شناسهٔ خبر: 50355586 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

وزیر بهداشت از مجتمع خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران(کوی دانشگاه) بازدید کرد

وزیر بهداشت: رفع مشکلات خوابگاهی دانشجویان برای ما جزء اولویت‌ها است/معاون وزیر بهداشت: خیران در حوزه بازسازی و ساخت خوابگاه‌های دانشجویی ورود کنند

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، به همراه دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از خوابگاه‌های دانشجویی دختران و پسران دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کردند. در این بازدید وزیر بهداشت بر اولویت‌ داشتن رفع مشکلات خوابگاهی دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خواستار حضور خیران در این مسیر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت به همراه دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، مهندس بهروز رحیمی  رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و مهندس مهدی معماری مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از خوابگاه‌های دانشجویی دختران و پسران دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کردند.

در این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید وزیر بهداشت به همراه معاون خود از نزدیک در جریان مشکلات دانشجویان قرار گرفتند و با دانشجویان به گفت‌وگو نشستند.

وزیر بهداشت در حاشیه این بازدید ضمن تبریک ولادت باسعادت پیامبر اکرم (ص) بیان داشت: در بازدیدهای انجام شده مشکلات عمده‌ای در وضعیت خوابگاه‌های دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده شد که دانشجویان از این بابت و به دلیل نبود رسیدگی به مشکلات خوابگاهی خود شکایاتی داشتند. از اولویت‌های دولت سیزدهم رفع مشکلات مردم به خصوص دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و نخبه کشور است که ما نیز تلاش خود را برای رفع مشکلات دانشجویان به کار خواهیم بست.

 وی با بیان این‌که رفع مشکلات خوابگاهی دانشجویان برای ما جزء اولویت‌ها است، ابراز داشت: در بازدیدی که امروز داشتیم، مشکلات خوابگاهی دانشجویان را از نزدیک مشاهده کردیم، قطعا رفع این مشلات جز اولویت‌های ما است. همانگونه که در امر واکسیناسیون نشان دادیم که ما می‌توانیم و در مدت کوتاه دو ماه و نیم بیش از ۷۰ درصد از جمعیت مردم را واکسینه کردیم.

عین اللهی با اشاره به تامین منابع مالی برای رفع مشکلات خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: در مسیر رفع این مشکلات، منابعی را ما در نظر گرفته‌ایم و از مردم نیز درخواست داریم که در کارهای خیر از جمله ساخت و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی فرزندان خود به ما کمک کنند و از طرفی امیدواریم حضور نهادهای دولتی را نیز در این مسیر خیرخواهانه برای فرزندان عزیز ایران ببینیم تا در زمان کوتاه مدت بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

طرح‌های کوتاه و بلند مدتی برای حل مشکلات خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران داریم

این مقام مسؤول با بیان این‌که برای حل مشکلات به صورت اساسی نیازمند زمان بیشتری هستیم، گفت: در دو طرح کوتاه مدت که بازسازی و ترمیم ساختمان خوابگاهی است و طرح دراز مدت که حل مشکلات به صورت اساسی است، مشکلات خوابگاهی را رفع خواهیم کرد.

وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای دو هزار و ۵۰۰ دانشجو است که تنها برای هزار و ۷۰۰ دانشجو ظرفیت خوابگاهی وجود دارد. در خصوص ظرفیت خوابگاه متاهلی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و ظرفیت کمتری از دانشجویان متاهل را می‌توان به همین دلیل اسکان داد که به دنبال حل این مشکل نیز خواهیم بود.

عین اللهی از پی‌گیری مجدانه برای حل مشکلات خوابگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و افزود: ظزف سه هفته در بازدیدی دوباره به این دانشگاه خواهیم آمد تا روند حل مشکلات را از نزدیک ببینیم. به واقع رفع این مشکلات از اولویت‌های اول ما است و خوابگاه و اسکان دانشجویان برای ما دارای اهمیت بسیار است.

این مقام مسؤول با اشاره به اسکان دانشجویان در شرایط کرونایی ابراز داشت: حضور دانشجویان علوم پزشکی در خوابگاه‌ها با توجه به این‌که این دانشجویان جز اولین گروه‌ها در تزریق واکسن از ابتدای کرونا بوده‌اند امری جدید نیست و بر همین اساس دستورالعملی را معاونت فرهنگی و دانشجویی داده است تا اگر دانشجویان دچار مشکل شوند اتاق ایزوله‌ای برای این عزیزان در نظر گرفته شود.

وی با انتقاد از برخی اطلاعات ناقص در خصوص تزریق واکسن، افزود: همه دانشجویان در فضای دانشگاهی و خوابگاهی از ماسک استفاده و به دنبال رعایت دستورالعمل‌ها هستند، متاسفانه اطلاعات ناقص در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و این موجب می شود برخی نزدن واکسن را تبلیغ کنند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که ۸۵ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا واکسن تزریق نکرده‌اند، گفت: با استفاده از واکسن، از مرگ و میر مردم در برابر کرونا پیش‌گیری می‌شود، در موج ششم بیشترین نگرانی ما واکسن نزده‌ها هستند. واکسن در کشور ما ۱۰۰ سال سابقه حضور دارد و در این کشور واکسن‌های سیاه‌سرفه، فلج اطفال و کزاز سال‌ها است مورد استفاده عموم مردم است.

این مقام مسؤول با تاکید بر علمی بودن روند تولید واکسن، بیان داشت: تولید واکسن کاری علمی و امتحان شده است و مدت‌ها است دنبال می‌شود ایران نیز در حوزه پزشکی قدمت طولانی دارد. من به عنوان نماینده ۲۰ هزار عضو هیأت علمی نسبت به هر فردی که در کشور بر اثر کرونا فوت می‌کند احساس تکلیف می‌کنم.

دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان این بازدید در گفت‌وگو با مفدا، ابراز داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است و استعدادهای برتر ما در رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی در این دانشگاه حضور پیدا می‌کنند و به واقع امانت‌های بسیار ارزشمند مردم به این مجموعه سپرده می‌شوند، متاسفانه تصور بر این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران از وضعیت بهتری نسبت به خدمات رفاهی و دانشجویی برخوردار هستند.

نیازمند ورود خیران در بازسازی و ساخت خوابگاه‌های دانشجویی هستیم

وی افزود: این تصور در حالی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان تهران نیز با مشکلات بسیاری علی رغم قرار داشتن در پایتخت برخوردار هستند، در بازدید انجام شده برخی اتاق‌ها دارای مشکلات جزئی و برخی نیازمند بازسازی کلی بودند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: برای رفع این مشکلات  دستورات مستقیمی از سوی وزیر بهداشت داده شد که ما نیز باید کمک کنیم این مشکلات کمتر شود و برای رسیدن به این مهم حداکثر تلاشمان را می کنیم تا از اعتباراتی که در اختیار  ما است در این مسیر کمک کنیم البته باید خیران و دیگر مجموعه‌ها در کشور نیز کمک کنند تا این خوابگاه‌ها به نحو مطلوبی بازسازی و تعمیر شوند.

شیراوژن در پایان بر انجام بازدیدهای خوابگاهی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در قالب سفرهای استانی تاکید کرد.

در ادامه سرپرست دانشگاه علوم  پزشکی تهران در جریان بازدید دکتر بهرام عین الهی وزیر بهداشت از مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار مفدا گفت: خوشحال هستم که امروز مقارن با روز ولادت پیامبر اکرم(ص)، مقام عالی وزارت بازدیدی از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتند.این بازدید را به فال نیک گرفته و امیدوارم با  حمایت‌های شخص وزیر و مسؤولان ستادی بتوانیم مشکلات اسکان دانشجویان این خوابگاه بخصوص دانشجویان متاهل را مرتفع کنیم.

دکتر حسین قناعتی یکی از اولویت‌ها در بخش دانشجویی را تامین اسکان و سرپناه برای دانشجویان متقاضی خوابگاه ذکر کرد و گفت: از آنجایی که تهیه مسکن در شهر تهران برای دانشجویان به دلیل افزایش اجاره‌بها، سخت است، از این رو یکی از اولویت‌های ما در بخش رفاهی و صنفی، این است که به لحاظ کمی وکیفی، مشکل خوابگاه را در این دانشگاه مرتفع سازیم. متاسفانه فضاهای لازم واستاندارد برای اسکان همه دانشجویان مهیا نیست به گونه‌ای که ما در شرایط کرونایی در هر اتاق ۵ دانشجو اسکان می‌دهیم در حالی که باید حداکثر ظرفیت این اتاق‌ها، سه نفر باشد.

تهیه و تدوین طرح جامع اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران

وی با اشاره به آماده‌سازی طرح جامع اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: درحال تهیه و تدوین طرح جامع اسکان دانشجویان دانشگاه هستیم و در این طرح تلاش کرده‌ایم ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی را بر اساس استانداردهای لازم به لحاظ کمی وکیفی افزایش دهیم. یکی از اقدامات فوری که جزو اولویت ما است و بنا داریم آن را سریع تر اجرا کنیم، تعمیر و بهسازی سقف‌های فرسوده امکان خوابگاهی دانشگاه است که بر اثر گذشت زمان، دچار فرسودگی و پوسیدگی شده است.

قناعتی یکی از اولویت‌ها در بخش تامین مسکن دانشجویان دانشگاه را، تهیه واجاره خوابگاه برای دانشجویان متاهل عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ دانشجوی متاهل خوابگاهی، با مشکل اسکان مواجه هستند که باید هر چه زودتر برای این عزیزان خوابگاه در قالب رهن، تهیه شود. به هرحال باتوجه به اینکه به تازگی مسؤولیت این دانشگاه را برعهده گرفته‌ایم، در حال حاضر درحال جمع آوری و سازماندهی اطلاعات هستیم تا بعد از کسب اطلاعات لازم در راستای اجرایی کردن طرح‌ها، گام برداریم.

وی ظرفیت کل خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران را حدود ۳ هزار دانشجو ذکر کرد و گفت: باتوجه به این‌که حدود دو سوم دانشجویان خوابگاهی ما در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه اسکان داده شده‌اند، از این رو یکی از اولویت‌های ما در درجه اول بهسازی و بازسازی فضاهای فرسوده و در اولویت بعدی و در قالب طرح بلندمدت، احداث خوابگاه های دانشجویی است.

وی ضمن ابزار خرسندی از حضور وزیر بهداشت در بازدید از خوابگاه ‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: وزیر بهداشت با دانشجویان خوابگاهی دقایقی به گفت‌وگو نشست و مشکلات و مطالبات آنها در حوزه صنفی، رفاهی، معیشتی و آموزشی شنید. ضمن این‌که قول خریداری یک هزار یخچال برای خوابگاه‌های دانشجویی نیز از سوی وزارت بهداشت داده شد و امیدوارم این بازدیدها به طور مستمر همواره در همه دانشکده‌ها ودانشگاه‌های علوم پزشکی برقرار باشد تا مشکلات و نیازهای دانشجویان در حوزه های مختلف تاحدودی رفع شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص برقراری کلاس‌های حضوری دانشگاه، گفت: بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی عمدتاً مهارتی هستند و نمی‌توان مهارت را به‌صورت مجازی ارائه داد. به‌ عنوان‌ مثال یکسری از رشته‌های علوم پزشکی نظیر آناتومی را نمی‌توان به‌صورت مجازی تشریح کرد. همچنین کلاس‌هایی مانند فیزیولوژی، پاتولوژی دیدن روش‌های جراحی و غیره نیازمند حضور دانشجویان در کلاس‌ها است از این رو نیاز است که کلاس‌ها به صورت تلفیقی و به صورت مجازی و حضوری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

وی درباره کنترل کلاس‌های ترکیبی، بیان کرد: با توجه به برگزاری کلاس‌ها، موضوع تراکم حضور دانشجویان با توجه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد و جدول برنامه‌ریزی برای این کار تنظیم شود.

قناعتی با تاکید بر این‌که یکی از وظایف مهم دانشگاه، رسیدگی به وضعیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف است، تصریح کرد: در دیدارهای اخیر که با دانشجویان در خوابگاه‌های مختلف داشته‌ایم، به برخی کمبودهای موجود در حوزه دانشجویی، از جمله کمبود خوابگاه برای دانشجویان مجرد و  متاهل پی‌بردیم.

وی  با ابراز رضایت از توسعه امکانات رفاهی در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه، گفت: کتابخانه، آشپزخانه مرکزی و زمین ورزشی مناسبی برای دانشجویان فراهم شده و تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم امکانات بهتری برای بهبود سبک زندگی دانشجویان فراهم کنیم.

همچنین دکترمحمد حسین صادقیان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مفدا در جریان بازدید وزیر بهداشت از مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه، اظهار کرد: طی مدت کوتاهی که مسؤولیت معاونت فرهنگی ودانشجویی تهران را برعهده گرفتم و در قالب بازدیدهای میدانی که از اماکن خوابگاهی دانشگاه داشتیم، بنا شد عمده فعالیت‌های ما در این حوزه بر اساس طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلدمدت باشد.

وی اظهار کرد: نخستین گام ما در بحث دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ارتقای کمی و کیفی ظرفیت اسکان دانشجویان است چرا که واقعا تهیه مسکن برای دانشجویان، آن هم در شهر تهران بسیار دشوار است از این رو اولویت نخست ما در دانشگاه، این است که ظرفیت خوابگاهی را افزایش دهیم. ظرفیت اسمی و ایده آل ما برای اسکان ۳۳۰۰ دانشجو باید باشد به شرط آنکه ۱۰۰ درصد تخت‌های خوابگاهی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد اما باتوجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیش از ۲۳۰۰ نفر را نمی‌توانیم اسکان دهیم.

صادقیان، فرسودگی و قدیمی بودن خوابگاه‌های دانشجویی به خصوص خوابگاه متاهلی را از دیگر مشکلات اسکان این دانشگاه عنوان کرد و گفت: باید به موازات در قالب دو طرح توسعه خوابگاهی و همچنین طرح مرمت و بازسازی خوابگاه‌های قدیمی، گام به جلو برداریم که در این مسیر به کمک و حمایت‌های خیرین و همچنین ستاد وزارت بهداشت و سازمان‌های دولتی و غیردولتی ذی‌ربط نیازمندیم.

وی با اشاره به ضرورت موضوع افزایش سرانه تغذیه دانشجویی دانشگاه گفت: تلاش داریم با افزایش سرانه تغذیه داشجویی، مشکل تغذیه را تاحدودی مرتفع کنیم. یکسری آشپزخانه‌های سنتی و قدیمی در دانشگاه داشت که در دولت قبلی به شکل صنعتی درآمد که دارای ظرفیت طبخ غذا به تعداد ۵ هزار پرس در روز است که تلاش داریم با توسعه بخش تغذیه دانشجویی، علاوه بر افزایش سطح کیفی غذا، با رفع کمبود سرانه غذایی دانشجویان، ظرفیت پخت غذا را در هر وعده ۵ هزار پرس برسانیم.

صادقیان همچنین بر لزوم رفع مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه موضوع آموزش از حالت مجازی به حالت حضوری و فیزیکی تبدیل شده و  تقریبا اکنون شاهد برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری هستیم، باید ظرفیت ناوگان حمل و نقل خود را در دانشگاه افزایش دهیم که در این راستا تا پایان هفته آینده، با بستن قرارداد جدید، درصدد افزایش و تکمیل ناوگان حمل ونقل دانشجویی هستیم.

وی به نقش کلیدی و موثر نهادهای دانشجویی در کمک به رفع مشکلات و مطالبات صنفی و معیشتی دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان و فعالان نهادهای دانشجویی در کنار مطالبه‌گر بودن باید کمک کنند تا مشکلات را به خوبی بتوانیم برطرف کنیم. خواهشی که از دانشجویان دارم این است که در کنار ما مسؤولان باشند و با روحیه تعامل، مطالبه‌گری و کنشگری خود، به رفع نیازهای دانشجویان کمک کنند. به هرحال ما یکسری وظایف و تعهداتی نسبت به دانشجویان داریم و آنها نیز یکسری حقوق و تکالیفی دارند که به عنوان دانشجو باید آن را در مقابل مسؤولان ادا کنند.

برای مشاهده گزارش تصویری این خبر روی متن کلیک کنید.

در این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید وزیر بهداشت به همراه معاون خود از نزدیک در جریان مشکلات دانشجویان قرار گرفتند و با دانشجویان به گفت‌وگو نشستند.

وزیر بهداشت در حاشیه این بازدید ضمن تبریک ولادت باسعادت پیامبر اکرم (ص) بیان داشت: در بازدیدهای انجام شده مشکلات عمده‌ای در وضعیت خوابگاه‌های دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده شد که دانشجویان از این بابت و به دلیل نبود رسیدگی به مشکلات خوابگاهی خود شکایاتی داشتند. از اولویت‌های دولت سیزدهم رفع مشکلات مردم به خصوص دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و نخبه کشور است که ما نیز تلاش خود را برای رفع مشکلات دانشجویان به کار خواهیم بست.

 وی با بیان این‌که رفع مشکلات خوابگاهی دانشجویان برای ما جزء اولویت‌ها است، ابراز داشت: در بازدیدی که امروز داشتیم، مشکلات خوابگاهی دانشجویان را از نزدیک مشاهده کردیم، قطعا رفع این مشلات جز اولویت‌های ما است. همانگونه که در امر واکسیناسیون نشان دادیم که ما می‌توانیم و در مدت کوتاه دو ماه و نیم بیش از ۷۰ درصد از جمعیت مردم را واکسینه کردیم.

عین اللهی با اشاره به تامین منابع مالی برای رفع مشکلات خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: در مسیر رفع این مشکلات، منابعی را ما در نظر گرفته‌ایم و از مردم نیز درخواست داریم که در کارهای خیر از جمله ساخت و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی فرزندان خود به ما کمک کنند و از طرفی امیدواریم حضور نهادهای دولتی را نیز در این مسیر خیرخواهانه برای فرزندان عزیز ایران ببینیم تا در زمان کوتاه مدت بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

طرح‌های کوتاه و بلند مدتی برای حل مشکلات خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران داریم

این مقام مسؤول با بیان این‌که برای حل مشکلات به صورت اساسی نیازمند زمان بیشتری هستیم، گفت: در دو طرح کوتاه مدت که بازسازی و ترمیم ساختمان خوابگاهی است و طرح دراز مدت که حل مشکلات به صورت اساسی است، مشکلات خوابگاهی را رفع خواهیم کرد.

وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای دو هزار و ۵۰۰ دانشجو است که تنها برای هزار و ۷۰۰ دانشجو ظرفیت خوابگاهی وجود دارد. در خصوص ظرفیت خوابگاه متاهلی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و ظرفیت کمتری از دانشجویان متاهل را می‌توان به همین دلیل اسکان داد که به دنبال حل این مشکل نیز خواهیم بود.

عین اللهی از پی‌گیری مجدانه برای حل مشکلات خوابگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و افزود: ظزف سه هفته در بازدیدی دوباره به این دانشگاه خواهیم آمد تا روند حل مشکلات را از نزدیک ببینیم. به واقع رفع این مشکلات از اولویت‌های اول ما است و خوابگاه و اسکان دانشجویان برای ما دارای اهمیت بسیار است.

این مقام مسؤول با اشاره به اسکان دانشجویان در شرایط کرونایی ابراز داشت: حضور دانشجویان علوم پزشکی در خوابگاه‌ها با توجه به این‌که این دانشجویان جز اولین گروه‌ها در تزریق واکسن از ابتدای کرونا بوده‌اند امری جدید نیست و بر همین اساس دستورالعملی را معاونت فرهنگی و دانشجویی داده است تا اگر دانشجویان دچار مشکل شوند اتاق ایزوله‌ای برای این عزیزان در نظر گرفته شود.

وی با انتقاد از برخی اطلاعات ناقص در خصوص تزریق واکسن، افزود: همه دانشجویان در فضای دانشگاهی و خوابگاهی از ماسک استفاده و به دنبال رعایت دستورالعمل‌ها هستند، متاسفانه اطلاعات ناقص در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و این موجب می شود برخی نزدن واکسن را تبلیغ کنند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که ۸۵ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا واکسن تزریق نکرده‌اند، گفت: با استفاده از واکسن، از مرگ و میر مردم در برابر کرونا پیش‌گیری می‌شود، در موج ششم بیشترین نگرانی ما واکسن نزده‌ها هستند. واکسن در کشور ما ۱۰۰ سال سابقه حضور دارد و در این کشور واکسن‌های سیاه‌سرفه، فلج اطفال و کزاز سال‌ها است مورد استفاده عموم مردم است.

این مقام مسؤول با تاکید بر علمی بودن روند تولید واکسن، بیان داشت: تولید واکسن کاری علمی و امتحان شده است و مدت‌ها است دنبال می‌شود ایران نیز در حوزه پزشکی قدمت طولانی دارد. من به عنوان نماینده ۲۰ هزار عضو هیأت علمی نسبت به هر فردی که در کشور بر اثر کرونا فوت می‌کند احساس تکلیف می‌کنم.

دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان این بازدید در گفت‌وگو با مفدا، ابراز داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است و استعدادهای برتر ما در رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی در این دانشگاه حضور پیدا می‌کنند و به واقع امانت‌های بسیار ارزشمند مردم به این مجموعه سپرده می‌شوند، متاسفانه تصور بر این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران از وضعیت بهتری نسبت به خدمات رفاهی و دانشجویی برخوردار هستند.

نیازمند ورود خیران در بازسازی و ساخت خوابگاه‌های دانشجویی هستیم

وی افزود: این تصور در حالی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان تهران نیز با مشکلات بسیاری علی رغم قرار داشتن در پایتخت برخوردار هستند، در بازدید انجام شده برخی اتاق‌ها دارای مشکلات جزئی و برخی نیازمند بازسازی کلی بودند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: برای رفع این مشکلات  دستورات مستقیمی از سوی وزیر بهداشت داده شد که ما نیز باید کمک کنیم این مشکلات کمتر شود و برای رسیدن به این مهم حداکثر تلاشمان را می کنیم تا از اعتباراتی که در اختیار  ما است در این مسیر کمک کنیم البته باید خیران و دیگر مجموعه‌ها در کشور نیز کمک کنند تا این خوابگاه‌ها به نحو مطلوبی بازسازی و تعمیر شوند.

شیراوژن در پایان بر انجام بازدیدهای خوابگاهی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در قالب سفرهای استانی تاکید کرد.

در ادامه سرپرست دانشگاه علوم  پزشکی تهران در جریان بازدید دکتر بهرام عین الهی وزیر بهداشت از مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار مفدا گفت: خوشحال هستم که امروز مقارن با روز ولادت پیامبر اکرم(ص)، مقام عالی وزارت بازدیدی از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتند.این بازدید را به فال نیک گرفته و امیدوارم با  حمایت‌های شخص وزیر و مسؤولان ستادی بتوانیم مشکلات اسکان دانشجویان این خوابگاه بخصوص دانشجویان متاهل را مرتفع کنیم.

دکتر حسین قناعتی یکی از اولویت‌ها در بخش دانشجویی را تامین اسکان و سرپناه برای دانشجویان متقاضی خوابگاه ذکر کرد و گفت: از آنجایی که تهیه مسکن در شهر تهران برای دانشجویان به دلیل افزایش اجاره‌بها، سخت است، از این رو یکی از اولویت‌های ما در بخش رفاهی و صنفی، این است که به لحاظ کمی وکیفی، مشکل خوابگاه را در این دانشگاه مرتفع سازیم. متاسفانه فضاهای لازم واستاندارد برای اسکان همه دانشجویان مهیا نیست به گونه‌ای که ما در شرایط کرونایی در هر اتاق ۵ دانشجو اسکان می‌دهیم در حالی که باید حداکثر ظرفیت این اتاق‌ها، سه نفر باشد.

تهیه و تدوین طرح جامع اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران

وی با اشاره به آماده‌سازی طرح جامع اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: درحال تهیه و تدوین طرح جامع اسکان دانشجویان دانشگاه هستیم و در این طرح تلاش کرده‌ایم ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی را بر اساس استانداردهای لازم به لحاظ کمی وکیفی افزایش دهیم. یکی از اقدامات فوری که جزو اولویت ما است و بنا داریم آن را سریع تر اجرا کنیم، تعمیر و بهسازی سقف‌های فرسوده امکان خوابگاهی دانشگاه است که بر اثر گذشت زمان، دچار فرسودگی و پوسیدگی شده است.

قناعتی یکی از اولویت‌ها در بخش تامین مسکن دانشجویان دانشگاه را، تهیه واجاره خوابگاه برای دانشجویان متاهل عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ دانشجوی متاهل خوابگاهی، با مشکل اسکان مواجه هستند که باید هر چه زودتر برای این عزیزان خوابگاه در قالب رهن، تهیه شود. به هرحال باتوجه به اینکه به تازگی مسؤولیت این دانشگاه را برعهده گرفته‌ایم، در حال حاضر درحال جمع آوری و سازماندهی اطلاعات هستیم تا بعد از کسب اطلاعات لازم در راستای اجرایی کردن طرح‌ها، گام برداریم.

وی ظرفیت کل خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران را حدود ۳ هزار دانشجو ذکر کرد و گفت: باتوجه به این‌که حدود دو سوم دانشجویان خوابگاهی ما در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه اسکان داده شده‌اند، از این رو یکی از اولویت‌های ما در درجه اول بهسازی و بازسازی فضاهای فرسوده و در اولویت بعدی و در قالب طرح بلندمدت، احداث خوابگاه های دانشجویی است.

وی ضمن ابزار خرسندی از حضور وزیر بهداشت در بازدید از خوابگاه ‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: وزیر بهداشت با دانشجویان خوابگاهی دقایقی به گفت‌وگو نشست و مشکلات و مطالبات آنها در حوزه صنفی، رفاهی، معیشتی و آموزشی شنید. ضمن این‌که قول خریداری یک هزار یخچال برای خوابگاه‌های دانشجویی نیز از سوی وزارت بهداشت داده شد و امیدوارم این بازدیدها به طور مستمر همواره در همه دانشکده‌ها ودانشگاه‌های علوم پزشکی برقرار باشد تا مشکلات و نیازهای دانشجویان در حوزه های مختلف تاحدودی رفع شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص برقراری کلاس‌های حضوری دانشگاه، گفت: بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی عمدتاً مهارتی هستند و نمی‌توان مهارت را به‌صورت مجازی ارائه داد. به‌ عنوان‌ مثال یکسری از رشته‌های علوم پزشکی نظیر آناتومی را نمی‌توان به‌صورت مجازی تشریح کرد. همچنین کلاس‌هایی مانند فیزیولوژی، پاتولوژی دیدن روش‌های جراحی و غیره نیازمند حضور دانشجویان در کلاس‌ها است از این رو نیاز است که کلاس‌ها به صورت تلفیقی و به صورت مجازی و حضوری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

وی درباره کنترل کلاس‌های ترکیبی، بیان کرد: با توجه به برگزاری کلاس‌ها، موضوع تراکم حضور دانشجویان با توجه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد و جدول برنامه‌ریزی برای این کار تنظیم شود.

قناعتی با تاکید بر این‌که یکی از وظایف مهم دانشگاه، رسیدگی به وضعیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف است، تصریح کرد: در دیدارهای اخیر که با دانشجویان در خوابگاه‌های مختلف داشته‌ایم، به برخی کمبودهای موجود در حوزه دانشجویی، از جمله کمبود خوابگاه برای دانشجویان مجرد و  متاهل پی‌بردیم.

وی  با ابراز رضایت از توسعه امکانات رفاهی در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه، گفت: کتابخانه، آشپزخانه مرکزی و زمین ورزشی مناسبی برای دانشجویان فراهم شده و تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم امکانات بهتری برای بهبود سبک زندگی دانشجویان فراهم کنیم.

همچنین دکترمحمد حسین صادقیان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مفدا در جریان بازدید وزیر بهداشت از مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه، اظهار کرد: طی مدت کوتاهی که مسؤولیت معاونت فرهنگی ودانشجویی تهران را برعهده گرفتم و در قالب بازدیدهای میدانی که از اماکن خوابگاهی دانشگاه داشتیم، بنا شد عمده فعالیت‌های ما در این حوزه بر اساس طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلدمدت باشد.

وی اظهار کرد: نخستین گام ما در بحث دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ارتقای کمی و کیفی ظرفیت اسکان دانشجویان است چرا که واقعا تهیه مسکن برای دانشجویان، آن هم در شهر تهران بسیار دشوار است از این رو اولویت نخست ما در دانشگاه، این است که ظرفیت خوابگاهی را افزایش دهیم. ظرفیت اسمی و ایده آل ما برای اسکان ۳۳۰۰ دانشجو باید باشد به شرط آنکه ۱۰۰ درصد تخت‌های خوابگاهی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد اما باتوجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیش از ۲۳۰۰ نفر را نمی‌توانیم اسکان دهیم.

صادقیان، فرسودگی و قدیمی بودن خوابگاه‌های دانشجویی به خصوص خوابگاه متاهلی را از دیگر مشکلات اسکان این دانشگاه عنوان کرد و گفت: باید به موازات در قالب دو طرح توسعه خوابگاهی و همچنین طرح مرمت و بازسازی خوابگاه‌های قدیمی، گام به جلو برداریم که در این مسیر به کمک و حمایت‌های خیرین و همچنین ستاد وزارت بهداشت و سازمان‌های دولتی و غیردولتی ذی‌ربط نیازمندیم.

وی با اشاره به ضرورت موضوع افزایش سرانه تغذیه دانشجویی دانشگاه گفت: تلاش داریم با افزایش سرانه تغذیه داشجویی، مشکل تغذیه را تاحدودی مرتفع کنیم. یکسری آشپزخانه‌های سنتی و قدیمی در دانشگاه داشت که در دولت قبلی به شکل صنعتی درآمد که دارای ظرفیت طبخ غذا به تعداد ۵ هزار پرس در روز است که تلاش داریم با توسعه بخش تغذیه دانشجویی، علاوه بر افزایش سطح کیفی غذا، با رفع کمبود سرانه غذایی دانشجویان، ظرفیت پخت غذا را در هر وعده ۵ هزار پرس برسانیم.

صادقیان همچنین بر لزوم رفع مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه موضوع آموزش از حالت مجازی به حالت حضوری و فیزیکی تبدیل شده و  تقریبا اکنون شاهد برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری هستیم، باید ظرفیت ناوگان حمل و نقل خود را در دانشگاه افزایش دهیم که در این راستا تا پایان هفته آینده، با بستن قرارداد جدید، درصدد افزایش و تکمیل ناوگان حمل ونقل دانشجویی هستیم.

وی به نقش کلیدی و موثر نهادهای دانشجویی در کمک به رفع مشکلات و مطالبات صنفی و معیشتی دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان و فعالان نهادهای دانشجویی در کنار مطالبه‌گر بودن باید کمک کنند تا مشکلات را به خوبی بتوانیم برطرف کنیم. خواهشی که از دانشجویان دارم این است که در کنار ما مسؤولان باشند و با روحیه تعامل، مطالبه‌گری و کنشگری خود، به رفع نیازهای دانشجویان کمک کنند. به هرحال ما یکسری وظایف و تعهداتی نسبت به دانشجویان داریم و آنها نیز یکسری حقوق و تکالیفی دارند که به عنوان دانشجو باید آن را در مقابل مسؤولان ادا کنند.

برای مشاهده گزارش تصویری این خبر روی متن کلیک کنید.

نظر شما