شناسهٔ خبر: 50331309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

به همت بنياد نخبگان استان قم/

وبينار «نقد جريان روشنفکري معنوي» ويژه مستعدان و دانشجويان برتر برگزار شد

بنياد نخبگان استان قم با همکاري جهاد دانشگاهي استان قم وبينار نقد جريان روشنفکري معنوي را ويژه مستعدان تحت حمايت بنياد ملي نخبگان و دانشجويان برتر برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامۀ برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی، بنياد نخبگان استان قم با همکاري جهاد دانشگاهي استان قم «وبينار نقد جريان روشنفکري معنوي» را ويژه مستعدان تحت حمايت بنياد ملي نخبگان و دانشجويان برتر برگزار کرد.

در این وبینار، محمد جعفری؛ مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: روشنفکری دینی از تلاقی جریان روشنفکری و سنت دین باوری پدیدار شده است و معتقد به ضرورت دین در دنیای مدرن است، روشنفکری دینی بر آن است که می‌توان سنت را که مهمترین جزء آن دین است، با مبانی و مؤلفه‌های اندیشه‌ای مدرن در کنار هم نشاند، بدون آن که به تناقض و یا به کنار نهادن یکی به پای دیگری منجر شود اما ما باید مرز مشخصی میان روشنفکری دینی و نواندیشی دینی و نیز تجدید نظر طلبی دینی قائل شویم و این سه را با هم خلط نکنیم.

وی افزود: روشنفکری دینی یک پروژه فکری و معرفتی است که هدف آن جمع میان دین و تجدد است و البته گرچه ابتدائاً خود را راه میانه و معتدلی میان رویکرد روشنفکری لائیک و شریعت‌گرایی اسلامی می‌دانست، اما در عمل به سوی تطبیق و بازسازی دین بر اساس مدرنیته حرکت کرد.

در پایان وبینار ضمن معرفی منابع، پرسش و پاسخ و نقد جریان روشنفکری معنوی برای دانشجویان و مستعدان برگزار شد.

 

نظر شما