شناسهٔ خبر: 50348199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تجهیزات پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان نوسازی می‌شوند

به دنبال رزمایش روسیه در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان، یک مقام روس از برنامه مسکو برای تجهیز پایگاه نظامی خود در تاجیکستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ایوگنی اُخریمنکو» فرمانده و مسئول پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان در جمع خبرنگاران تاکید کرد که مسکو در نظر دارد ناوگان قدیمی تانک‌های موجود این کشور در پایگاه نظامی مسکو در تاجیکستان را نوسازی کند و ۳۰ تانک نوسازی شده مدل «تی-۷۲بی۳ام» (T-۷۲ B ۳ M) را تا قبل از پایان سال جاری میلادی در این پایگاه مستقر کند.

این مقام ارتش روسیه همچنین خبر داد که پایگاه نظامی مسکو در تاجیکستان اخیرا به خودرو‌های رزمی پیاده نظام جدید، موشک‌های زمین به هوای قابل حمل مجهز به جستجوگر‌های مادون قرمز، پرتابگر‌های راکتی با برد بلندتر و قدرت بالاتر و موشک‌های ضد تانک هدایت شونده کورنت مجهز شده‌اند.

ایوگنی اُخریمنکو همچنین به رزمایش اخیر ارتش روسیه در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان اشاره کرد و گفت که در این رزمایش از این تجهیزات و ادوات استفاده شد.

رزمایش نظامی روسیه که طی شش روز اخیر در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان در حال برگزاری بود، روز شنبه (دیروز) به پایان رسید.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که این رزمایش با هدف نشان دادن آمادگی روسیه برای محافظت از تاجیکستان در صورت وقوع حمله‌ای از جنوب و از خاک افغانستان توسط تروریست‌ها طراحی شده بود.

در این رزمایش که توسط «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO) برگزار شد، بیش از ۴ هزار نظامی و همچنین تانک، توپخانه و هواپیما‌های تهاجمی شرکت داشتند.

«استانیسلاو زاس»، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی با بیان اینکه رزمایش مذکور با هدف نشان دادن «اینکه هیچگونه تهاجمی به خاک تاجیکستان مجاز نخواهد بود» انجام گرفت، توضیح داد: «ما تاجیکستان را در برابر خطر تنها نخواهیم گذاشت».

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های روسیه ضمن تشدید تحرکات نظامی خود در تاجیکستان بار‌ها درباره هرگونه خطر برای این کشور هشدار داده‌اند.

بر همین اساس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه وضعیت کنونی در افغانستان هنوز پایدار نیست و تروریست‌ها سعی می‌کنند از آن سوء استفاده کنند، تصریح کرد: «تهدید واقعی، انتقال فعالیت‌های تروریستی و مواد مخدر از افغانستان به خاک کشور‌های همسایه است.»

انتهای پیام/

نظر شما