شناسهٔ خبر: 50343076 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه جان باختن یک فیلمبردار؛

مروری بر تلفات جانی صحنه‌های فیلمبرداری در تاریخ سینما

تهران- ایرنا- در طول تاریخ سینما تاکنون ۳۵۰ نفر سر صحنه فیلمبرداری جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد تنها سه نفر قربانی اصابت مستقیم گلوله بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پنجشنبه (۲۹ مهر) وقوع حادثه‌ای تلخ هالیوود را در شوک فروبرد. الک بالدوین، بازیگر سرشناس آمریکایی، سر صحنه فیلمبرداری وسترن زنگار (Rust) در نیو مکزیکو با شلیک اشتباهی تفنگی که در دست داشت، فیلمبردار پروژه را کشت و کارگردان را مجروح کرد. بالدوین پس از بازجویی آزاد شد و تحقیقات تکمیلی نشان داد یکی از عوامل پشت صحنه اسلحه پر به این بازیگر تحویل داده و نسبت به بی‌خطر بودن آن به وی اطمینان داده است.

با قربانی شدن هالینا هاچینز جوان بحث درباره امنیت صحنه‌های فیلمبرداری مورد بازنگری قرار گرفته است؛ در ساخت فیلم و سریال ها معمولا از اسلحه های واقعی با گلوله های مشقی استفاده می شود. اما در صورت فقدان کنترل و نظارت کافی، ممکن است فشنگ حاوی خرج باروت و چاشنی همچنان در لوله تفنگ باقی بماند. چنین غفلتی در سال ۱۹۹۳ به مرگ براندون لی منجر شد که در جریان فیلمبرداری فیلم کلاغ به ضرب گلوله همبازیش، مایکل ماسی، جان خود را از دست داد.

اگرچه ماسی در این حادثه مجرم شناخته نشد، اما برای مدتی از بازیگری کناره گیری کرد و تا ۱۲ سال هر شب کابوس می دید. کمپانی تولیدکننده فیلم کلاغ هم در این پرونده محکوم نشد و باقی مانده فیلم را با استفاده از فناوری دیجیتال کامل کرد.

روز جمعه (۳۰ مهر) اکانت توییتری حساب لی، که اکنون توسط خواهرش مدیریت می‌شود، ضمن همدردی با قربانیان حادثه تیراندازی اخیر در صحنه فیلمبرداری و خانواده های آنها نوشت: هیچکس نباید سر صحنه فیلمبرداری با اسلحه کشته شود. نقطه.

مروری بر تلفات جانی صحنه‌های فیلمبرداری در تاریخ سینما

هنوز روشن نیست بالدوین در زمان شلیک در حال تمرین بود یا بازی برای برداشت اصلی و کسی نمی داند چرا تفنگ را به جای بازیگر مقابلش به سمت تیم پشت صحنه گرفته بود. این که یک بازیگر چنین صدمات مرگباری به عوامل پشت صحنه وارد کند، بی سابقه است. بیشتر اتفاقات مرگبار در صحنه های فیلمبرداری برای بازیگران یا بدلکاران رخ داده‌ و بالگردها در این میان رکورددار بیشترین تلفات هستند. یکی از جدیدترین مورد از این سوانح مرگبار اوایل سال جاری میلادی اتفاق افتاد که طی آن یکی از عوامل یک فیلم هندی در اثر برق گرفتگی سر صحنه درگذشت. در سال ۲۰۱۷ نیز سه مرد از جمله کارگردان دنباله مستند بر فراز زیبایی- تایوان از بالا در حادثه سقوط یک بالگرد جان خودشان را از دست دادند.

به جز لی و هاچینز تاکنون تنها یک نفر سر صحنه فیلمبرداری با شلیک اشتباه به دست همکارش کشته شده است. این قربانی کسی نیست جز چارلز چندلر، از سیاهی لشکران فیلم اسیر (۱۹۱۵)، که در اثر اصابت گلوله جنگی کشته شد.

هاچینز چهارمین فیلمبرداری است که سر صحنه جان خود را از دست می‌دهد؛ کنراد ولز یکی از ۱۰ نفر از عوامل پشت صحنه فیلم این مردها خطرناکند (۱۹۳۰) بود که حین فیلمبرداری هوایی این فیلم کشته شدند و نیل فردریکس پس از سقوط هواپیمایی که از آن مشغول فیلمبرداری فیلم کراس بونز بود، غرق شد. چان ووک هونگ نیز در جریان فیلمبرداری فیلم مجرم یاب با بازی جکی چان در سال ۲۰۱۴ غرق شد.

تاکنون سوانح پیش بینی نشده یا شرایط ناامن کاری سر صحنه‌های فیلمبرداری، در مجموع ۳۵۰ قربانی برجای گذاشته است. برخی از این تلفات گسترده بودند و حسابی جنجال به پا کردند؛ به عنوان نمونه، از ۲۲۰ بازیگر و عوامل پشت صحنه که در ساخت فیلم فاتح (۱۹۵۶) همکاری داشتند دستکم ۹۱ نفر به بیماری سرطان مبتلا شدند و بیش از نیمی از آنها در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. این فیلم در بخشی از نوادا فیلمبرداری شد که سه سال قبل از آن محل آزمایشات گسترده هسته ای بود. در سال ۱۹۸۹ سر فیلمبرداری یک سریال تلویزیونی هندی به نام شمشیر تیپو سلطان، استودیو آتش گرفت و ۶۲ نفر از بازیگران و عوامل پشت صحنه جان خود را از دست دادند. سانجی خان، کارگردان و ستاره این فیلم، ۱۳ ماه در بیمارستان بستری بود و برای درمان جای سوختگی هایش مورد ۷۲ عمل جراحی قرار گرفت.

نظر شما