شناسهٔ خبر: 50326478 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

واکنش شهرزاد کمال زاده به انتقادات از سریال گاندو

برخی خرده می‌گرفتند همین چهار نفر امنیت کشور را برعهده دارند، اما این سریال فقط به پرونده

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، علی افشار و شهرزاد کمال‌زاده بازیگران «گاندو2» به برنامه «سریالیست» آمدند و درباره حواشی این سریال صحبت کردند.

همچنین کوروش سلیمانی درباره پرونده سریال‌های امنیتی به نکاتی اشاره کرد؛ سریال‌هایی که افشاگر خرابکاری جاسوسان شدند.

در بخش نوستالژی هم جمشید جهان‌زاده بازیگر پیشکسوت با آثار کارنامه کاری خود خاطره‌بازی کرد؛ بازیگری که از پرش به دریا بدون بدلکار شناخته می‌شود.

اما در بخشِ اصلی گفت‌وگو، «سریالیست» به سریال "گاندو2" پرداختند و حرف‌های شنیدنی شهرزاد کمال‌زاده درباره حواشی و اتفاقات این سریال که مشروح آن در ادامه آمده است.

شهرزاد کمال‌زاده درباره تجربه بازی در «گاندو2» گفت: طبق بازخوردی که از جامعه گرفتم این سریال جزو مجموعه‌های پرمخاطب و پربیننده بود که طرفداران خاص خود را داشت.

وی درباره اینکه سری اول مجموعه بهتر از سری دوم بوده، بیان کرد: نه هر قسمت متفاوت بود و چنین چیزی نشنیده‌ام. شاید زمان سری اول، چنین سریال امنیتی با این کیفیت نداشتیم. کار متفاوتی بود که درباره دولت صحبت می‌کرد و درباره آن مخالفت‌هایی وجود داشت.

این بازیگر در این باره که آیا قبلاً اثر امنیتی بازی کرده، گفت: کاری برای جشنواره مسکو کار کرده بودم اما برای تلویزیون اولین سریال امنیتی‌ام بود. این نقش برایم چالش‌برانگیز بود. هیچ کسی آدم نفوذی و تروریست را دوست ندارد و من می‌دانستم نقش منفی بازی می‌کنم و در مواجهه با شخصیت‌های محبوب سریال که طرفداران خودشان را دارند قرار می‌گرفتم و این نگران‌کننده بود. مخاطب برای آن شخصیت‌ها نگران بود و مدت‌ها بود در کاری این حسّ و حال را نداشتم.

کمال‌زاده ادامه داد: جواد افشار مشاور و کارگردان خوبی بودند و جزو کسانی‌اند که می‌شود به ویژه در خصوص جزئیات با آنها تعامل داشت.


همه دوست داشتند بهترین‌شان را ارائه بدهند

کمال زاده با بیان اینکه بازیگران این سریال برای اینکه مخاطب را راضی نگه دارند، دغدغه مند بودند، ادامه داد: همه دوست داشتند بهترین‌شان را ارائه بدهند و با جان و دل حضور داشتند. این جنس کار سخت است و همه همدل و رفیق بودند و رقابتی وجود نداشت. چیزی که به خوبی در این کار دیدم، این بود که علاقه و احترامی که کارگردان دریافت می‌کرد از سر ترس نبود و او خودش خیلی شیرین و جذاب و محترم و دلنشین بود، این موضوع در عین اینکه کار سخت بود، فضای آن را دلچسب می‌کرد.

وی درباره آمار و ارقام تعداد بینندگان که رقم کلی آن در تلوبیون نزدیک به 26 میلیون بوده است، بیان کرد: نحوه پخش نیز در این موضوع دخیل بود، ما 12 قسمت در عید داشتیم، سریال متوقف شد و با گذشت زمان دوباره ادامه پیدا کرد.

کمال زاده با اشاره به نگرانی‌هایی که برای بازی در شرایط کرونا داشت، درباره نقدی که بر سریال پخش شد، گفت: در خصوص قصه نویسنده و کارگردان باید توضیح بدهند اما درباره کاراکتر خودم باید بگویم تا جایی که شده دراماتیزه شده بود. سادیا بر‌اساس شرایطی مجبور شده بود نفوذی شود. او کسی که سوار بر کار باشد و اعتماد به نفس داشته باشد نبود و نگرانی و استیصالی با او تا پایان همراه بود. او را با اینکه ترور می‌کرد و تا جایی موفق بود هیچ‌وقت دست بالا نگرفتم. خیال او راحت و خودش فردی قوی نبود.

این بازیگر با بیان اینکه بی‌هدف کسی وارد به فیلمنامه «گاندو» یا خارج از آن نشده بود، گفت: من هنوز فیلمنامه‌های کلاسیک را دوست دارم و خیلی از کارهای موفق هم در این دسته بوده اند. ولی مقایسه با آثار برجسته دنیا شاید درست نباشد اما تک تک افراد تمام توان‌شان را گذاشته‌اند تا در حد بضاعت یک کار باشرافت بسازند.

این چهار نفر امنیت کل کشور را برعهده نداشتند فقط پرونده «گاندو» دستشان بود

وی ادامه داد: برخی خرده می‌گرفتند همین چهار نفر امنیت کشور را برعهده دارند اما این سریال فقط به پرونده "گاندو" اشاره می‌کرد و شاید ما هزاران پرونده با هزاران نیرو داشته باشیم. انتقاداتی وجود داشت اما خیلی از عزیزانی که در حوزه کارهای امنیتی کار می‌کردند با کاراکتر محمد همذات‌پنداری می‌کردند و کار را دوست داشتند و پیگیر بودند.

کمال‌زاده تأکید کرد: هزاران پرونده ممکن است وجود داشته باشد که هیچ‌وقت دیده نشده باشند، این همه آدم همین الان در کنار مرزها شهید می‌شوند و خیلی وقت‌ها حتی شاید خبرش هم نمی‌رسد، بنابراین هزاران مورد وجود دارد که هنوز به آنها نپرداخته‌ایم اما این چند نفر پرونده "گاندو" را در دست دارند.

وی درباره آخرین سکانس خود در "گاندو" نیز گفت: سکانسی که شریف مرا می‌گیرد و من با بچه هستم، به این خاطر که می‌دانستم کشته می‌شوم، بچه را گذاشتم و رفتم. بعدها به من گفتند تو چه مادری هستی.

آیا سری سوم "گاندو" ساخته می‌شود؟

کمال‌زاده همچنین درباره اینکه آیا محمد زنده است و سری سوم "گاندو" ساخته می شود، به شوخی گفت: اطلاعی ندارم. هنوز دکتر به ما خبر نداده!

وی در واکنش به انتقاداتی که مجری برنامه بر «گاندو2» وارد کرد، گفت: مخاطب امروز باهوش است و توقعی که از هر کاری دارد، بیش از پیش است. هر انتقادی برای ما سازنده است. اما من نمی‌توانم در خصوص چیزی که مرتبط به من نیست نظر بدهم اما در مسیر کار من تأثیرگذار خواهد بود.

شاهین شجری کهن کارشناس و منتقد درباره «گاندو» گفت: یک سریال جاسوسی با استانداردها و المان‌هایی که در تمام دنیا ساخته می‌شود، سعی می‌کند موقعیت اکشن بسازد، روابط تو در توی پشت صحنه را تصویر کند و این باعث می‌شود حاشیه برانگیز باشد و همه آن را دنبال کنند.

وی افزود: به عنوان یک سریال قصه‌گو، ایرادات و پرش‌هایی در «گاندو» وجود دارد که به ماهیت فیلمنامه برمی‌گردد اما اینکه یک گروه شخصیت نماینده مثبت و خیر و یک گروه نماینده منفی باشند، باید زمینه‌های موضوع درست تعریف شود. ما در قصه‌گویی فرض‌مان بر این است که سازندگان سریال باید اطلاعاتی در اختیار مخاطب بگذارد و اینجا سریال گنگ عمل می‌کند. بخشی در ذات قصه‌گویی به سبک درام‌های جاسوسی است و بخشی از این ناشی از عجله در دیالوگ‌نویسی و اشاره‌های رو به وقایع و آدم‌های روز است.

شجری کهن در پایان گفت: باید از سازندگان سریال پرسید به نتایج و اهدافشان رسیده‌اند یا خیر. چهره‌هایی که می‌بینیم با جاذبه‌های شخصی به نقش بُعد اضافه کرده‌اند اما موضع‌گیری کلی و هاله‌ای که دور سریال است باعث می‌شود همان اول مخاطب تصمیم بگیرد که با وقایع همسو شود یا خرده‌گیرانه و منتقدانه سریال را نگاه کند و این ویژگی سریال‌هایی مثل "گاندو" است./تسنیم

نظر شما