شناسهٔ خبر: 50341409 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جی پلاس؛

اعمال روز هفدهم ربیع الاول

برای روز هفدهم ربیع الاول که مصادف با روز ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است، اعمال ویژه ای توصیه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جی پلاس، روز هفدهم ماه ربیع الاول که مصادف با سالروز ولادت پیامبر خاتم، نبی مکرم اسلام، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و نیز فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق(ع) است، اعمالی مختص به خود دارد که در ادامه مطلب آمده است:

 

 1- غسل.

2- روزه: از برای آن فضیلت بسیار است و روایت شده هر که این روز را روزه بدارد ثواب روزه یک سال را خدا برای او می نویسد و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است.

3- زیارت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم از نزدیک و دور.

4- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به همان شکلی که امام صادق (ع) تعلیم فرموده است.

5- نماز: به هنگامی که روز بلند شود دو رکعت نماز به جای آورد که در هر رکعتی یک مرتبه حمد و 10 مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند و پس از سلام نماز در جای خود نشسته و دعایی را که روایت شده است بخواند: اَللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ ...

6 - تصدّق و خیرات: مسلمانان این روز را تعظیم بدارند و تصدّق و خیرات دهند و مؤمنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه بروند.

تا بخش ششم از کتاب مفاتیح الجنان، اعمال ماه ربیع الأّوّل آورده شده است

7- عید گرفتن: به آنچه موافق حقیقت عید است (عمل کند) یعنی به آنچه که در شرع وارد شده نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد همچنان که عادت و سنّت پاره ای از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره ای از افعال حرام می پردازند. برای هر مجلسی لباس مخصوصی و زینتی مناسب آن لازم است و لباس شایسته اهل چنین مجلس، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار است؛ یعنی لباس اهل این مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانیه و تطهیر آنها، پاکیزه ساختن دل از اشتغال به غیر خدا و بوی خوش ایشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرین او علیهم السّلام است.

بخش هفتم از کتاب المراقبات آورده شده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما