شناسهٔ خبر: 50348554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

احتمال لغو ویزای عراق در روزهای آینده

فارس

لغو ویزای عراق که یکی از اخبار خوش برای مشتاقان سفر به عتبات است، به نظر می‌رسد که درروزهای آینده اجرایی شده و با عملیاتی شدن آن سفر به عتبات هم از سر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، لغو ویزای عراق در سال جاری به ویژه پس از سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران، بیش از گذشته مطرح شد؛ تا جایی که پیش‌بینی می‌شد در ایام اربعین هم برای سفر به عراق نیازی به اخذ ویزا نباشد. اما با توجه به شرایط کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوی طرف عراقی برای پذیرش زائر اربعین، این امر محقق نشد و زوار اربعین قبل از سفر ویزا اخذ کردند.

 کنسولگری ایران درنجف از لغو ویزای عراق از فردا خبر داد

پس از ایام اربعین با عادی‌تر شدن شرایط و همانطور که مسؤولان وعده داده بودند، به نظر می‌رسید سفر به عتبات برقرار شود. اما باز هم با وجود اینکه ۱۷ روز از ربیع الاول می‌گذرد، سفر به عتبات برقرار نشده است که یکی از دلایل این امر نامشخص بودن‌وضعیت صدور ویزای زائران مطرح شده است.

البته مسؤولان حج و زیارت به منظور ازسرگیری این سفرها در آمادگی هستند و منتظرند تا طرف عراقی با برقراری سفر زائران ایرانی به عتبات موافقت کند. با این وجود، یک منبع مطلع می‌گوید: مسؤولان عراقی در هفته گذشته جلساتی به منظور پذیرش زائران ایرانی برگزار کرده که البته برای این امر محدودیت‌هایی در تعداد نیز در نظر گرفته است. همچنین با برنامه‌ریزی صورت گرفته احتمال اجرای لغو ویزا برای سفرهای هوایی بین ایران و عراق افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، در روزهای اخیر هم زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای لغو ویزای عراق شنیده می‌شود و حتی کنسولگری ایران در نجف در بیانیه‌ای از لغو ویزای دو کشور از دوشنبه ۲۵ اکتبر همزمان با سوم آبان‌ماه خبر داده است. این خبر مسرت‌بخش در حالی منعکس شده که برقراری سفر به عتبات نیز در گرو آن است.

منتظر ابلاغ رسمی لغوویزای عراق هستیم

‌با این وجود، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت به فارس می‌گوید: این موضوع در روزهای گذشته هم مطرح بود، اما هنوز لغو ویزا به سفارت ابلاغ نشده است.

وی می‌افزاید: ما منتظر هستیم که دولت عراق لغو ویزا را به صورت رسمی به سفارت عراق در ایران اعلام کند. پس از ابلاغ رسمی این موضوع، برای سفر به عتبات البته فقط به صورت هوایی، ‌دیگر نیازی به اخذ ویزا نیست و زائران می‌توانند بدون ویزا با داشتن گذرنامه معتبر با پروازهای موجود به عراق سفر کنند.

احتمال لغو ویزای عراق در روزهای آینده

‌تزریق ‌واکسن شرط اعزام عتبات می‌شود؟

‌البته به منظور برقراری سفر به عتبات باید منتظر شروط مسؤولان کشورمان نیز باشیم که با توجه به لزوم واکسیناسیون عمومی، به نظر می‌رسد تزریق واکسن و داشتن جوابیه منفی آزمایش PCR از ملزومات این سفر معنوی خواهد بود.

‌با این وجود، منابع آگاه در عراق و دفتر نخست وزیری این کشور مدعی هستند که برای عراق داشتن جوابیه منفی کرونا حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر کافی است و زائران برای تشرف به عراق بر اساس تصمیم مسؤولان عراقی تا این لحظه، نیازی به تزریق واکسن ندارند. در عراق از هفته گذشته شرایط به حالت عادی درآمده است و نمازهای جماعت و نماز  جمعه در حرم‌های مطهر همچون ایام قبل از کرونا برگزار می‌شود و حتی فاصله اجتماعی نیز در اقامه نمازهای جماعت  مطرح نیست.

‌ ‌علاوه بر این، ‌با توجه به اینکه موضوع لغو ویزای عراق مطرح شده است، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده لغو ویزای عراق اجرایی شود و با این اقدام، سفرهای زیارتی به عتبات که بیش از ۲۰ ماه به حالت تعلیق درآمده است، با شیوه جدید از سر گرفته شود که همانطور رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود، در اعزام‌های جدید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی اقدام به ثبت‌نام و اعزام زوار کرده و دیگر یک شرکت این مسؤولیت را بر عهده ندارد. همچنین بر اساس‌ درخواست افراد بر اساس زمان و بودجه‌ای که دارند، بسته‌های زیارتی متنوعی ارائه خواهد شد. 

از اسفند ۹۸ که کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، هیچ کاروانی از سوی سازمان حج و زیارت به عتبات اعزان نشده است که با اجرای لغو ویزای عراق امیدواریم مجدد شاهد اعزام‌های رسمی به عتبات و تشرف عاشقان حسینی به کربلا باشیم.

نظر شما