شناسهٔ خبر: 50342296 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) اقدامی برای حفظ جهادگونه اسلام ناب محمدی

نماینده ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: ترویج مکتب اهل‌بیت (علیهم اسلام) به معنای آن است که بتوان اسلام ناب را جهادگونه در صحنه جامعه حفظ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری و امام جمعه شهرکرد در آیین تجلیل از خادمان حسینی و همیاران هیات‌های مذهبی استان افزود: خداوند از اخلاق پیامبر اکرم (ص) به عنوان اخلاقی با عظمت یاد می‌کند و آن را می‌ستاید از این رو باید دانست که اگر اخلاق در ابعاد مختلف جامعه بر محور اخلاق نبوی قرار گیرد آن هنگام، همان ستایش، عظمت و نعمتی که خداوند ذکر کرده است، نصیب چنین جامعه‌ای خواهد شد.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه پرداختن به ترویج اخلاق و کردار نبوی در جامعه ضروری است گفت: در صورتی که خلق نبوی به درستی در سیاست، بازار و خانه و خانواده جاری شود و همه افراد بر اساس آن عمل کنند، ستایش و نعمت پروردگار نیز نصیب آن جامعه خواهد شد.

او از وقار، متانت و آرامش در رفتار پیامبر اسلام (ص) به عنوان یکی از خلقیات آن حضرت نام برد و تصریح کرد: حضرت محمد (ص) با پرهیز از سبک‌سری که موجب تنزل جایگاه انسانی است به جامعه نشان داده‌اند که وقار و آرامش می‌تواند در نقش‌آفرینی افراد در جامعه اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید

نکونام بر نهادینه شدن فرهنگ سلام میان امت اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: این فرهنگ در جامعه کمرنگ شده است و این در حالی است که پیامبر اسلام (ص) همواره در سلام کردن بر دیگران سبقت می‌گرفتند تا انس و محبت به واسطه این کلام در جامعه جاری و ساری شود.

امام جمعه شهرکرد، نگاه محبت‌آمیز و گفتار یکسان پیامبر اسلام (ص) با همه افراد را یادآور شد و گفت: ایشان هیچ‌گاه با گوشه چشم به کسی نگاه نکردند و همواره در تکریم انسان‌ها می‌کوشیدند و همچنین در تمامی مجالس و برنامه‌هایشان نیز نام و یاد خدا حضور داشت تا چنین اعتقاد و رفتاری در باور مومنان قرار گیرد.

او از نقل نکردن عیب دیگران و پوشاندن عیوب، نشستن با فقرا، تکریم و احسان خویشاوندان، پذیرفتن عذر دیگران، پرهیز از دشنام، صبوری بر جسارت‌ها و جبران آن با نیکی و وفاداری به عهد و پیمان به عنوان بخش دیگری از خلقیات حسنه آخرین فرستاده پروردگار یاد کرد و افزود: لازم است این رفتار و اعمال پیامبر اسلام (ص) در جامعه ترویج شود و هیات‌های مذهبی هر آنچه بتوانند این زیبایی‌های اخلاقی را میان مردم نهادینه کنند بی‌شک به شکل‌گیری تمدن اسلامی کمک کرده‌اند.

نکونام در بخش دیگری از سخنان خود، اقدام تلاشگران عرصه دین و مذهب را کاری نورانی دانست و تصریح کرد: ترویج مکتب اهل‌بیت (علیهم اسلام) به معنای آن است که بتوان اسلام ناب را جهادگونه در صحنه جامعه حفظ کرد و آن را پاس داشت که در این میان، هیات‌های مذهبی و همیاران آن‌ها نقشی مهمی بر عهده دارند.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه داشتن محتوا در هیات‌های مذهبی موضوع مهی است، یادآور شد: برخی هیات‌های مذهبی در برنامه‌های خود با برپایی مجالس روضه‌خوانی به معرفی عاشورا، کربلا و سیدالشهدا می‌پردازند و برخی دیگر با برگزاری جلسات قرائت قرآن و بیان معارف الهی، به حفظ ارزش‌ها کمک می‌کنند که اگر جمع همه این امور در هیات‌ها صورت بگیرد کاری بزرگ انجام شده است.

او بر زنده نگهداشتن قرآن در هیات‌های مذهبی تاکید کرد و گفت: این مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند زمینه‌ساز شکل‌گیری گفتمان‌های سیاسی نیز باشند چرا که سیاست عین دیانت است و بهتر آن است که اصل ولایت و تبعیت از آن در همه هیات‌ها بیان شود.

انتهای پیام/خ

نظر شما