شناسهٔ خبر: 50327310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحلیلگر جهان عرب بررسی کرد؛ ۳ رویکرد اساسی در سخنرانی جدید نصرالله

سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله نشان داد که مسائل اجتماعی و رسیدگی به امور مردم در اولویت‌های وی و حزب‌الله بوده و منافع ملی و اجتماعی لبنان خط قرمز مقاومت این کشور و رهبر آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ناصر قندیل» تحلیلگر مطرح جهان عرب و سردبیر روزنامه البناء در مقاله جدید خود به بازخوانی سخنان شب گذشته «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله پرداخته و نوشت: در حالی که اکثر احزاب چپ‌گرا و جامعه مدنی با هدف تغییر واقعیت سیاسی لبنان تلاش می‌کنند تا از اصطلاحاتی همچون مبارزه با فساد و حمایت از یک دولت مدنی خود را به عنوان چهره‌های مردمی نشان بدهند؛ آن هم در حالی که مسائلی همچون هویت دولت اجتماعی در اولویت آنها دیده نمی‌شود، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله با سابقه مذهبی و ایدئولوژیک خود در یک مناسبت کاملاً مذهبی یعنی میلاد پیامبر اکرم(ص) درباره مسائل داخلی صحبت کرده و 3 موضوع را در اولویت قرار داد.

ـ عنوان اول مربوط به تحقیقات قضایی است که دولت باید درباره پرونده جنایت منطقه «الطیونه» بیروت که هفته گذشته توسط حزب نیروهای لبنانی اتفاق افتاد اقدامات لازم را انجام دهد.

ـ عنوان دوم مربوط به پرونده ثروت نفتی و گازی لبنان در دریا و در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی بود.

ـ مسئله سوم مربوط به مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و خدمت رسانی به مردم بود.

درباره پرونده تحقیقات قضایی در خصوص جنایت الطیونه، سید حسن نصرالله در موضع کسی که ولیِ دم خون شهدای الطینه است ایستاده و خود را موظف دانست که به سؤالات خانواده‌های شهدا پاسخ دهد. بنابراین دبیرکل حزب‌الله از دستگاه قضایی خواست تا مسئولیت‌پذیر باشد و سیاستمداران و نیز مردم به دولت و قوه قضاییه در این تحقیقات اعتماد کنند.

این موضع سید حسن نصرالله همانند موضعی است که وی در پرونده انفجار بیروت پیش گرفته و از همه طرف‌های مربوطه خواست این پرونده روند قضایی طبیعی خود را طی کند و حدود اعتراض به طرف‌های مربوطه در این پرونده نیز باید در چارچوب قانونی و بین مؤسسات قانون اساسی صورت بگیرد. این در حالی است که «طارق البیطار» بازپرس قضایی پرونده انفجار بیروت این قانون و توازن را شکست و هدف آن پنهان کردن حقیقت و عدالت در خدمت برخی طرف‌های ذی‌نفع داخلی و خارجی بود.

در اینجا درخواست حزب‌الله انجام تحقیقات قضایی سالم و پیگرد قانونی به دور از هرگونه سیاست‌زدگی در این پرونده است. حزب‌الله همچنین تأکید می‌کند که هیچ دلیلی برای امتناع از حضور در قوه قضاییه برای پاسخگویی به سؤالات وجود ندارد؛ مگر در حدی که متن قانون اساسی تعیین کرده باشد. این در حالی است که «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و متهم ردیف اول جنایت الطیونه علیه درخواست حضور وی در دادگاه حتی در مقام شنونده و قبل از اینکه به عنوان متهم و مظنون شناخته شود، قیام و جنجال به پا کرد.

همین جهت در حالی سمیر جعجع درباره حضور در دادگاه موضع‌گیری می‌کند که کمپین‌های زیادی با هم‌پیمانان خود در داخل و خارج لبنان به راه انداخته است؛ با عنوان شعارهایی مبنی بر اینکه همه باید در چارچوب قانون قرار بگیرند و کسی که بی‌گناه باشد از حضور در برابر قاضی ترسی ندارد. اما این موضع‌گیری سمیر جعجع به معنای نقض همه ادعاها و گفتمان‌های اوست.

همه معترضان و خانواده‌های قربانیان پرونده انفجار بیروت خواستار پیگرد قانونی تاریخ طارق البیطار در چارچوب قانون به دلیل عملکرد نامناسب در این پرونده هستند؛ در حالی که سمیر جعجع همه این چارچوب‌ها را نقض می‌کند. در واقع تغییر گفتمان قانونی در لبنان به نفع همه کسانی است که قصد دارند مسیر پرونده انفجار بیروت را تحریف کنند و این موضوع همچنین روند متهم ساختن حزب‌الله را آسان می‌کند؛ چرا که مسئولان حزب‌الله کاملاً پایبند به قانون در رسیدگی به این پرونده هستند.

اما در شرایطی که طرف‌های ذی‌نفع قادر به تغییر قانون اساسی در لبنان نیستند تلاش می‌کنند تا به فرافکنی و اتهام‌زنی علیه حزب‌الله در پرونده انفجار بیروت بپردازند و موفقیت آن‌ها در این روند مستلزم سه چیز است: متهم کردن حزب‌الله به وارد کردن نیترات آمونیوم به لبنان، انتقال این مواد به سوریه و مطرح کردن این فرضیه که حزب‌الله اقدام به انفجار کرده تا از شرّ مواد منفجره باقی مانده که دیگر نیازی به آنها ندارد، خلاص شود.

به این ترتیب مسئولیت کشیده شدن لبنان به این اوضاع بحرانی می‌تواند متوجه حزب‌الله شود. طرف‌های مذکور همچنین مدعی می‌شوند مسئولانی که دستور ورود کشتی حامل نیترات آمونیوم را به لبنان دادند و مسئولانی که مانع خروج این مواد از بندر بیروت شدند همگی وابسته به حزب‌الله بودند. البته دشمنان مقاومت در داخل و خارج از لبنان روایت‌های مشابه این چنینیِ زیادی در اتهام‌زنی به حزب‌الله در پرونده انفجار بیروت مطرح می‌کنند تا موضع قانونی حزب‌الله در رسیدگی به پرونده انفجار بیروت و افشای حقیقت آن را زیر سؤال ببرند.

در مسئله مربوط به ثروت نفتی و گازی لبنان در دریا در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی که به عنوان یک موضوع حاکمیتی و حیاتی برای همه لبنانی‌هاست می‌بینیم که برخی طرف‌ها مجدداً حزب‌الله را مورد هدف قرار گرفته و این پرونده را به سلاح مقاومت مربوط می‌کنند. این در حالی است که ابزارهای آمریکایی در لبنان در تلاش برای امتیازدهی به صهیونیست‌ها در پرونده مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی هستند.

همچنین بحث‌های زیادی در رسانه‌ها درباره هویت اسرائیلی «آموس هوکستاین» میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی مطرح شده که بسیاری معتقدند انتخاب این فرد به عنوان واسطه جدید واشنگتن در مذاکرات غیر مستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی به معنای نادیده گرفتن حقوق لبنان در منطقه مورد مناقشه و تحمیل دیکته‌های آمریکا و اسرائیل به لبنان خواهد بود.

با وجود این، سخنان سید حسن نصرالله به دور از همه این حواشی بوده و به ماهیت مسئله کنونی پرداخت و آن چگونگی مقابله با رژیم اشغالگر در بازی این رژیم و متحدان آن با سرنوشت ثروت نفتی و گازی لبنان در منطقه مورد مناقشه است. سید حسن نصرالله در سخنان خود درباره این پرونده علناً تأکید کرد، مقاومت در زمان مناسب و هنگامی که ببیند ثروت دریایی لبنان در خطر است وارد عمل خواهد شد.

درباره مسئله اجتماعی و پرونده بحران معیشتی لبنان که روز به روز در حال وخیم شدن است و همچنین در خصوص پرونده مذاکره با صندوق بین‌المللی پول، سخنان سیدحسن نصرالله متمرکز بر خدمت‌رسانی به مردم و توزیع سریع کارت تأمین مالی در میان آنها بود.

این موارد نشان می‌دهد که دبیرکل حزب‌الله دارای یک رویکرد اجتماعی جدی است و آن را در اولویت مسائل لبنان می‌داند؛ چیزی که احزاب غربگرای لبنان به آن توجه نمی‌کنند.

همین مواضع مردمی و اجتماعی سید حسن نصرالله پاسخ قاطعی برای همه کسانی است که قصد دارند مقاومت را از ملت لبنان جدا و وانمود کنند حزب‌الله تنها به سلاح مقاومت و رویکرد نظامی توجه دارد.

انتهای پیام/؛

نظر شما