شناسهٔ خبر: 50349052 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اثرگذاری کورتیکواستروئیدها بر بهبود علایم شدید کووید ۱۹

تهران - ایرنا - محققان موسسه بهداشت جهانی جورج واقع در استرالیا دریافتند با وجود این که مصرف دز بالای استروییدها مانع کاهش قابل توجه مرگ در اثر کووید ۹ نمی‌شود، در بهبود بیماران بدون عوارض جانبی موثر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه آموزش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال نیوز، در این تحقیقات که با کمک ۱۰۰۰ داوطلب بالغ مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۶ بیمارستان واقع در دانمارک، هند، سوئد و سوییس بین ماه آگوست سال ۲۰۲۰ و ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی انجام گرفت، اثرگذاری درمان استاندارد بیماران با ۶ میلی‌گرم دگزامتازون را با اثرگذاری استفاده از ۱۲ میلی‌گرم دگزامتازون برای حفظ سطح اکسیژن خون بیماران مقایسه کردند و مشخص شد عوارض جانبی هردو روش درمانی یکسان است و مصرف دز بالاتر استروییدها موجب تشدید عفونت در بدن بیماران نمی‌شود.

دگزامتازون یک داروی استروییدی است که برای درمان کووید ۱۹ و جلوگیری از التهاب ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو سرکوب سیستم ایمنی بدن و در نتیجه تشدید سایر عفونت‌ها از جمله قارچ سیاه است.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها، این عفونت موکورمیکوزیس نام دارد و توسط گونه‌ای قارچ ساکن در خاک و مواد در حال تجزیه، موسوم به موکورمیست تولید می‌شود.

این عفونت مرگبار است و نرخ مرگ و میر ناشی  از آن بسته به شدت عفونت بین ۴۶ تا ۹۶ درصد است.

به گفته متخصصان، این نوع عفونت قارچی بسیار نادر است و افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم ایمنی آن‌ها در اثر ابتلا به کووید ۱۹ دچار ضعف شده است.

به اعتقاد محققان استفاده از داروهای استروئیدی و ابتلا به کووید ۱۹ دو عامل اصلی موج جدید این عفونت قارچی محسوب می‌شوند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of the American Medical Association منتشر شده است.

نظر شما