شناسهٔ خبر: 50339992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

استاد دانشگاه تهران:

امت اسلامی، رأفت و رحمت را از پیامبر(ص) گرفته است

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اصل خلقت بر مبنای وحدت است و تمامی عواملی که وحدت آفرین است، در نظام قانونگذاری وحیانی کاملا لحاظ شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، عزت السادات میرخانی، استاد دانشگاه تهران در هفدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت و خیر مقدم به مهمانان به طرح موضوع «تحولات جهانی، وحدت اسلامی و نقش زنان در مقاومت و پایداری» پرداخت و  گفت: اگر ما یک تامل عقلانی و حتی فرا دینی کنیم، می بینیم که منطق خلقت این است که بشریت از نفس واحده آفریده شده است. اصل خلقت بر مبنای وحدت است و تمامی عواملی که وحدت آفرین است، در نظام قانونگذاری وحیانی کاملا لحاظ شده است.

وی با بیان این مطلب افزود: خداوند در بحث اخوت اسلامی می فرماید، انما المومنون اخوه. در بحث مودت اسلامی می فرماید، سیجعل لهم الرحمن ودا. در بحث رحمت اسلامی می فرماید، محمد رسـول الله و الذين معه اشداء على الكفار رحماء بينهم. در بحث الفت اسلامی می فرماید، و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا و کنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها. در بحث رافت اسلامی می فرماید، و جعلنا في قلوب الذين اتبعوه رأفه و رحمه؛ یعنی امت اسلامی از پیامبر(ص) رافت و رحمت را گرفته است.

میرخانی ادامه داد: ما از این دست  آیات  زیاد داریم که مجموعه اینها ما را به یک کبرای کلی میرساند و آن کبرای کلی ساختار امت اسلامی است که خداوند هم در سوره انبیا هم در سوره مومنون می فرماید، ان هذه امتکم امت واحده و انا ربکم فاتقون؛  این جاست که ما می بینیم  در هر کجای تاریخ که بگردیم و در هر کجای جهان و اقوام و ملل سیر کنیم، هیچ بینش و تفکری نمی تواند جوامع انسانی را اینگونه به هم پیوند بدهد. از طرف دیگر آیاتی در نفی تفرقه،  انحراف، تشتت، اختلاف و ...  داریم. نبرد حق و باطل از همین جا آغاز می شود، چون در کنار ولایت الهی مسئله ولایت طاغوت، ولایت و دنیای سلطه و استکبار مطرح می گردد. در طول تاریخ ما می بینیم هر زمان که امت اسلامی به غفلت و  مداهنه و سستی نزدیک شد، از آن طرف دشمن پافراتر گذاشت؛ حال آنکه قرآن پیام قطعی داده که إن الباطل کان ذهوقا.

میرخانی گفت: امروز  بخش وسیعی از راه را آمده ایم و آن بیداری امت اسلامی و صلابت و استقامت امت اسلامی است. آثار پیروزمندانه ای را امروز در جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر می بینیم که مصداق روشنی بر این آیه است؛«و ان لو استقاموا علی الطّریقة لاسقیناهم ماء غدقا»؛ می فرماید که دقیقا میزان سهل الوصول بودن شما به میزان پایداری و استقامت شما بستگی دارد.

وی تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید:«نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین» این هدف در مقابل وحدت و خاستگاهی است که امت اسلامی را از هرگونه جدا شدن، پارگی و تشتت و اختلاف باز میدارد و همگرایی و وحدت ایجاد می کند. 

این استاد دانشگاه تهران در بخشی از سخنان خود به وضعیت زنان مسلمان و غرب پرداخت و  گفت:   علی رغم بوق و کرناها و تبلیغاتی که برای حقوق زن در دنیا هست، مطالبات زن مسلمان در این هیاهو بیشتر پاسخ داده شده و  زیر این پوسته های ظاهری غرب، شعارهای برخواسته  از کفر و نفاق  است که زن  به عنوان ابزار قدرت، منفعت و لذت تبدیل شده است؛ اما زن مسلمان، دردمندی و دغدغه مندی خاصی دارد. او مشکلاتی دارد که  با مشکلات زن غربی و زن اروپایی و زن آمریکایی متفاوت است. زن مسلمان به دنبال یک جهش،  تحول، جنبش بر مبنای اهداف اسلامی و تفکر وحیانی است و  به خاطر صلابت، مقاومت و پایداری اش مورد هجمه قرار می گیرد. زن مسلمان خود را اسیر نقاب به اصطلاح تمدن، تجدد، حقوق زن نمی کند، یک زن مسلمان از حریت، عزت، صلابت، مقاومت برخوردار است.

وی در پایان پیشنهاد کرد؛ در نشست هایی چون کنفرانس وحدت باید یک تجمیع معرفتی بین زنان مسلمان در اقصی نقاط کشورهای اسلامی صورت بگیرد و بر آن اساس، اسناد و معاهدات اسلامی را پایه ریزی کنیم و  و الگوهای مدیریت بحران چون زینب کبری(س) و فاطمه زهرا (س) را بیشتر مطرح کنیم. 

انتهای پیام/
 

نظر شما