شناسهٔ خبر: 50345210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌وحدت مثال ز‌دنی "شیعه و سنی" در هندوستان ایران‌‌/ همزیستی مسالمت‌آمیز‌ "اقوام و مذاهب" در استان کرمانشاه

گروه استان‌ها ـ مردم استان کرمانشاه در طول سالهای بسیار به دور از اختلاف و تفرقه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و استان کرمانشاه به عنوان نماد وحدت در کشور شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرمانشاه، وحدت اسلامی در آیات قرآن کریم و در سخنان و سیره اهل بیت علیهم‌السلام مورد تأکید قرار گرفته است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ‌ اللّهِ جَمِیعًا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ تا همه بیایند حول یک محور جمع شده و وحدت پیدا کنند و در آیه شریفه دیگری امر می‌کند که شما اختلاف نکنید، زیرا اگر اختلاف کنید، آن هیبت و قوّت شما از بین می‌رود.

در سیره پیامبر اسلام(ص) می‌بینیم که ایشان اهمیت بسیاری برای حفظ وحدت امت اسلامی قائل بودند. این حضرت برای اینکه در جامعه اسلامی وحدت ایجاد کنند، میان مهاجران و انصار عقد اخوت بستند و بین این دو گروه اسلامی برادری ایجاد کردند. ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام همین سیره را ادامه دادند تا جایی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام برای حفظ وحدت جامعه اسلامی از حق خود صرف ‌نظر کردند و گفتند که اکنون امر مهم‌تری در پیش است و وحدت مسلمانان باید حفظ شود و دیگر امامان علیهم‌السلام نیز همین‌گونه بودند.

دشمنان این امت، آمریکا و اسرائیل و دیگر ایادی استکبار، برنامه‌های عظیمی تدارک دیده‌اند تا مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده و جلوی بیداری آنان را بگیرند. آنها می‌خواهند معارف اسلامی را از این امت بگیرند، یا این که اسلام را به‌کلی دگرگون و تحریف کنند. اگر برنامه‌های دشمنان را بشناسیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، در می‌یابیم که یکی از اولین و ضروری‌ترین اموری که به آن نیاز داریم، همین است که همه با هم در یک زمینه و در یک راستا حول یک محور حبل‌الله جمع شویم.

از برکات نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران این بود که مسئله تاریخ ولادت پیامبر(ص) که مورد اختلاف بین مسلمانان بود به نقطه تلاقی و وحدت تبدیل شد. وحدت اسلامی یعنی همکاری، نزدیک شدن و به تکامل رسیدن در بین مسلمانان و کنار گذاشتن درگیری بین یکدیگر و مسلمانان در طول تاریخ آنجا که در همه زمینه‌ها با هم همکاری، همیاری کردند و متحد شدند، پیروز شدند و مسئولیت بزرگ علما و نخبگان اسلام مقابله با چند دستگی در میان مسلمانان است.

در کرمانشاه همواره همزیستی مسالمت‌آمیزی بین مردم و طوایف مختلف در برهه‌های گوناگون تاریخی وجود داشته است. در این استان هیچ‌گاه نزاع‌هایی از جنس درگیری‌هایی که گاهی در مناطق دیگر مشاهده می‌شود، ندیده‌ایم. نزاع‌های مذهبی بین شیعه و سنی یا بین اهل حق و طوایف دیگر در تاریخ کرمانشاه سابقه ندارد و این مسئله به روحیه  آرام و مسالمت‌آمیز مردم این خطه برمی‌گردد.

عشق مردم استان کرمانشاه به ایران اسلامی در بحبوحه دفاع مقدس خودنمایی کرد و همه مردم این خطه در برابر تجاوز دشمن ایستادند و از تمامی اقوام و مذاهب شهدایی در راه حراست از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران در استان کرمانشاه تقدیم انقلاب شد که نام‌های این شهدا امروز زینت بخش کوچه‌ها، معابر، خیابان‌های استان کرمانشاه است.

 تجلی وحدت بین جامعه اسلامی قدرت واقعی اسلام را شکوفا می‌کند  

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قدرت نفوذ و گسترش اسلام شمشیر نیست بلکه اخلاق نیکو و حسنه پیامبر مکرم اسلام(ص) است گفت: همگان اذعان دارند که موفقیت اسلام و جهانی شدن این آیین بزرگ الهی مرهون اخلاق نیکو و خلق عظیم پیامبر اسلام(ص) است و حدود 1400 سال است روز به روز این سبک و سیاق محفوظ مانده، لذا باید این سبک و سیاق را حفظ کنیم.

آیت‌الله مصطفی علما، با اشاره به اینکه وقتی وحدت بین جامعه بزرگ اسلامی متجلی شود قدرت واقعی اسلام شکوفا خواهد ش بیان کرد: وقتی امام راحل(ره) رهبر ابر قدرت شرق را مورد خطاب قرار می‌دهد و او را به معنویت و تفکر الهی دعوت می‌کند، با پشتوانه قرآن و اسلام است.

 محبت به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) سبب وحدت بین مسلمانان است 

امام جمعه اهل‌سنت کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن میلاد مبارک پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) بعد از ولادت و بعثت برای جهان بشریت مایه خیر و برکت هستند و از رموز وحدت اسلامی، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) هستند که همواره امت اسلامی محبت آنان را در سینه دارند. 

 ماموستا عبدالرحمن مرادی افزود: اهل سنت در مورد محبت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نوشته‌ها و شعرهای زیادی نقل کرده اند و شیعه و سنی می‌توانند با محبت آنان در کنار یکدیگر زندگی کنند و اخوت بین مسلمانان تقویت شود.

 کرمانشاه نماد وحدت در کشور است 

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه، این استان را نماد وحدت در کشور دانست و گفت: ما در مکتب شیعه جعفری معتقدیم که اسلام عبارت است از شهادتین و هر کس شهادتین را بر زبان جاری کند مسلمان بوده و حفظ جان، مال و آبروی وی ضروری است. 

 حجت‌الاسلام یوسف احمدی با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیات متعددی مسلمانان را به اخوت دعوت می‌کند و ضرورت تقوای الهی آن است که بین برادران مسلمان خود وحدت برقرار کنیم عنوان کزد: خداوند در آیه 46 سوره انفال می‌فرماید از خدا و رسول تبعیت کنید که نزاع و درگیری سبب ضعیف شدن شما و از بین رفتن قدرت و شکوه اسلام می‌شود. 

احمدی با بیان اینکه در حوزه وحدت موارد مختلف و مشترک بسیاری وجود دارد اما یکی از مشکلات نبود بصیرت است گفت: در دین مسیحیت با وجود شاخه‌های مختلف شاهد درگیری نیستیم اما دشمنان از وجود اختلاف بین مذاهب اسلامی برای تفرقه افکنی استفاده می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون وحدت در بین مذاهب مختلف به ویژه شیعه و اهل سنت در کشور حاکم بوده است بیان کرد: سالیان زیادی مردم استان کرمانشاه به دور از اختلاف و تفرقه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و استان کرمانشاه به عنوان نماد وحدت در کشور شناخته می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دشمنان همواره سعی می‌کنند از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای باعث ایجاد تفرقه در استان شوند عنوان کرد: به برکت بصیرت علمای شیعه و اهل سنت و مردم مومن استان کرمانشاه تاکنون تمامی نقشه‌های دشمنان خنثی شده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر حفظ، تقویت و ترویج وحدت اسلامی دارند و همگان باید برای تحقق این امر تلاش کنند و وحدت اسلامی برگرفته از اندیشه بزرگ اسلام است.

احمدی با اشاره به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه وحدت بیان کرد: برگزاری گردهمایی روحانیون شیعه و سنی، جشن‌های عمومی و مولودی خوانی، برپایی محافل انس با قرآن، دیدار و تجلیل از طلاب شیعه و سنی و جلسات اندیشه‌ورز روحانیون شیعه و سنی از برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در هفته وحدت بوده است.

 برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در 10 بقعه متبرکه کرمانشاه 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه از برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام در 10 بقعه متبرکه استان خبر داد.

حجت‌الاسلام مجید میرزایی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه و همچنین دایر شدن ایستگاه‌های صلواتی در بقاع متبرکه استان کرمانشاه در شب و روز هفدهم ربیع الاول از دیگر برنامه‌هایی است که برگزار خواهد شد.

میرزایی بیان کرد: بقاع متبرکه امام‌زاده احمد سنقر و کلیایی، امام‌زاده ابراهیم کنگاور، امام‌زاده سیدجمال الدین فش، امام‌زاده باقر بیستون، امام‌زاده مهدی هرسین، امام زاده ابراهیم طاقبستان، امام‌زاده سیده فاطمه، مسجد و زیارتگاه صاحب‌الزمان کرمانشاه، بقعه احمد ابن اسحاق سرپل ذهاب، امام‌زاده علی‌اکبر اسلام آبادغرب مجری برنامه جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) هستند.

انتهای پیام/833/ش

نظر شما