شناسهٔ خبر: 50342437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سفر هیئتی از شورای امنیت به مالی

در پی وقوع ۲ کودتا در مالی در سال میلادی جاری، هیئتی از شورای امنیت وارد این کشور شد و مقامات آن را به حکومت غیرنظامی فراخواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل وارد باماکو، پایتخت مالی شد تا از مقامات نظامی آنجا بخواهد که پس از وقوع ۲ کودتا طی مدت ۹ ماه در این کشور، به حکومت غیرنظامی بازگردند.

این هیئت که شامل عبدو اباری، سفیر نیجر در سازمان ملل، نیکولاس دو ریویر، همتای فرانسوی وی و لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در این سازمان است، مورد استقبال مقامات مالی قرار گرفت.

قرار است امروز یکشنبه، این هیئت با نمایندگان دولت، جامعه مدنی و جناح‌های مسلح که توافقنامه صلح ۲۰۱۵ را امضا کردند، دیدار کند.

سفر هیئت شورای امنیت در حالی صورت می‌گیرد که مقامات دولت انتقالی قصد به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ فوریه، تاریخی که گروه کشور‌های غرب آفریقا برای بازگشت به حکومت غیرنظامی تعیین کرده، را دارند.

شورای امنیت خواهان احترام به تاریخ انتخابات پس از کودتای اوت ۲۰۲۰ و مه ۲۰۲۱ است. پس از مالی، هیئت شورای امنیت عازم نیجر همسایه مالی می‌شود.

در حالی اوضاع کشور مالی متشنج است که نخست وزیر دولت انتقالی مالی در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی اعلام کرد شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد نظامیان فرانسوی که به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی به خاک ما آمدند درحال آموزش به آن‌ها هستند و گروه‌های تروریستی توانستند دو سوم کشور را به دست بگیرند.

چندی پیش نیز مالی سفیر فرانسه در خاک خود را بعد از اظهارات غیردوستانه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، احضار کرد. مکرون در سخنانی مداخله‌جویانه گفته بود به دلیل عملیات فرانسه در منطقه ساحل، تروریست‌ها نتوانستند قدرت را در مالی به دست بگیرند!

پیش از این هم فرانسه که هزاران نیرو در مالی دارد و اخیرا مدعی شد که سرکرده القاعده در این کشور را هدف قرار داده است، متعهد شده بود که نیروهایش را در سراسر منطقه ساحل کم کند، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

انتهای پیام/

نظر شما