شناسهٔ خبر: 50347707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحاد و یکدلی قومیت های خراسان شمالی در جشن های هفته وحدت

بجنورد- ایرنا- جشن‌های سالروز ولادت رسول اکرم(ص) و هفته وحدت مسلمانان، با مشارکت علما و روحانیون شیعه و اهل سنت و برگزاری محفل انس با قرآن کریم در دیار قومیت ها و معرفت ها (خراسان شمالی) به طرز باشکوهی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و داشتن خرده فرهنگ های ترک، کرد، تات، بلوچ و ترکمن از استان هایی است که همیشه جلوه ای زیبا از وحدت و همدلی در کشور به نمایش گذاشته است به گونه ای با زندگی مسالمیت آمیز و برادرانه اقوام استان، این خطه به گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها معروف شده است.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است که در این میان امسال نیز همانند سال گذشته،  این استان شاهد برگزاری جشن هایی با مشارکت جمعی کثیری از روحانیون شیعه و سنی برای بزرگداشت هفته وحدت بوده است تا بار دیگر این برادری و یکدلی خود را همزمان با سالروز ولادت رسول اکرم(ص) به نمایش بگذارند.

اتحاد و یکدلی قومیت های خراسان شمالی در جشن های هفته وحدت

به گزارش روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه امور اهل سنت خراسان شمالی، برگزاری برنامه های همایشی وحدت شیعه و سنی در مساجد استان،  برگزاری گفتمان سیره اخلاق و مهرورزی نبوی، محفل انس با قرآن،  نشست بصیرتی ویژه علما و روحانیان اهل سنت با حضور نماینده ولی فقیه در استان، جشن وحدت در مناطق مختلف سنی نشین بویژه در مساجد روستایی و مرزنشین رازوجرگلان، دیدار با امامان جماعت روستا و محله اهل سنت از جمله برنامه های بزرگداشت هفته وحدت در خراسان شمالی بود.

همچنین شب گذشته نیز اقوام، طوایف و پیروان مذاهب شیعه و سنی ساکن در بجنورد در سالروز میلاد مسعود پیامبر رحمت و کرامت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و  با برپایی جشن و سرور و چراغانی و نورافشانی، عشق و ارادت خود را به خاندان نبوت به نمایش گذاشتند.

هفته وحدت مایه برکت برکت برای جوامع اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، در نشست مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت خراسان شمالی با گرامیداشت هفته وحدت، اظهار داشت: این هفته مایه برکت برای مسلمین و جوامع اسلامی است.
حجت‌الاسلام رضا نوری با اشاره به اهمیت حضور علمای دین در جامعه، گفت: حضور و نقش‌آفرینی شایسته علمای شیعه و سنی در بین مردم، سبب سعادت و تکامل جامعه می‌شود.

اتحاد و یکدلی قومیت های خراسان شمالی در جشن های هفته وحدت

وی با تاکید بر حفظ و تقویت وحدت موجود بین شیعه و سنی در ایران اسلامی، افزود: همه مسلمانان باید برای خشنودی حق‌تعالی و رسول خدا (ص)، پیرو واقعی دستورات خداوند، قرآن کریم و نبی مکرم اسلام (ص) باشند.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اشتراکات فراوان بین دو مکتب شیعه و سنی، تصریح کرد: برای رفع اختلافات اندک موجود نیز باید به کتاب و سنت رجوع کرده و اجازه ندهیم دشمنان و بدخواهان این‌گونه اختلافات فقهی و فکری را مستمسک تفرقه و تشتت بین مسلمانان قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت حضور و نقش‌آفرینی علمای دین در جامعه و میان اقشار مختلف مردم، اظهار کرد: این علمای دین هستند که باید مردم را به سمت سعادت و تکامل هدایت کرده و سوق دهند و معارف دینی و احکام شرعی را برای آن‌ها تبیین کنند تا فرد و جامعه در دنیا و آخرت عاقبت‌به‌خیر شوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه مدارس علمیه ما باید از لحاظ علمی و عملی تقویت شوند، گفت: یکی از وظایف علمای دین این است که افزون بر فعالیت تبلیغی و دینی، با تربیت طلبه و مبلغ، جهل را از مردم دور کرده و بصیرت افزایی دینی و سیاسی کنند.

جلوگیری از اندیشه های نفوذ وظیفه علما است

امام جمعه اهل سنت مسجد خاتم الانبیا بجنورد نیز اظهار داشت: رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ وحدت نشان از اعتقاد قلبی ایشان به وحدت شیعه و سنی در کشور دارد به گونه ای که جلوگیری از اندیشه های نفوذ و تفرقه آمیز مهم ترین وظیفه علمای تشیع و اهل سنت است.

اتحاد و یکدلی قومیت های خراسان شمالی در جشن های هفته وحدت

آخوند آتا داوری افزود: در واقع ما مسلمانان باید با پیروی از شیوه زندگی حضرت محمد(ص) در مسیر وحدت و اتحاد گام برداریم و نگذاریم اختلافات وارد زندگی مان شود.

وی یادآور شد: در این میان باید هفته وحدت تنها به یک هفته و یک سال معنا و ختم نمی‌شود و باید همه ما مسلمانان همیشه وحدت و انسجام داشته باشیم.

 امام جمعه اهل سنت بجنورد خاطرنشان کرد: ما روحانیون وظیفه داریم تا همواره بحث وحدت را به مردم یادآوری کنیم و متذکر شویم همان‌گونه که دوستی تنها در صورتی معنا دارد که دو طرفه باشد، وحدت نیز باید دو طرفه باشد و این حفظ وحدت باید همیشه در میان امت اسلامی جریان داشته باشد تا فرزندان ما هم این اتحاد را الگوی خود قرار دهند.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است و اهل تشیع معتقدند که آن حضرت در ۱۷ ربیع الاول متولد شده است.

با ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

نظر شما