شناسهٔ خبر: 50342814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

رتبه‌بندی از مطالبات جدی فرهنگیان است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رتبه بندی را یکی از مطالبات جدی فرهنگیان عنوان کرد و گفت: نمایندگان با ارزش و احترامی که برای علم، دانش و فرهنگیان قائل هستند نمی‌توانند نسبت به وضعیت معیشت معلمان بی‌تفاوت باشند.

صاحب‌خبر -

«سید غنی نظری خانقاه»  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به لایحه رتبه بندی معلمان، گفت:رتبه بندی یکی از مطالبات جدی فرهنگیان است نمایندگان با ارزش و احترامی که برای علم، دانش و فرهنگیان قائل هستند نمی‌توانند نسبت به وضعیت معیشت معلمان بی‌تفاوت باشند.

نماینده مردم خلخال افزود: با حل مشکلات معیشتی معلمان کیفیت آموزش در کشور بالا می‌رود و نگاه به شغل شریف معلمی تغییر می‌کند قطعا افراد زیادی از نخبگان  کشور علاقمند به حوزه تدریس می‌شوند. در گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی این قشر از جامعه رغبت برای کار در بقیه دستگاه‌های اجرایی کشور بیشتر بود.

نظری خانقاه گفت:بقیه افراد شاغل در دستگاه‌های اجرایی کشور علاوه بر دریافت حقوق پایه، حق ماموریت، پاداش و بن کالا دریافت می کنند، اما کارکنان آموزش و پرورش از این مزایا تا حدودی محروم هستند.

وی، وضعیت کارکنان حوزه بهداشت در کشور را مطلوب دانست و گفت: مشکل بخش سلامت کشور تا حدودی حل شده در بخش فرهنگ هم باید با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان مشکلات آنها حل شود، البته ارزش معنوی،  پاداش معلمان است زیرا معلمی شغل نیست هنر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با اشاره به جایگاه معلمان در  بحث رتبه بندی افزود: تفاوت‌هایی از نظر حقوق و مزایا میان افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه طولانی تدریس با افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده و به امر مقدس تعلیم مشغول است وجود دارد و این قانون جدید به نوعی آموزش را  مهندسی می‌کند.

نظری خانقاه افزود: در لایحه رتبه بندی معلمان آموزش و پرورش باید به جایگاهی برسد که بتواند نهادهای دیگر را تغذیه کند.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی گفت:با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان انگیزه ای برای فرهنگیان ایجاد می‌شود و با ارزش گذاری و رتبه‌دهی فعالیت معلمان در حوزه آموزش  بیشتر می‌شود. این فضای رقابتی سالم در طول دوره آموزش با نحوه تدریس، نوشتن مقاله، اختراع و نوآوری ارزیابی می‌شود و معلمان با ارتقای رتبه امتیاز، جایگاه اجتماعی کسب می‌کنند. «معلم استاد» جایگاه بالایی است که شاید در یک شهرستان ۱۰ نفر بتوانند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند.

نظری خانقاه تاکید کرد: در روند بررسی لایحه رتبه بندی باید از حرکت‌های پوپولیستی خودداری کنیم و نباید همه  افراد مشمول این لایحه شوند رتبه بندی باید شامل کسانی شود که پست سازمانی معلمی دارند و به عنوان معلم استخدام شده‌اند.

وی افزود: اگر من به عنوان نماینده مدیر کل آموزش و پرورش شوم نباید از امتیاز رتبه بندی استفاده کنم این اجحاف در حق معلمان است.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بهبود کیفیت آموزش در کشور زمانی اتفاق می افتد که معلم به دنبال شغل دومی نباشد و بعد از اتمام تدرس به دنبال تحقیق و پژوهش برود نه اینکه منتظر پایان وقت کلاس باشد.

وی افزود: اگر بهره وری و کارایی در حیطه آموزش بالا رود قطعا مشکلات حوزه تعلیم و تربیت در کشور حل خواهد شد و می‌توان شاهد پیشرفت‌های خوبی در کیفیت آموزش کشور باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور از لحاظ ساختاری مشکلات چندانی ندارد، گفت: آموزش در کشور تک بعدی نیست و دانش آموزی که برای فراگرفتن تحصیل به مدرسه می رود علاوه بر تعلیم، تربیت  را یاد می‌گیرند و به وضعیت بهداشتی و تربیت بدنی آنها هم توجه می‌شود، اگرچه در سال‌های اخیر دانش آموزان کشور دچار چاقی شدند و در حوزه بهداشت نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند.

نظر شما