شناسهٔ خبر: 50341348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

واکنش آمریکا و اروپا به تصمیم ترکیه برای اخراج ۱۰سفیر

اقتصاد ایران: وزارت خارجه آمریکا و ریاست پارلمان اروپا در واکنش خود به تصمیم و تهدید ترکیه برای اخراج سفیر این کشور و ۹ کشور اروپایی از آنکارا گفت که دولت ترکیه باید این در خصوص توضیح دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده بامداد امروز (به وقت تهران) به قصد ترکیه برای اخراج سفیر آمریکایی و 9 کشور اروپایی به دستور رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن از ترکیه در این مورد توضیح خواسته است.

وی افزود: «از گزارش‌های مربوطه درباره اخراج سفرا از ترکیه مطلع هستیم و تلاش می‌کنیم ترکیه را مجاب کنیم که در این باره توضیحات لازم را ارئه کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده منتظر توضیح ترکیه درباره تصمیمش برای اخراج سفیران 10 کشور از جمله سفیر آمریکا است».

او این اظهارات را در گفت‌وگوی کوتاه با «رویترز» و در پی تهدید رجب طیب اردوغان برای اخراج سفیران 10 کشور از جمله سفیر آمریکا از ترکیه عنوان کرد.

دیشب نیز «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا به تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره اخراج سفرای 10 کشور از آنکارا واکنش نشان داد و در پیامی توییتری نوشت که این تهدید نشانه اقدام «مستبدانه» دولت ترکیه است.

به دنبال بیانیه 10 سفیر اروپایی و آمریکا برای آزادی یکی از زندانیان سیاسی در این کشور، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که به وزیر خارجه دستور داده تا این سفرا به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شده و ترکیه را ترک کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه طی سخنانی با اشاره به بیانیه سفرای خارجی در ترکیه برای آزادی عثمان کاوالا فعال سیاسی در این کشور گفت: به وزیر خارجه دستور داده ام تا این سفرا را به عنوان عنصر نامطلوب شناسایی کند و ترکیه را ترک کنند.

روز سه شنبه بود که وزارت خارجه ترکیه سفیران کشورهای ایالات متحده، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند را به دلیل اعتراض به بازداشت «عثمان کاوالا» احضار کرد.

مقامات ترکیه کاوالا را به اتهام حمایت از «سازمان تروریستی فتح الله گولن» به مدت 4 سال زندانی کردند و او را متهم کردند که در کودتای ترکیه در تاریخ 15 تا 16 ژوئیه 2016 دست داشته است.

عثمان کاوالا سال 1398 از اتهامات مربوط به اعتراضات ضد دولتی سال 2013 میلادی تبرئه شد، اما بلافاصه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام 2016 و همکاری با کودتاگران ترکیه مجددا بازداشت شد.

نظر شما