شناسهٔ خبر: 50342189 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان از کانون فرهنگی هنری «امام جعفرصادق(ع)» گزارش می‌دهد

کانونی که مروج نگاه علمی امام صادق(ع) در پنجشنبه‌های مسجدی است

کانون امام جعفرصادق(ع) با اجرای طرح‌های «شبی در مسجد» و«بچه مسجدیا» و کمک‌های مومنانه همچون تهیه مایحتاج ضروری خانواده‌های نیازمند و رسیدگی به حاشیه‌نشینان شهر در تحقق مسجد تراز موفق عمل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان ، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که برای مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای کارکردهای مساجد تشکیل شدند، با شیوع کرونا و تعطیلی مساجد همچنان به رسالت خود ادامه داده و به پایگاهی برای حضور همه اقشار تبدیل شدند. پیشتازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در لبیک گویی به مصوبات ستاد ملی کرونا و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف جهت مبارزه با این بیماری و دستگیری از نیازمندان موجب نشد تا رسالت آنان در جبهه فرهنگی زیر سایه کرونا کمرنگ شود. یکی از کانون های فرهنگی هنری پس از شیوع بیماری کرونا در بحث فرهنگی و نیز کمک های مومنانه پیشتاز بوده است، کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفرصادق(ع) در منطقه صادقیه،خیابان ستارخان تهران است.

 

 

 

حجت الاسلام «حمیدرضا فغانی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفرصادق(ع) اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفرصادق(ع) یکی از کانون های مساجد فعال در استان تهران است که در طول سالها فعالیت با رویکرد فرهنگی تربیتی تلاش نموده است که در راستای جذب نوجوانان و جوانان اقدام به برگزاری برنامه های آموزشی همچون آموزش قرآن کریم، آموزش عقاید، سبک زندگی اسلامی،تحقق منویات رهبری و وصایای شهدا کند و به همین منظور کتابچه ای تحت عنوان «بچه های مسجد» را با پنج محور قرآن کریم، روایات، اخلاق، شهدا و منویات مقام رهبری منتشر و در اختیار متربیان قرار داد.

 

از دیگر برنامه های کانون امام جعفرصادق(ع) برگزاری مسابقات ورزشی تحت عنوان جام مسابقات ورزشی رمضان و دهه فجر است که در ایام مختلف به همت کانون برگزار شده است. به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفرصادق(ع)، این کانون فرهنگی هنری در قبل از بحران کرونا با برگزاری اردوهای کوتاه مدت شامل سینما، استخر، اردوهای تفریحی در اطراف تهران و اردوهای بلند مانند اردوهای راهیان نور سعی داشته است که در راستای  آشنایی نوجوانان با دوران دفاع مقدس و نشر مباحث تربیتی تلاش کند.

 

یکی دیگر از طرح های مورد توجه در کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) طرح «پنجشنبه های مسجدی» است، حجت الاسلام فغانی پیرامون این طرح که ویژه دانش آموزان برگزار می شود، گفت: این طرح با هدف تقویت پایه درسی دانش آموزان و رفع اشکال درسی آنها تدارک دیده شده و سعی کردیم در این طرح در فضای علمی، آرام و مسجدی کلاس های تقویتی دروس عربی، ریاضی و فیزیک برای دانش آموزان مقاطع دبیرستانی آموزش دهیم که البته این طرح پس از شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور جمعیت محدود به صورت حضوری و  یا به صورت مجازی برگزار می شود.

 

 

 

 

مدیرکانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) خاطر نشان کرد: البته رویکرد کانون در بحث جذب نوجوانان و جوانان به مسجد تنها به این فعالیت ها معطوف نشد،بلکه با تشکیل هیئت دانش آموزی در مسجد مبانی تربیتی را در قالب سخنرانی در مناسبت های مختلف به مخاطبان خود ترویج دهیم.ضمن اینکه روزهای دوشنبه هر هفته جلسات آموزش قرآن کریم به همت این هیئت بر پا  و با تشکیل شورای دانش آموزی، آنها را در برنامه ریزی، تدارک و پشتیبانی از فعالیت های کانون دخیل می نماییم.

 

حجت الاسلام فغانی از دیگر برنامه هایی که به همت کانون امام جعفرصادق(ع) از سالها قبل در مسجد اجرا می شود را اجرای طرح «شبی در مسجد» دانست و تصریح کرد: این طرح که قبل از دوران کرونا در مسجد اجرا می شد،پس از شیوع بیماری کرونا لغو شد و بنا داریم به زودی اجرای آن را از سر بگیریم. این طرح نیز با هدف جذب نوجوانان به مسجد و آشنا کردن آنها با فضای مسجد اجرا می شد و بر اساس این طرح دانش آموزان از اذان مغرب روزچهارشنبه وارد مسجد می شدند و تا اذان ظهر روز پنج شنبه در مسجد حضور داشتند و در این بازه زمانی مسابقات فرهنگی هنری شامل کتابخوانی و مسابقات گروهی برای آنها برگزار می شد. همچنین برنامه هایی همچون سخنرانی، مداحی، پخش فیلم، مستند و مسابقات ورزشی از قبیل والیبال، فوتبال دستی برای شرکت کنندگان در این طرح در نظر گرفته می شد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) به اجرای طرح تابستانی «بچه مسجدیا» که تابستان 1400 اجرا شد نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح که با استقبال گسترده دانش آموزان پایه های ششم، هفتم،هشتم و نهم با همکاری مدارس امین اجرا شد در محورهای قرآنی، اردو، استخر، کامپیوتر،فوتسال، اخلاق، والیبال دوره هایی برگزار شد.

 

 

 

 

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مساجد و کانون های فرهنگی هنری برای مهار این ویروس وارد میدان عمل شدند، کانون امام جعفرصادق(ع) نیز در این راستا برنامه های گسترده ای در جهت پیشگیری و مهار این ویروس تدارک دید.مدیرکانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) گفت: یکی از رویکردهای کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا تهیه محلول ضدعفونی کننده و توزیع آن در میان اهالی محله صادقیه بوده است، به طوری که در پیک اول این بیماری 20 هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده توسط فعالین کانون به صورت رایگان توزیع شد. همچنین پنج هزار محلول ضدعفونی کننده نیز تهیه و در مناطق محروم شهر قدس، ورامین و رباط کریم توزیع گردید تا از این طریق علاوه بر اهالی محله به محرومین حاشیه شهر نیز بتوانیم در این زمینه خدمت رسانی کنیم.

 

 وی ادامه داد: همچنین قریب 11 هزار ماسک توسط خانواده های فعالین کانون در منازلشان تولید و به بیمارستان مسیح دانشوری ارسال شد و محصولات ضدعفونی کننده مانند الکل، دستکش و ماسک در جوار مسجد به قیمت مناسب به همت نوجوانان کانون به فروش رساندیم .

 

 مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه به دلیل بحران کرونا بیشتر برنامه های فرهنگی و مذهبی مسجد تعطیل شد، در همین راستا برنامه های کانون امام جعفرصادق(ع) به شکل مجازی برای فعالین کانون برگزار می شود اما در کنار فعالیت مجازی ما به صورت حضوری نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه های برای مخاطبین و اهالی محله صادقیه در نظر گرفته ایم. از جمله اینکه در مناسبت های مختلف مذهبی همچون اعیاد مذهبی گروه سرود کانون اقدام به اجرای سرود خیابانی کرده اند.

 

 

 

 

در راستای نهضت مواسات و کمک های مومنانه کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) هم فعالیت های گسترده ای انجام داده است، حجت الاسلام فعانی در این زمینه گفت: در آغاز سال تحصیلی به منظور حمایت از دانش آموزان نیازمند کانون با همکاری مرکز نیکوکاری مسجد و دو مدرسه اقدام به توزیع 40 بسته لوازم التحریر میان دانش آموزان کرد و از ابتدای سال تاکنون در3 مرحله به 150 خانواده تحت پوشش بسته های معیشتی توزیع نمودیم.

 

وی ادامه داد: همچنین با شناسایی نیازهای اقشار محروم با همکاری مرکز نیکوکاری احسان الصادق مسجد امام جعفرصادق(ع) به تعدادی از خانواده ها که نیازمند مایحتاجی همانند تلویزیون، جاروبرقی، دستگاه لباسشویی، یخچال بودند،کمک هایی صورت گرفت. یکی از اقدامات جالبی که در رزمایش مواسات و کمک های مومنانه با آن روبرو بودیم، این بود که نوجوانان فعال کانون در فرهنگسازی و دعوت مردم و اهالی محله به این رزمایش مشارکت داشته اند و کمک های مومنانه به محرومین توسط  نوجوانان و جوانان کانونی صورت می گیرد.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) همچنین به اجرای واکسیناسیون عمومی مبارزه با کرونا هم اشاره کرد و گفت: فعالین مسجدی در طرح واکسیناسیون مشارکت گسترده ای دارند، همان گونه که در دوران کرونا به  دستفروشانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا کسب و کارش تعطیل شدند و در چند نوبت به آنها خدمات مختلف بهداشتی،معیشتی و درمانی ارایه نمودند.

 

همچین کانون فرهنگی هنر امام جعفرصادق(ع) در مناسبت های مختلفی همچون اربعین حسینی اقدام به برپایی موکب های سلامت به منظور ارایه خدماتی بهداشتی به مردم می نماید و با ذبح گوسفند به محرومین و اقشار بی بضاعت گوشت قربانی توزیع می نماید.

پایان پیام/40

نظر شما