شناسهٔ خبر: 50345320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گروسی: دیدار با وزیر خارجه ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تمایل خود برای دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: دیدار با امیرعبداللهیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی سی آمریکا، بار دیگر از تمایل و امیدواری خود برای سفر به ایران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران سخن گفت و و تاکید کرد: امیدوارم به زودی فرصتی برای دیدار با وزیر امور خارجه جدید ایران فراهم شود.

وی بار دیگر با بیان اینکه تاکنون دیدار و گفتگویی با وزیر امور خارجه جدید ایران نداشته است، گفت: دیدار با امیرعبداللهیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گروسی در این راستا ادامه داد: همان طور که زمانی که مشکل و سوء تفاهمی به وجود می‌آید و یا اختلاف نظری ایجاد می‌شود، می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم، در حال حاضر نیز باید با وزیر امور خارجه جدید ایران نداشته دیدار و گفتگو داشته باشم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: من پیش از این امکان و فرصت چنین امری را داشته ام و حال نیز می‌توانم با چنین اقدامی شرایط عادی را بار دیگر بدست آورم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ ای مشاهده نمی‌شود.

گروسی با اشاره به اقدامات کره شمالی نیز افزود: جهانیان باید نگاهی به کره شمالی داشته باشند تا در آن زمان بخوبی درک کنند که چه موضوع و خطری مطرح است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این راستا ادامه داد:در حال حاضر مساله کره شمالی باید این موضوع را به ما یادآوری کند اگر تلاش‌های دیپلماتیک با شکست مواجه شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد.

رافائل گروسی که طی روز‌های اخیر سفری به واشنگتن داشته است، با بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین سناتور‌های عضو این کمیته دیدار و در زمینه برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی و گفتگو پرداخته است.

وزارت خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای درباره دیدار و رایزنی آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محور ایران اعلام کرد: بلینکن در این دیدار بر حمایت قدرتمندانه آمریکا از ماموریت راستی‌ آزمایی برای اطمینان از عدم اشاعه هسته‌ ای از جمله در ایران تاکید کرده است.

در این بیانیه آمده است، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با مدیر کل آژانس بین‌المللی تاکید کرده است که، ایران باید به تعهدات راستی آزمایی هسته‌ ای خود عمل کند و از این رو اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای باید متوقف شده و به سوی دیپلماسی بازگردد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که طبق گفته بلینکن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش بسیار حساسی در اجرای تعهدات پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ایفا می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار تاکید کرده است که؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این کار را با اطمینان حاصل کردن درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای در سراسر جهان و تسهیل استفاده امن و ایمن از فناوری هسته‌ای فراهم می‌کند و از این رو این اقدام به مقابله با چالش تغییرات آب و هوایی جهان کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر با وجود نگرانی وزیر خارجه آمریکا از عدم اشاعه هسته‌ ای توسط ایران، رژیم‌ صهیونیستی، همچنان از پیوستن به پیمان منع اشاعه هسته‌ ای خودداری می‌کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که بمنظور رایزنی پیرامون مسائل مختلف همانند موضوعات مرتبط با ایران و کره شمالی راهی واشنگتن شده است، در اولین دیدار خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد: تمرکز این گفتگو‌های دوجانبه بر روی ایران خواهد بود و دستورکار فشرده‌ای را در این نشست در نظر گرفته ایم.

وی تاکید کرد: در نشست با بلینکن قصد داریم مسائل دیگری را از جمله کره شمالی مورد بررسی قرار دهیم.

گروسی با بیان اینکه ما در این دیدار دستور کار وسیعی را در پیش خواهیم داشت، گفت: این مسائل مهم سیاسی موضوعات مرتبط با ایران یا وضعیت کره شمالی و دیگر نقاط جهان، نحوه حمایت آمریکا از کار آژانس بین المللی انرژی اتمی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را شامل می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی ضمن حمایت واشنگتن از کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: حفظ صلح و ثبات بین‌المللی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع ایران، اظهار کرد: نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا واضح و مهم است.

بلینکن تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش حیاتی را در زمینه کمک به استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی ایفا می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه امروز موضوعات بسیاری برای گفتن وجود دارد، افزود: از سوی دیگر نیازی ندارد تاکید کنیم که ایران بخش عمده‌ای از تمرکز ما است.

گروسی حین سفر به واشنگتن در مصاحبه خود گفت: «من نتوانستم با وزیر خارجه ایران صحبت کنم. ما باید در این سطح سیاسی با یکدیگر تماس داشته باشیم. بدون آن ما نمی توانیم یکدیگر را درک کرده و به توافقی دست یابیم.»

او همچنین ادعا کرد: «ایران از مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای ظرف چند ماه برخوردار است، اما فکر نمی‌کنم که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با فایننشال تایمز اعلام کرد که لازم است ملاقاتی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران برای تقویت «برنامه نظارت شکننده» بر تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی شد که در بحبوحه نگرانی‌ها از توقف گفتگو‌های وین، طرح‌های موقتی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیگر جوابگو نیست!

وی همچنین، در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که در راستای رفع نگرانی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران و احیای توافق هسته‌ای (برجام) قصد دارد به ایران سفر کند!

گروسی همچنین ابراز امیدواری کرد با سران ارشد ایران ملاقات کند تا در مورد اختلاف نظر‌ها درباره بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفتگو کند، زیرا از زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده و نظارت بین المللی از تاسیسات هسته‌ای را کاهش داده است، این نظارت در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.

او در این مصاحبه گفت: «امیدوارم ظرف چند روز آینده به تهران بازگردم. دولت جدید ایران، دولتی است که دیدگاه‌های سختگیرانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران و همکاری با سازمان‌های بین المللی مانند آژانس بین المللی اتمی دارد؛ بنابراین ما باید در هر رابطه‌ای با یکدیگر سازگار شویم.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در اظهاراتی وجود غنی سازی مخفیانه در ایران را رد کرد و گفت: تاکنون هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران به صورت مخفیانه در حال غنی سازی اورانیوم است، وجود ندارد. ما در آژانس وظیفه داریم تمامی اماکن غنی سازی ایران را مورد بازرسی قرار داده و بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نظارت کنیم.

او تاکید کرد: سطح اطمینان از اطلاعاتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم بسیار بالاست. من اطمینان دارم اگر امکان بازرسی از اماکن و تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته باشیم می‌توانیم با قاطعیت بالایی به ماهیت اقدامات هسته‌ای پی ببریم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: مذاکرات آژانس با مقامات تهران بسیار چالش برانگیز است، اما بدیهی است که این گفتگو‌ها تنها راهکار برای از میان برداشتن اختلافات است.

رافائل گروسی بدون اشاره به بدعهدی مقامات غربی در اجرای برجام، از ایران خواست به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما