شناسهٔ خبر: 50354824 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

لحظه به لحظه با تحولات سودان؛

تیراندازی شدید در خارطوم/ ۳ کشته و دهها زخمی

تیراندازی در خارطوم پایتخت سودان و کشته و زخمی شدن دهها نفر بر اثر آن از آخرین تحولات مربوط به سودان به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از منابع آگاه از بازداشت ۴ تن از وزرای کابینه نخست وزیری سودان به دست گروهی از نظامیان که هویت آنها معلوم نیست خبر داد.

همچنین آنگونه که بی بی سی نوشته است؛ برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان نیز تحت حبس خانگی قرار دارد.

یکی از نمایندگان شورای حکومتی نیز تحت بازداشت است. گفته می‌شود علاوه بر ۴ وزیر کابینه، مشاور رسانه‌ای نخست وزیر سودان نیز بازداشت شده است.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که سرویس اینترنت نیز در خارطوم پایتخت سودان مختل شده است.

سه کشته و بیش از ۸۰ زخمی در تیراندازی به سوی تظاهرات کنندگان

منابع پزشکی سودانی از تظاهرات و درگیری های خیابانی در پایتخت سودان خبر دادند. شبکه الجزیره به نقل از این منابع اعلام کرد: بر اثر تیراندازیه به سوی تظاهرات کنندگان سه نفر تاکنون کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

سازمان ملل: کودتای نظامی در سودان را محکوم می کنیم

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه در واکنش به تحولات سودان اعلام کرد: کودتای نظامی در سودان را محکوم می کنیم. کوتا د ر این کشور را محکوم می کنیم. نخست وزیر سودان و سایر مقامات این کشور باید ازاد شوند. ما خواستار احترام به قانون برای حفاظت از فرایند انتقال سیاسی در سودان هستیم.

ترکیه: همه طرف‌ها در سودان به تعهدات خود در چارچوب قانون اساسی پایبند باشند

وزارت امور خارجه ترکیه امروز با انتشار بیانیه‌ای از اقدام به کودتا در سودان عمیقا ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: همه طرف‌ها در سودان باید به تعهدات خود در چارچوب سند قانون اساسی پایبند باشند. انتظار داریم روند گذار در سودان آسیب نبیند.

ریاض: بانگرانی اوضاع سودان را دنبال می کنیم

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد: با نگرانی و توجه ویژه اتفاقات جاری سودان را پیگیری می کنیم، و از طرف ها خواستار خویشتن داری و عدم تشدید اوضاع هستیم.

واکنش قطر

وزیر خارجه قطر نسبت به اوضاع سودان ابراز نگرانی کرد و همه طرف ها را به کنترل اوضاع و عدم تشدید آن دعوت کرد.

وی ضمن اعلام اینکه امیدوار است روند سیاسی به مسیر صحیح خود بازگردد تا به خواسته های مردم سودان پاسخ داده شود، از احزاب سودان خواست که خردمندی را اولویت قراردهند و و در راستای منافع مردم سودان تلاش کنند.

بورل: اقدام ارتش سودان خیانت به انقلاب و دوره انتقالی است

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که آنچه ارتش سودان انجام می دهد خیانت به انقلاب و دوره انتقالی است

سازمان همکاری اسلامی: طرف‌های سودانی به قانون اساسی پایبند باشند

سازمان همکاری اسلامی به تحولات سودان واکنش نشان داد و اعلام کرد: با نگرانی، اوضاع سودان را پیگیری می‌کنیم و از همه می‌خواهیم که به قانون اساسی پایبند باشند.

چین: از طرف‌های مرتبط در سودان می‌خواهیم تا اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه گفت که پکن از طرف‌های مرتبط در سودان می‌خواهد که اختلافات را از طریق گفتگو حل و از صلح و ثبات ملی حفاظت کنند. چین از نزدیک اوضاع در سودان را دنبال می‌کند و اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی نهادها و پرسنل چینی در سودان انجام خواهد داد.

آلمان کودتا در سودان را محکوم کرد

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با محکوم کردن کودتایی که امروز دوشنبه در سودان رخ داد؛ خواستار تداوم روند مسالمت آمیز سیاسی در این کشور شد.

وی در این باره افزود: گزارش‌ها مبنی بر وقوع کودتایی دیگر در سودان نگران کننده است و چنین اقدامی باید به وضوح محکوم شود. از همه آنهایی که مسئول امنیت و حفظ نظم دولتی در سودان هستند؛ می‌خواهم که به روند مسالمت آمیز انتقال سیاسی قدرت به دموکراسی ادامه دهند و به خواست مردم احترام بگذارند. تلاش برای براندازی حکومت باید فوراً متوقف شود و رهبران سیاسی مناقشاتشان را از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

وزیر خارجه سودان: هر گونه کودتا از هر طرفی که باشد را محکوم می‌کنیم

مریم صادق المهدی وزیر خارجه سودان اعلام کرد: دولت عبدالله حمدوک قانونی و شرعی است و بر اساس قانون اساسی شکل گرفته است. وی گفت: ما هر گونه کودتا از سوی هر طرفی که باشد را محکوم می‌کنیم. ما اطلاعی از وضعیت حمدوک نداریم و از این بابت نگران هستیم.

دیده بان حقوق بشر: جامعه جهانی در قبال سودان مسئولیت پذیر باشد

دیده بان حقوق بشر نیز به تحولات امروز سودان واکنش نشان داد و از جامعه جهانی خواست که در برابر این کشور مسئولیت پذیر باشد و سودان را وادار کند تا حکومت را به غیر نظامیان منتقل کند.

قطع تلفن و اینترنت

سفارت سودان در خارطوم اعلام کرد که خدمات اینترنت و خطوط ارتباطی تلفن در این کشور قطع شده است.

اعلام حالت فوق العاده و انحلال شورای حاکمیتی/ ۴ وزیر بازداشت شدند

اعلام حالت فوق العاده و انحلال شورای حاکمیتی

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در یک گفتگوی تلویزیونی حالت فوق العاده در این کشور اعلام کرد و اجرای برخی مفاد قانون اساسی را تعلیق کرد. وی همچنین شورای حاکمیتی سودان را نیز منحل کرد.

ابراز تاسف کمیسیون اتحادیه آفریقا

کمیسیون اتحادیه آفریقا با ابراز تاسف از تحولات امروز سودان، در بیانیه‌ای خواستار ازسرگیری مشورت‌ها میان ارتش و مسئولان غیرنظامی و همچنین پایان دادن به روند بازداشت رهبران سیاسی این کشور شد.

جفری فلتمن سودان را ترک کرد

«جفری فلتمن» نماینده ویژه آمریکا در منطقه شاخ آفریقا که به خارطوم سفر کرده بود؛ در پی بروز ناآرامی در سودان، این کشور را ترک کرد.

جوزف بورل: انتقال قدرت در سودان به مسیر صحیح بازگردد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی شدید از گزارش‌ها مبنی بر کودتا در سودان، خواستار بازگشت فرایند انتقال قدرت به مسیر صحیح شد.

واکنش اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نسبت به حودث امروز سودان ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به مرحله انتقالی شد.

ابراز نگرانی واشنگتن

به گزارش آسوشیتدپرس، نماینده ویژه آمریکا در امور سودان اعلام کرد که واشنگتن از گزارش‌ها درباره تسلط نظامی بر دولت سودان «عمیقاً نگران» است.

انتقال نخست وزیر به مکانی نامعلوم

گفته می‌شود افراد ناشناس، عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان را که ساعاتی پیش در حبس خانگی قرار داده شده بود، به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

اعلام حالت فوق العاده و انحلال شورای حاکمیتی/ ۴ وزیر بازداشت شدند

ناآرامی در خاطوم

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نا آرامی‌ها در خیابان‌های سودان را نشان می‌دهد. مردم معترض در اعتراض به دستگیری مقامات، جاده‌های خرطوم پایتخت این کشور را مسدود کردند. در شهرهای دیگر همچون ام درمان نیز نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضین به استفاده از خشونت روی آورده‌اند.

حمدوک بیانیه صادر می‌کند

گفته می‌شود عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان که در بازداشت خانگی قرار دارد به زودی بیانیه‌ای درخصوص تحولات کنونی سودان صادر خواهد کرد.

دعوت به اعتراضات

اتحادیه اصناف سودان از مردم سودان و نیروهای انقلابی خواست به خیابان بریزند و با هرگونه کودتای نظامی مقابله کنند.

تعطیلی فرودگاه خارطوم

شبکه العربیه اعلام کرد که فرودگاه خارطوم بسته شده و پروازهای بین المللی به حال تعلیق درآمده‌اند.

ادامه دارد...

نظر شما