شناسهٔ خبر: 50357186 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

نقش تغذیه و ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان

متخصص ارتوپد دانشگاه علوم پزشکی اراک، پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز را بر دو پایه مهم تغذیه مناسب و داشتن فعالیت بدنی کافی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مفدا :، دکتر محمد رضا بزرگمنش به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان با اشاره به اینکه نوع پیشگیری از آن در افراد و مراحل مختلف متفاوت است، بیان کرد: در صورت داشتن تغذیه، فعالیت بدنی مناسب و رشد خوب در دوران کودکی، طبیعتاً احتمال ایجاد پوکی استخوان در بزرگسالی کمتر است از این رو شروع پیشگیری از پوکی استخوان از بدو تولد می باشد.
وی ادامه داد: فردی که هیچ گونه علائمی از پوکی استخوان ندارد در صورت اندازه گیری چگالی استخوان نیز شواهدی از پوکی استخوان وجود نخواهد داشت و مطمئناً از لحاظ تغذیه دوران کودکی، فعالیت بدنی مطلوب، مصرف ویتامین دی و کلسیم و قرارگیری در معرض تابش نور خورشید؛ موفق بوده است.
این متخصص ارتوپدی ضمن اشاره به اینکه پوکی استخوان ناظر بر شکنندگی استخوان است، تاکید کرد: میزان شیوع پوکی استخوان از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است از این رو از شاخصی برای تعریف پوکی استخوان استفاده می‌شود که سن، جنس و نژاد در آن دخیل باشد.
وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به پوکی استخوان به آرتروز کمتر مبتلا می‌شوند از این رو پوکی استخوان اساساً دردهای مفصلی ندارد، اما دردهای استخوانی ممکن است به پوکی استخوان مربوط باشد.
دکتر بزرگمنش در ادامه تاکید کرد: در دوران رشد تقویت عضله بر استحکام و دوام استخوان تأثیر دارد، لذا شایع‌ترین علت شکستگی ها در افراد مبتلا به پوکی استخوان، افتادن است از این رو در صورت تقویت عضله، هماهنگی مغز، مخچه، عضلات و گیرنده‌های تعادل بیشتر شده و مانع از افتادن و همچنین بسیاری از شکستگی ها می شود.
وی در پایان افزود: یکی از عوارض نارسایی کلیه پوکی استخوان می باشد و به طور ثانویه در نارسایی کلیه میزان هورمون پاراتیروئید افزایش می یابد و با توجه به اینکه ۹۰ درصد کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره است، لذا این هورمون جهت تامین کلسیم بدن، آن را از استخوان ها برمیدارد از این رو اختلالات هورمونی پاراتیروئید ممکن است باعث پوکی استخوان و حتی تومورهای قهوه ای رنگ شود.

نظر شما