شناسهٔ خبر: 50343567 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

یک درصد ازدیاد برداشت از میادین نفتی ۴۰۰ میلیارد دلار ارزآوری دارد/ صادرات خدمات فنی و مهندسی نفت به کشورهای همسایه

دستیار مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت گفت: با 2000 میلیارد تومانی که بابت مطالعات مخازن هزینه می‌شود، علاوه بر حل مشکلات جاری و آتی صنعت نفت کشور، خواهیم توانست صدور خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای در دسترس داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

رضا عاشوری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اجرای طرح‌های مطالعات ازدیاد برداشت در میادین نفتی و گازی اظهار داشت: از سال 92 برای اولین بار بحث ورود جدی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور به حوزه مطالعات مخزن و  ازدیاد برداشت در قالب کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت مطرح شد. از سال 93 با رویکرد واگذاری مطالعات ازدیاد برداشت یک میدان به دانشگاه های توانمند در نخستین گام، انعقاد و اجرای قرارداد مطالعات میادین منتخب به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صورت پذیرفت. در راستای انجام پژوهش کارا و اثربخش و با هدف حصول اطمینان از دستیابی به اقلام قابل تحویل، اجرای این پروژه‌ها از رویکرد فرایند محور به نتیجه محور  تغییر کرد. در سال 1399  واگذاری مطالعات ازدیاد برداشت 13 میدان جدید دیگر به دانشگاه‌های کشور در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و به این ترتیب دانشگاه‌ها به عنوان مشاور پژوهشی در کنار وزارت نفت قرار گرفتند. 

وی با بیان اینکه با دستیابی دانشگاه‌ها به یک تخصص در حوزه فناوری نفت و تجاری‌سازی ایده‌ها امکان صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه فراهم می‌شود، افزود: تخصیص بیش از 1000 میلیارد تومان و بیش از 49 میلیون یورو اعتبار پژوهشی نشان از اهمیت حوزه پژوهش و اعتماد صنعت نفت به دانشگاه‌های کشور دارد. به عبارتی دیگر، وزارت نفت بیش از 2000 میلیارد تومان به دانشگاه‌های کشور اختصاص داده تا دانشگاه‌ها نه صرفا به عنوان یک مشاور علمی بلکه در ابتدا به مثابه پزشک عمومی برای هر میدان و در آینده نزدیک به عنوان متخصص در کنار صنعت نفت قرار گیرند.

دستیار مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت با بیان اینکه وزارت نفت دولت سیزدهم با استفاده از تجارب قبلی می‌بایست در راهبری و اجرای این قراردادها تغییرات بنیادین ایجاد کند، گفت: چراکه صرفاً رویکرد نتیجه‌محوری در اجرای پروژه‌ها نمی‌تواند دانشگاه‌های ما را نسل سومی و به اصطلاح کارآفرین کند. برای اینکه بتوانیم رویکرد کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان را با هدف ثروت‌آفرینی از دانش در دانشگاه‌های طرف قرارداد وزارت نفت نهادینه کنیم باید رویکرد فناورمحوری را در قراردادهای بالادستی اجرا کنیم یعنی باید دانشگاه‌ها به عنوان مشاور پژوهشی ملزم به اکتساب فناوری‌های اولویت‌دار و مورد نیاز شوند تا این فرصت فراهم شود که بتوانیم از فناوری‌های اکتسابی و صدور دانش و خدمات فنی مهندسی به کشورهای در دسترس مانند عراق، سوریه، ونزوئلا و لبنان، برای کشور ثروت‌آفرینی کنیم و به معنای واقعی یک دانشگاه کارآفرین داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته برای این منظور قراردادهای کلان پژوهشی بالادست باید اصلاح رویه داشته باشند که انتظار می‌رود بازنگری در شرح خدمات کنونی این قراردادها و ادامه فعالیت آنها در دولت سیزدهم در اسرع وقت صورت پذیرد. به عبارت دیگر اگر قبلا دانشگاه‌ها برای صنعت مشابه پزشک عمومی بودند از این 22 قرارداد استفاده کنیم تا هر دانشگاه به مثابه پزشک متخصص باشند، یعنی در انتهای قراردادها، انستیتوهای تخصصی ایجاد و هر دانشگاه حداقل در یک فناوری خاص صاحب لیسانس باشد. 

عاشوری‌زاده تاکید کرد: با 2000 میلیارد تومانی که بابت مطالعات مخازن هزینه می‌شود، علاوه بر حل مشکلات جاری و آتی صنعت نفت کشور، خواهیم توانست صدور خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای در دسترس داشته باشیم.

وی درباره دستاوردهای ازدیاد برداشت گفت: برخی چاه‌ها بر مبنای کاهش تکلیفی، کاهش تولید داشته‌اند، برخی هم با توجه به فرا رسیدن نیمه عمر خود و نزدیک شدن به زمان پایان عمر دچار کاهش تولید شده‌اند که با نفت 40 دلاری و با یک درصد ازدیاد برداشت حدود 350 تا 400 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور حاصل خواهد شد.

نظر شما