شناسهٔ خبر: 50357099 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دلایل سکته بازار‌های طلا، ارز و سهام

بازده ۷ ماهه سرمایه‌گذاری در بورس به ۱۰ درصد رسید که بیشتر از بازده سرمایه‌گذاری در بازار‌های ارز و طلاست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - روزنامه همشهری نوشت: رشد پرشتاب تورم در ۳ سال گذشته بر اهمیت بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران افزوده است، زیرا نرخ تورم طبق محاسبات مرکز آمار سالانه دست‌کم ۴۵ درصد از قدرت خرید خانوار‌ها کم می‌کند که این موضوع نگرانی زیادی را به‌ویژه در میان سپرده گذاران بانکی به‌وجود آورده است.

طبق محاسبات موجود سپرده‌گذاری در بانک‌ها حتی فرض دریافت ۲۰ درصد سود سالانه به‌معنای آن است که قدرت خرید پس انداز‌ها سالانه ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. درحال حاضر ۸۰ درصد نقدینگی در سپرده‌های مدت‌دار بانکی رسوب کرده و به‌معنای آن است که سپرده گذاران ازجمله بزرگ‌ترین بازندگان افزایش نرخ تورم هستند، زیرا صرف‌نظر از افزایش مداوم هزینه هایشان، سال به سال بخش مهمی از ارزش پولشان را نیز از دست می‌دهند.

با وجود این، بخشی از سرمایه‌گذاران در تلاشند از طریق سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا، ارز و سهام مانع از کاهش قدرت خریدشان شوند. این راهبرد به‌ویژه در ۳ سال گذشته که آهنگ رشد نرخ تورم افزایش یافته، عمومیت بیشتری پیدا و توجه طیف گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. نکته حائز اهمیت این است که به غیر از بازار سهام، افزایش جریان نقدینگی در سایر بازار‌ها از جمله ارز خود به بحران تورم دامن می‌زند. با این حال سرمایه‌گذاران با توجه به آنکه در تلاشند از خود در برابر تورم محافظت کنند، صرفا به بازده بازار‌ها توجه می‌کنند و تحت‌تأثیر این موضوع جریان نقدینگی به‌طور مدام و با توجه به میزان بازده در میان بازار‌ها در حال جابه جا شدن است.

بازده ۷ ماهه بازار‌ها

در شهریورماه تحت‌تأثیر نزول ۱۲ درصدی شاخص کل بورس تهران و نوسان‌های قیمت دلار میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز، از بازار سهام پیشی گرفت، اما در پایان مهرماه با وجود چند دور نزول شاخص‌های بورس، شرایط تغییر کرد و موجب شد بازده ۷ ماهه بورس از بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز پیشی بگیرد.

آمار‌ها نشان می‌دهد در مهر‌ماه امسال با وجود آنکه شاخص کل بورس تهران در طول چند هفته با نزول مواجه شده، اما در مجموع با ۵۰ هزار واحد افزایش از یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسیده است؛ یعنی سهامداران به‌طور متوسط در این‌ماه ۳.۶ درصد سود کرده‌اند، با این میزان سود، هم‌اکنون میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای امسال تاکنون به مرز ۱۰ درصد رسیده و بازار سهام از نظر بازده در صدر همه بازار‌ها قرار گرفته است.

طبق آمار‌های موجود سرمایه‌گذاران در بازار ارز در رتبه دوم جدول بازده بازارها، از نظر رشد در ۷‌ماه گذشته، ایستاده‌اند. بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز به ۹.۱۳ درصد رسیده است. قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای امسال تا پایان مهرماه با ۲۳۰۰ تومان افزایش از ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده. این احتمال وجود دارد که درصورت تداوم روند نزولی شاخص بورس و افزایش قیمت دلار در‌ماه جاری، ترکیب جدول بازده سرمایه‌گذاری در بازار‌ها در‌ماه بعد دچار تغییر شود.

جاماندن طلا از دلار

با وجود آنکه قیمت طلا در ایران اثرپذیری زیادی از تغییرات قیمت ارز دارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد در ۷‌ماه گذشته قیمت طلا و سکه، به موازات نرخ ارز رشد نکرده است. به‌طور کلی قیمت طلا تحت‌تأثیر نرخ جهانی هر اونس طلا در بازار جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی تعیین می‌شود؛ با این حال اثر پذیری نرخ طلا از قیمت دلار در بازار داخلی، بیشتر از نوسان نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است.

با وجود این اثرپذیری آمار‌ها نشان می‌دهد؛ قیمت طلا و سکه در ۷‌ماه گذشته به‌طور میانگین بین ۵.۵ تا ۶ درصد رشد کرده که دست‌کم ۳ درصد کمتر از نوسان قیمت دلار است.

طبق این اطلاعات حتی میزان رشد قیمت سکه طرح جدید ۳.۸ درصد بوده که کمتر از همه بازارهاست. قیمت هر سکه طرح جدید با وجود آنکه در مقاطعی در ۷‌ماه گذشته از مرز ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم عبور کرد، اما در پایان مهرماه به محدوده ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر سکه طرح جدید درابتدای امسال در محدوده ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود.

در بازار طلا و سکه بیشترین رشد در ۷‌ماه گذشته متعلق به مثقال و طلای ۱۸ عیار بوده است. اعداد و ارقام نشان می‌دهد؛ قیمت هر مثقال طلا از ابتدای امسال تاکنون ۲۸۱ هزار تومان معادل ۵.۹۸ درصد و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵.۹۷ درصد افزایش یافته است.

دلایل سکته بازار‌های طلا، ارز و سهام

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما