شناسهٔ خبر: 50325655 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کره‌‌‌ای‌ها با سریال‌هایشان جهان را تسخیر می‌کنند، ما برای دفاع مقدس چه کردیم؟/ هیچ کشوری دارایی معنوی خود را پنهان نمی‌کند

ساسان ناطق با تأکید بر اینکه حماسه‌ها جزو دارایی معنوی هر ملتی است، تأکید کرد: هیچ کشوری دارایی معنوی خود را پنهان نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

ساسان ناطق، مدیر دفتر داستان حوزه هنری و از داوران دومین جایزه ادبی داستان حماسی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ارزش ادبیات حماسی در هر ملتی گفت: همه امورات ما به تاریخ بستگی دارد و همواره در لابه‌لای تاریخ، به دنبال حماسه‌ها هستیم. علت آن چیست؟ علت آن این است که ما تاکنون اطلاع‌رسانی خوبی در زمینه داشته‌هایمان در این حوزه نکرده‌ایم و جوانان ما اطلاع چندانی از این موضوعات ندارند.

وی با بیان اینکه ادبیات حماسی را جزو ادبیات کلاسیک می‌دانم، ادامه داد: زیرا ادبیات کلاسیک با گذشت زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد. باید کاری کنیم که این دارایی که از گذشته به ما رسیده و تا امروز ادامه دارد و جزو دارایی‌های معنوی ماست، کارش را خوب پیش ببرد. هیچ کشوری دارایی معنوی خود را پنهان نمی‌کند، بلکه از آن رونمایی و به دیگران عرضه می‌کند و به عرصه‌‌های جدیدتر می‌رساند.

ناطق با بیان اینکه بزرگترین حماسه تاریخ، واقعه دشت کربلا است که انسانیت، شرافت، آزادگی را احیا کرد و اسلام را نجات داد، اضافه کرد: باید سعی کنیم با نگاه‌های جدیدتر و متفاوت‌تری آثاری را در این زمینه خلق کنیم. زوایای جدیدی که الآن برای مردم مرتبت می‌شود،  از پیروزی انقلاب اسلامی گرفته تا دفاع مقدس و وقایع مختلف مانند شیوع ویروس کرونا می‌تواند در این زمینه الهام‌بخش است.  

داور این دوره جایزه با تأکید بر اینکه حماسه فردیت ندارد، افزود: شاید در ابتدا یک فرد ظهور می‌کند و پیش‌قراول است، اما تا وقتی مردم حضور نداشته باشند و وارد این چرخه نشوند، حماسه شکل نگرفته است. باید سعی کنیم به نوعی آن هوش فردی را به هوش جمعی برسانیم. زیباترین حماسه‌ها زمانی شکل گرفته است که طعم شیرین آن پیروزی زیر دندان مردم  حس شود و خود را شریک در این موفقیت بدانند. حماسه جناحی، سیاسی، حزبی و ... نیست؛ وقتی مردم ورود کنند، حماسه شکل می‌گیرد.

ناطق با بیان اینکه این جشنواره موشکافی خاصی دارد و تلاش دارد با پررنگ کردن «حماسه» توجه مردم را به این سمت جلب کند، یادآور شد: تاریخ بارها شاهد حماسه‌ها بوده است؛ از یونان و هند گرفته تا ایران. ما داشته واقعی خود را نتوانستیم واقعی نشان دهیم. الآن می‌بینیم که آمریکا با «نجات سرباز رایان» تلاش دارد آنچه نبوده است، با جلوه‌ای از واقعیت به مردم نشان دهد و در پایان فیلم نیز پیام خود را ارائه می‌دهد. کره جنوبی نیز به همین‌صورت دارد عمل می‌کند. آنها تلاش دارند با استفاده از سریال‌های خود این مفاهیم را به مخاطب منتقل کنند. در هشت سال دفاع مقدس همه این موارد به صورت واقعی وجود داشت. یا پیش از آن نیز موارد متعددی در تاریخ ایران رخ داده است، مثلاً در زمان شاه اسماعیل اول در جنگ چالدران همه این وقایع به وقوع پیوسته است، با اینکه شاه اسماعیل در آن جنگ شکست می‌خورد، اما آن شکست آنقدر طعمش تلخ نیست و همه از آن لذت می‌برند. امیدوارم این لذت را مردم بچشند.

وی با اشاره به اینکه شعر قبلاً جایگاه خود را در این حوزه پیدا کرده بود، افزود: یکی از اتفاقات خوب در این جشنواره این است که دارد با رمان پیش می‌رود و این اتفاق خوشایندی است.

وی درباره شاخصه اصلی ادبیات حماسی و تمایز آن با گونه‌های دیگر ادبی گفت: در جشنواره داستان‌های حماسی قطعاً باید ویژگی‌هایی باشد که مخاطب آنها را حس کند و رمان‌نویس بداند که بر چه مبنایی باید کار کند. زیست‌بوم نویسنده خیلی اهمیت دارد؛ چون قرار است این جشنواره در جغرافیای کشور رخ دهد نه فقط در یک استان خاص. مردم باید در آثار نویسندگان بروز و ظهور کند.

او انسان ادبیات حماسی را انسان مصلحی معرفی کرد و گفت: او به امیدواری فکر می‌کند، کشتن و مبارزه برای او اولین و آخرین اتفاق نیست، بلکه او یک نگاه اصلاحی دارد و این انسان، انسانی است که در جغرافیای ایران زندگی می‌کند. شاید در این حماسه شکست هم باشد، اما شکستی که با مردانگی رخ دهد، لذت‌بخش است. این‌ها می‌تواند بخشی از ویژگی‌های آن حماسه باشد. نباید متکلم‌الوحده باشیم، باید صداهای مختلفی را بشنویم و ببینیم تا این حماسه در زوایای مختلف شکل بگیرد.

 دبیرخانه دومین جایزه ادبی داستان حماسی به همت حوزه هنری خراسان رضوی و با هدف بازخوانی حماسه‌های اساطیر و پیوند آن با حماسه‌های معاصر برای تولید داستان‌های جدید با موضوع حماسه‌های بومی و اقتباس از داستان‌های شاهنامه فردوسی با رویکرد فتح‌نامه، اقدام به برگزاری این رویداد کرده است. ساسان ناطق، داوود امیریان، علی‌اصغر عزتی پاک؛ هیئت داوران؛ سعید تشکری دبیر علمی و سیدجلال قوامی دبیر اجرایی دومین جایزه داستان حماسی بودند.

در شرایط فراخوان دومین جایزه داستان حماسی ذکر شده بود که نویسندگان باید رمان و داستان نیمه بلند خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی honarhamasi.ir@gmail.com  یا به نشانی مشهد، بین هاشمیه 20 و 22، حوزه هنری انقلاب اسلامی ارسال کنند.

همچنین در بخش داستان نیمه بلند برای نفر اول، 15 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار؛ برای نفر دوم، 12 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار؛ برای نفر سوم، 10 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار و در بخش رمان یک جایزه 50 میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح افتخار برای یک اثر برگزیده تعیین شده بود. آثار برگزیده به انتخاب دبیرخانه در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما