شناسهٔ خبر: 50346281 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همه چیز درباره کارت دیجیتال واکسن کرونا

داشتن کارت واکسن باعث می‌شود محدودیت‌های کرونایی برداشته شود و هر فرد برای داشتن آن باید دو دوز از واکسن کرونا را تزریق کرده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در این مطلب نحوه‌ی دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا را گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

صدور کارت واکسن دیجیتال، برای افرادی می‌باشد که می‌خواهند به کشور‌های دیگر سفر کنند.

همه چیز درباره کارت دیجیتال واکسن کرونا

محدودیت‌های کرونایی، حضور در مکان‌های پر جمعیت، به خصوص در مکان‌های عمومی را برای بسیاری از افراد تبدیل به نوعی نوستالژی کرده است. محدودیت‌هایی که هنوز هم در بسیاری از کشور‌ها تا حدود زیادی پابرجا هستند، اما چند ماهی است اخبار پراکنده‌ای از رفع آن‌ها درنقاط مختلف جهان به گوش می‌رسد.

یکی از راهکار‌هایی که جهت رفع تدریجی این محدودیت‌ها مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است استفاده از کارت واکسن‌های دیجیتال است. کارت‌های واکسن دیجیتال معمولا اطلاعات مربوط به وضعیت کرونایی افراد را به شکل یک QR Code یا در فرمت یک اپلیکیشن، روی گوشی تلفن همراه آن‌ها ذخیره می‌کند که قابلیت چاپ هم دارد.

همچنین بعضی از کشور‌ها برای این منظور اپلیکیشنی اختصاصی طراحی کرده‌اند. اطلاعات کارت واکسن دیجیتال معمولا تعداد دوز‌های دریافتی واکسن، نوع واکسن و وضعیت بهبود یافتگی افرادی که مبتلا شده‌اند را شامل می‌شود.

کارت واکسن دیجیتال COVID چیست؟

کارت واکسن دیجیتال کووید اتحادیه اروپا یک مدرک دیجیتالی است که شخص دارای یکی از آن‌ها است.

– واکسینه کووید -۱۹ شده است

– نتیجه آزمایش منفی دریافت کرد یا نه

– بهبود یافته از کووید -۱۹

ویژگی‌های کلیدی کارت واکسن

– قالب دیجیتالی و یا کاغذی

– بارکد QR

– مجانی

– به زبان ملی و انگلیسی

– امن و امان

– در همه کشور‌ها معتبر است

چه کسی می‌تواند گواهینامه دیجیتال COVID اتحادیه اروپا را دریافت کند؟

همه شهروندان اتحادیه اروپا و اعضای خانواده آنها.

اتباع غیر اتحادیه اروپا که به طور قانونی در یک کشور اقامت دارند و حق سفر به کشور‌های دیگر را دارند.

آیا کودکان می‌توانند گواهی COVID دیجیتال اتحادیه اروپا را دریافت کنند؟

بله، کودکان می‌توانند گواهینامه دیجیتال COVID اتحادیه اروپا را دریافت کنند.

آژانس دارویی اروپا (EMA) چراغ سبز خود را برای استفاده از واکسن BioNTech Pfizer Comirnaty و واکسن Moderna Spikevax برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله نشان داده است. کودکان همچنین می‌توانند یک آزمایش یا گواهی بهبودی دریافت کنند. این گواهینامه‌ها همچنین می‌توانند توسط والدین آن‌ها دریافت و در برنامه تلفن هوشمند والدین ذخیره شوند.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که کودکانی که با والدین خود سفر می‌کنند باید از قرنطینه معاف شوند در صورتی که والدین نیازی به قرنطینه ندارند، به عنوان مثال به دلیل واکسیناسیون. کودکان زیر ۱۲ سال نیز باید از آزمایش مربوط به سفر معاف شوند.

کارت واکسن بین المللی
مسافران سفر‌های بین‌المللی باید دو هفته قبل از سفر خود برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا اقدام کنند. این افراد باید واکسینه کامل باشند؛ یعنی حداقل دو دوز واکسن مورد تأیید کشور مقصد را دریافت کرده باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تاکنون تنها به واکسن ساخت شرکت فایزر تاییدیه کامل داده است؛ بااین‌حال واکسن‌های زیر، مجوز مصرف اضطراری را از این سازمان دریافت کرده‌اند:

– مدرنا

– جانسون اند جانسون

– آسترازنکا

– کووی شیلد (آسترازنکا تولید هند)

– سینوفارم

– سینوواک

تاکنون ۲۹ کشور اروپایی ایمنی بخشی واکسن‌های فایزر، مادرنا، جانسون اند‌جانسون و آسترازنکا را به رسمیت شناخته اند. ۷۹ کشور نیز سینوفارم را تأیید کرده اند. البته سفر به کشور‌های اروپایی جدا از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط اتحادیه اروپا، ممکن است با توجه به شرایط داخلی برخی کشور قوانین جداگانه‌ای داشته باشد؛ برای بررسی این شرایط می‌توان از ابراز گروه VisaGuide.World استفاده کرد. به صورت کلی، برای سفر به هر کشور باید شرایط واکسیناسیون و قرنطینه را درخصوص آن کشور خاص بررسی کرد.

بعد از بررسی شرایط ورود به کشورها، افراد باید تنها ازطریق سامانه وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. این وب سایت قبلا مخصوص ثبت نام واکسن کرونا و ثبت عوارض واکسن بود؛ اما اکنون ثبت نام دریافت کارت واکسیناسیون هم به خدمات آن اضافه شده است.


نحوه دریافت کارت دیجیتال واکسن

چگونه می‌توانند گواهینامه (کارت واکسن دیجیتال) دریافت کنند؟

مقامات ملی، مسئول صدور گواهینامه هستند. به عنوان مثال، می‌تواند توسط مراکز آزمایش یا مقامات بهداشتی یا مستقیماً از طریق یک پورتال eHealth صادر شود.

– گواهی واکسیناسیون (کارت واکسن) توسط کشور عضوی که واکسیناسیون در آن انجام شده است صادر می‌شود.

– گواهینامه‌های آزمایشی توسط کشور عضوی که در آن آزمون انجام شده است، صادر می‌شود.

– گواهی‌های بازیابی توسط کشور عضوی که شخص بهبود یافته در آن قرار دارد صادر می‌شود.

– اطلاعات مربوط به نحوه دریافت گواهینامه باید توسط مقامات بهداشت ملی ارائه شود.

نسخه دیجیتال را می‌توان در دستگاه تلفن همراه ذخیره کرد. شهروندان همچنین می‌توانند نسخه کاغذی را درخواست کنند. هر دو دارای یک بارکد QR شامل اطلاعات ضروری و همچنین یک امضای دیجیتالی برای اطمینان از اصالت گواهینامه خواهند بود.

کشور‌های عضو بر روی یک طرح مشترک که می‌تواند برای نسخه‌های الکترونیکی و کاغذی برای تسهیل تشخیص استفاده شود، توافق کرده اند.

برای دربافت کارت واکسن دیجیتال در ایران، بعد از تزریق واکسن به سامانه با نشانی salamat.gov.ir وارد شوید و در آنجا می‌توانید کارت واکسن دیجیتال را به صورت فارسی و انگلیسی دریافت کنید.

برای دریافت کارت واکسن دیجیتال کرونا کافی است وارد آدرس بالا شوید بعد از ورود به سایت بسته به نیاز گزینه کارت واکسن فارسی یا انگلیسی را انتخاب کنید؛ و اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. بعد از تکمیل فرم کد تاییدی که تلفن همراه شما ارسال شده است را وارد کنید. پیامک “درخواست شما با موفقیت ثبت شد” ارسال می‌شود.

در پایان آدرس اینترنتی کارت واکسن به تلفن همراه شما پیامک خواهد شد.

مسافران سفر‌های بین المللی باید دو هفته قبل از سفر خود برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا اقدام کنند. این افراد باید واکسینه کامل باشند؛ یعنی حداقل دو دوز واکسن مورد تأیید کشور مقصد را دریافت کرده باشند.

توجه: تمامی مراحل ثبت نام و صدور کارت واکسن، چه برای شهروندان و چه مسافران سفر‌های خارجی، رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد.

آیا شهروندانی که هنوز واکسینه نشده اند می‌توانند به کشور دیگری سفر کنند؟

هم اکنون آری. به عنوان مثال: کارت واکسن دیجیتال کووید اتحادیه اروپا باید تردد آزاد را در داخل اتحادیه اروپا تسهیل کند. این یک پیش شرط برای حرکت آزاد نیست، که یک حق اساسی در اتحادیه اروپا است.

بدون داشتن گواهی یا کارت واکسن دیجیتالی، ممکن است تحت محدودیت‌هایی مانند آزمایش یا قرنطینه قرار بگیرید. کشور‌های عضو می‌توانند محدودیت‌های سفر را اعمال کنند.

برای اطمینان از عدم تبعیض علیه افرادی که واکسینه نشده اند، کارت دیجیتال واکسن COVID همچنین گواهینامه‌های آزمایش و گواهینامه‌هایی را برای افرادی که از COVID-۱۹ بهبود یافته اند، پوشش می‌دهد. به این ترتیب همه می‌توانند از کارت دیجیتال COVID بهره‌مند شوند.

اعتبار گواهینامه‌ها
کمیسیون پیشنهاد کرده است و کشور‌های عضو، به روزرسانی توصیه شورای مربوط به محدودیت‌های جابجایی آزاد را تصویب کرده اند. این شامل احکام خاصی است. اگرچه کشور‌های عضو نیز می‌توانند کمتر سختگیرانه عمل کنند:

افرادی که کاملاً واکسینه شده اند و دارای گواهینامه دیجیتالی COVID اتحادیه اروپا هستند، باید ۱۴ روز پس از دریافت آخرین دوز از آزمایش مربوط به سفر یا قرنطینه معاف شوند. این همچنین باید شامل افرادی باشد که یکبار واکسن دو دوز دریافت کرده اند.

افرادی که بهبود یافته اند و دارای گواهینامه دیجیتالی COVID اتحادیه اروپا هستند، باید در ۱۸۰ روز اول پس از آزمایش مثبت PCR از آزمایش مربوط به سفر یا قرنطینه معاف شوند.

افرادی که دارای گواهی آزمایش دیجیتال COVID هستند باید از شرایط احتمالی قرنطینه معاف باشند:

۷۲ ساعت برای آزمایش PCR و در صورت پذیرش توسط یک کشور عضو، ۴۸ ساعت برای آزمایش سریع آنتی ژن.

از ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت و گویی به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرد:

که ارائه خدماتی از جمله صدور بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس، اقامت در هتل، خدمات بانکی و همچنین حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها منوط به داشتن کارت واکسن دیجیتال است.

تمامی این اقدامات از سوی کشور‌های جهان می‌تواند آغازگر فصل جدیدی از زندگی افراد باشد، فصلی که دیگر برای سفر از کشوری به کشور دیگر یا شهری به شهر دیگر داشتن گذرنامه و شناسنامه و کارت ملی کفایت نمی‌کند؛ احتمالا کارت واکسن دیجیتال کرونا یکی دیگر از الزامات احراز هویت افراد خواهد شد.

حضور در مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها و سالن‌های سینما در این مدت برای بسیاری از مردم جهان حسرتی بزرگ بود، ولی آن طور که به نظر می‌آید جهان بدون کرونا در دوردست‌ها برای ما دست تکان می‌دهد. هر چند که بسیاری از متخصصین تاکید دارند این ویروس هیچگاه به طور کامل با ما خداحافظی نخواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما