت پیشگام را مشخص کنید تا بین شرکت‌هایی که در این صنعت فعال هستند، بهترین شرکت را با بررسی و تحلیل برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

سهام بنیادی در تمام گروه‌ها وجود داشته و نیاز دارند تا با بررسی آن‌ها را بشناسید و در زمان مناسب در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به طور کلی شرکت‌هایی که صادرات محصول مداوم یا طرح توسعه‌ای خوبی دارند در دسته سهام‌ بنیادی قرار می‌گیرند.

در نهایت می‌توان گفت که سهم بنیادی، سهمی است که ارزش ذاتی آن از قیمت بازاری‌اش بیشتر است. این دسته از شرکت‌ها میزان فروشِ در حال رشد و درآمد خوبی دارند که باعث می‌شود به‌طور مرتب، گزارش‌های عالی را منتشر کنند.

برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در بورس، بهتر است با تحلیل بنیادی سهام خوب و با ارزش را پیدا و انتخاب کنید و در نهایت با تحلیل تکنیکال بهترین قیمت یا بهترین نقطه ورود به آن را بیابید.

نکاتی درباره تحلیل بنیادی

در زمان‌هایی که سهم برای اولین بار عرضه می‌شود، تحلیل تکنیکال نمی‌تواند کارایی داشته باشد. همانطور که عنوان کردیم تحلیل تکنیکال از نمودار قیمت سهم استفاده می‌کند اما در زمان عرضه اولیه عملا سابقه و نمودار قیمتی برای سهم وجود ندارد. در این موارد تحلیل بنیادی با بررسی عواملی در شرکت مانند: وضعیت مالی و سودآوری شرکت، محصولات تولیدی، چشم‌انداز رشد بازار، تیم مدیریتی، وضعیت تامین‌کنندگان شرکت و … وضعیت شرکت را برای سرمایه‌گذاری بررسی می‌کند.

در نظر داشته باشید که نتیجه تحلیل‌ها چه تحلیل بنیادی و چه تحلیل تکنیکال تضمینی نیستند. تحلیل‌ها تنها می‌توانند ریسک انجام معاملات را کمتر و از انجام سرمایه‌گذاری‌ بدون دلیل و منطق در هر سهمی جلوگیری کنند اما تضمینی صد درصدی برای موفقیت معامله‌گران وجود ندارد.

تحلیل بنیادی از آن جهت که سرمایه‌گذار در شرکتی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که از قبل بر آن اشراف کامل اطلاعاتی پیدا کرده است، بسیار به موفقیت در معاملات کمک خواهد کرد.

تسلط بر تحلیل بنیادی شرکت‌ها نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد چون بررسی گزارش‌ها و اطلاعات هر شرکت به دقت بسیاری احتیاج دارد. بنابراین به صبر و حوصله بیشتری نیاز دارد.

تحلیل بنیادی هیچ اطلاعات خاصی از زمان مناسب ورود به سهم و یا زمان خروج از آن نمی‌دهد. به همین دلیل باید در کنار تحلیل بنیادی از روش‌ تحلیل تکنیکال و مهارت تابلوخوانی نیز کمک گرفت و بهترین نقطه برای ورود و خروج را انتخاب کرد.

سخن آخر

تحلیل بنیادی وضعیت بنیادی شرکت و ارزشمندی آن را از راه مقایسه قیمت فعلی سهم با قیمت ذاتی آن بررسی می‌کند. معمولا اشخاصی که دید بلندمدت سرمایه‌گذاری دارند و قصد دارند تا یک سهم را خریداری و به مدت طولانی نگهداری کنند، از روش تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند اما تخصص و آموزش در تحلیل بنیادی حرف اول را می‌زند. برای یادگیری تحلیل بنیادی، می‌توانید در دوره‌های آموزش بورس کارگزاری آگاه شرکت کنید. 

تحلیل بنیادی که تخصصی انجام شود به سرمایه‌گذار کمک می‌کند که شرکت‌های ارزشمند و دارای آینده روشن را شناسایی کند. بنابراین این روش در رسیدن به درکی عمیق از کسب‌و‌کارها نیز به شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما