شناسهٔ خبر: 50326159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

۸ گزینه احتمالی تصدی نخست وزیری عراق

صاحب‌خبر -

شفقنا- عربی ۲۱ نوشت: رسانه های محلی عراق شماری از شخصیت های احتمالی تصدی نخست وزیری آتی این کشور را پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام  معرفی کرده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فراکسیون های شیعه در عراق به دو گروه تقسیم شده اند که گروه اول متشکل از جریان صدر به رهبری مقتدی صدر است که به تنهایی ۷۳ کرسی را به دست آورده و در طرف دیگر گروههایی متشکل از ائتلاف دولت قانون، ائتلاف الفتح، جنبش الحقوق، النهج الوطنی، العقد الوطنی قرار دارند که مجموعا حدود ۵۸ کرسی را در انتخابات کسب کرده اند.

براساس این گزارش و به نقل از رسانه های عراقی، جریان صدر چهار نامزد دارد که عبارتند از نصارالربیعی، حسن الکعبی، جعفر الصدر و مصطفی الکاظمی. اما نامزد مد نظر گروه دوم، نوری المالکی است.

در این میان اما نام شخصیت های دیگری نظیر عدنان الزرفی، اسعدالعیدانی و محمد شیاع السودانی نیز مطرح می شود.

«جاسم الشمری» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی درباره بخت هرکدام این شخصیت ها برای تصدی نخست وزیری عراق گفت:توپ اکنون بین مصطفی الکاظمی نخست وزیر فعلی و جعفر الصدر است. الصدر پسر عموی رهبر جریان صدر و سفیر عراق در انگلیس است.

الشمری افزود: الکاظمی امروز به دلیل اعتراضات، به نخست وزیری دورتر است و چه بسا دیگر نامزدها شانس بیشتری داشته باشند.

این تحلیلگر عراقی افزود: تنها پس از نهایی شدن پرونده نتایج انتخابات و پذیرش آن می توان به صورت نهایی درباره شخصیت نخست وزیر آتی سخن گفت زیرا فراکسیون بزرگتر مانعی دربرابر نخست وزیر آتی است.

الشمری تکرار سناریوی سال ۲۰۱۸ میلادی را در خصوص همگرایی جریان صدر با العامری والمالکی و آمدن نخست وزیری توافقی محتمل می داند.

با این حال وحید عباس پژوهشگر و استاد دانشگاه عراقی معتقد است که مصطفی الکاظمی نزدیکترین فرد به نخست وزیری آتی است و جریان صدر هرگز شخصیت دیگری را نخواهد آورد.

از سوی دیگر علی الفتلاوی عضو ائتلاف الفتح در این باره می گوید : هشت شخصیت احتمال کاندیداتوری برای تصدی نخست وزیری را دارند که من فقط جعفر الصدر، نوری مالکی، مصطفی الکاظمی و هادی العامری را می دانم اما این افراد رسمی نیستند و این موضوع صرفا گمانه زنی است.

الفتلاوی افزود: توافقاتی برسر نام الکاظمی وجود دارد. از نظر جریان صدر، اگر نامزدی جعفر الصدر منتفی شود، الکاظمی نامزد نخست وزیری خواهد بود. این دو نام مهمترین نام ها برای تصدی نخست وزیری هستند.

خبر را در عربی ۲۱ ببینید

نظر شما