شناسهٔ خبر: 50329350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش بی‌سابقه بازداشت های مرزی در دولت بایدن

تهران-ایرنا- داده های جدید نشان می دهد که بازداشت مهاجران در مرز جنوبی آمریکا در سال ۲۰۲۱ به بالاترین رقم خود رسیده و این موضوع ابهامات زیادی را درباره نظارت مرزی در دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: بازداشت یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۲۰۶ مهاجر در ۱۲ ماه گذشته به بالاترین رقم رسیده است که در مقایسه با بازداشت های بی سابقه در سال مالی ۲۰۰۰ حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافته است.

به غیر بازداشت مهاجران غیرقانونی  که تلاش کرده اند از طریق ورودی بندرها وارد خاک آمریکا شوند مقامات اداره گشت زنی مرزی در مرز جنوبی این کشور با ۷۵ هزار نفر دیگر از مهاجران غیرقانونی مواجه شده است که تلاش کرده اند از طریق مبادی مرزی رسمی اما بدون مجوز به آمریکا وارد شوند.

فقط در ماه سپتامبر (شهریور) سازمان های مرزی و گمرگ و مقامات محافظت از مرزها  ۱۹۲ هزار و یک مورد مواجه مرزی با مهاجران غیرقانونی داشته اند که نسبت به موارد قبلی در ماه سپتامبر در سالهای گذشته بی سابقه بوده است. در هر یک ماه های ژوئیه و آگوست(تیر تا شهریور)  بیش از ۲۰۰ هزار مواجهه مرزی در آمریکا به ثبت رسیده است.

 همه این اغتشاشات مرزی در هشت ماه از سال که دولت بایدن روی کار آمده است بروز کرده و ۸۳ درصد از موارد گشت مرزی در سال در این مدت رخ داده است.  

کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا گفت در ماه های روی کار آمدن بایدن اوضاع در مرزهای جنوبی کشور تنها وخیم تر شده است.

به گفته کارشناسان امنیتی، این افزایش به دلیل سیاست های داخلی بایدن است که برخی تدابیر سختگیرانه را آسانتر کرده و به مهاجران این امید را داده که می تواند وارد آمریکا شوند.

در ماه دسامبر، آخرین ماه از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا فقط ۱۷ نفر از مهاجران غیرقانونی در آمریکا بازداشت و آزاد شده اند. در ماه ژوئیه یعنی زمانی که دولت بایدن اداره کشور را برعهده داشت این اعداد و ارقام به بیش از ۶۰ هزار نفر افزایش یافت.

دولت بایدن با چالش مهاجرت جهانی مواجه است. بیش از ۳۶ درصد از موارد مواجهه مرزی با مهاجران در  ماه سپتامبر که رقم بی سابقه ای نیز بوده است- مهاجرانی از کشورهای خارج از مکزیک بوده اند و شامل مهاجرانی از کشورهای آمریکای مرکزی از جمله گواتمالو، هندوراس و السالوادر می شود.

دولت بایدن بیشتر سیاست های سختگیرانه دولت ترامپ را که به دنبال افزایش مهاجرت در سال ۲۰۱۹ رخ داد لغو کرد. اما یکی از سیاست های اصلی شامل اجازه اخراج فوری بسیاری از مهاجران غیرقانونی به بهانه همه گیری کرونا را حفظ کرده است.

سال مالی ۲۰۲۱  که در ۳۰ سپتامبر به پایان رسید تاکنون بدترین سال درباره مهاجران بدون همراه بوده است که تقریبا ۱۴۷ هزار نفر از آنها در ۱۲ ماه گذشته بازداشت شده اند. در بهار گذشته حضور پر ازدحام این گروه از مهاجران در ایستگاه های گشت مرزی به بروز بحران انسانی منجر شد.

نظر شما