شناسهٔ خبر: 50343137 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

Amazon؛ از فروش کتاب تا بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان

شرکت آمازون در سال ۱۹۹۴ توسط جف بیزوس تأسیس شد و هدف جف تبدیل این شرکت به بزرگترین کتابخانه جهان بود که در نهایت شرکت آمازون به یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون توسط جف بیزوس در شهر سیاتل واقع در ایالت واشینگتن تأسیس شد. آمازون شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است که فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز و سپس اقدام به فروش محصولات نو و دست‌دوم از طریق اینترنت کرد. اکنون این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات و کالاها را توزیع می‌کند که کتاب، CD، DVD، بسته‌های نرم‌افزاری، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات الکترونیکی، وسایل خانگی، کیف، کفش و انواع لباس از جمله محصولات این شرکت است.

زندگینامه جف بیزوس خالق آمازون

در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۶۴ جف بیزوس در آلبوکرکی، نیومکزیکو به دنیا آمد. مادر وی در آن هنگام نوجوان و پدرش تد جورگتسن مردی اهل شیکاگو و صاحب یک دوچرخه‌فروشی بود. زندگی پدر و مادر جف بیش از یک سال دوام نداشت و در نوزادی وی آن‌ها از هم طلاق گرفتند. مادر جف برای اینکه از بی‌خانمانی رها شود با مهاجری کوبایی به نام مایک بیزوس ازدواج کرد و مایک نیز سرپرستی جف را برعهده گرفت. پس از طی شدن دوره جوانی جف در ایالت فلوریدا، وی به مطالعه فیزیک در دانشگاه پرداخت ولی به سرعت به رشته مورد علاقه خود یعنی علوم رایانه و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون وارد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

شکل‌گیری وب‌گاه آمازون

جف بیزوس با دیدن رشد چشمگیر ۲۳ برابری استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ نسبت به سال قبل، ایده راه‌اندازی فروشگاه از راه دور را رسمی کرد و شروع به پژوهش در زمینه ارسال کالا از راه دور کرد. جف از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه فهرستی تهیه و مشاهده کرد که در شرکت‌های موجود تمامی محصولات مورد نظر یافت می‌شود به جز کتاب! وجود نداشتن یک کاتالوگ کامل از عنوان کتاب‌ها بود دلیل این موضوع بود.

روال کار شرکت‌های آن دوره به این شکل بود که در ابتدا شرکت از محصولات خود کاتالوگ تهیه کرده و سپس برای مشتری ارسال می‌کرد، مشتری نیز با مشاهده کاتالوگ کالای مورد نظر خود را انتخاب و سفارش می‌داد، که اگر با این روال قرار بود عناوین کتاب را معرفی کرد نیاز به یک کاتالوگ هزار صفحه‌ای بود.

ایده جف ساخت یک وب‌گاه برای معرفی کتاب بود و برتری که این وب‌گاه بیزوس را توجیه کرده بود، عدم نیاز به تهیه کاتالوگ فیزیکی، کاهش چشمگیر هزینه‌ها، افزایش سرعت در عملیات خرید، امکان تغییر روزانه کاتالوگ و… بود، اما خطر بزرگ این کار سرمایه‌گذاری برای یک مبحث جدید، مبهم و غیرقابل اعتماد به نام اینترنت بود که تا آن روز تمامی مردم اینترنت را یک وسیله تفریحی و ارتباط جمعی می‌دانستند.

وی در آن زمان در مصاحبه‌ای گفت: به خود می‌بالیدم از اینکه ریسک بزرگی می‌کردم که هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود؛ تمامی پایه کار را روی چیز تازه‌ای به نام اینترنت می‌گذاشتم که معامله خطرناکی بود.

بزرگترین ریسک جف زمانی بود که مادر و پدرخوانده‌اش از ایده آن پشتیبانی کرده و تمامی درآمد و پس‌انداز خود را که برای دوران بازنشستگی ذخیره کرده بودند به دست وی سپردند تا شاهد کار جسورانه وی شوند، البته پاداش این کار را گرفتند و بعدها میلیاردر شدند.

در ابتدا جف نام Abracadabra که به معنا "اجی مجی لا ترجی" بود را برای این وب‌گاه انتخاب کرد، اما دوستانش او را متقاعد کردند که این نام مناسب نیست و سرانجام amazon.com را به عنوان نام این وب‌گاه برگزیدند. جف بیزوس باور داشت که این وب‌گاه همانند رود آمازون که بزرگترین رود جهان است به بزرگترین کتابخانه جهان بدل خواهد شد.

تأسیس شرکت آمازون

در سال ۱۹۹۴ جف بیزوس برای آغاز رؤیای خود به همراه نامزدش مکنزی بیزوس به سیاتل، واشنگتن رفته و شرکت آمازون را تأسیس کردند. آنها بی وقفه برنامه‌نویسی حرفه‌ای به نام کافان را تشویق به استخدام در شرکت کرده و یک سال بعد نخستین ویرایش وب‌گاه آمازون روی شبکه اینترنت قرار گرفت سپس در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ رسماً کار این شرکت آغاز شد.

در سال ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون از طریق وب‌گاه راه‌اندازی شد و در پی آن فعالیت آمازون به کشورهایی نظیر کانادا، ژاپن، بریتانیا و فرانسه گسترش یافت. جف همواره بر روی برآورده ساختن تمامی نیازها و سلیقه مشتریان تاکید داشت و به همین خاطر فروش کتاب هر روز با استقبال بیشتری روبرو می‌شد. مشتریان نیز کم‌کم شروع به ارسال ایمیل و درخواست ارائه کالاهای دیگر از جمله لوح فشرده و لوازم خانگی در این شرکت کردند؛ جف نیز بلافاصله کالاهای بیشتری را به فروشگاه افزود و بدین ترتیب روز به روز دامنه کار آمازون گسترده‌تر شد.

یکی از زیرمجموعه‌های آمازون الکسا است که سود زیادی را نصیب این شرکت کرده است. براساس گزارش‌ها در سال ۲۰۱۶ الکسا به تنهایی برای آمازون ۳۳۰ میلیون دلار درآمد داشته است.

نظر شما