شناسهٔ خبر: 50325002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پیونگ یانگ؛

تایوان بهانه ای برای واشنگتن جهت اعمال فشار بر پکن است

محمدرضا الكائی

معاون وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه ای ضمن محکوم کردن دخالت های آمریکا در تایوان، اعلام کرد که پایبندی واشنگتن به سیاست چین واحد ظاهری است و آمریکا در تلاش است تا دولت پکن را سرنگون کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ، کره شمالی امروز شنبه از دخالت های آمریکا در امور تایوان که قلمرو چین محسوب می شود و موجب ایجاد تنش های نظامی با پکن شده است، انتقاد کرد.

«پاک میونگ-هو» معاون وزیر خارجه کره شمالی در همین رابطه اعلام کرد که آمریکا تلاش دارد تا هر دو دولت پکن و پیونگ یانگ را نیز سرنگون کند.

پاک در بیانیه ای در این رابطه ادامه داد: تنها در سال جاری، آمریکا در هر زمانی که فرصت را مناسب یافت، همه نوع کشتی جنگی را به بهانه آزادی ناوبری به تنگه تایوان اعزام کرد. مدتی پیش، حتی یک کشتی جنگی یکی از متحدانش را برای تشدید تنش در تنگه تایوان بسیج کرد.

در ادامه بیانیه فوق آمده است: این یک مصداق واقعی است که نشان می دهد آمریکا از تایوان به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن چین و یک پایگاه برای غلبه بر این کشور در مواقع اضطراری استفاده می کند، هرچند که در ظاهر سیاست چین واحد را حفظ می کند.

اظهارات فوق در پی آن بیان شده است که پیشتر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری در مقر ناتو بر تعهد واشنگتن به سیاست چین واحد تاکید کرد اما در عین حال افزود که ایالات متحده به تایوان برای دفاع از خود کمک خواهد کرد.

آستین در این رابطه گفت: ما متعهد به سیاست چین واحد باقی می‌مانیم. همانطور که در چندین دولت انجام داده‌ایم، به کمک تایوان با منابع و قابلیت‌هایی که برای دفاع از خود نیاز دارد، ادامه خواهیم داد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی مداخله جویانه اعلام کرده بود که آمریکا برای دفاع از تایوان اقدام خواهد کرد و تعهدی برای دفاع از این جزیره که چین آن را قلمروی خود می داند، دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا به دفاع از تایوان خواهد پرداخت یا خیر، گفت: بله، ما برای انجام این کار متهعد هستیم.

وزارت خارجه چین نیز روز گذشته از آمریکا خواست تا از ارسال هرگونه سیگنال اشتباه به طرفداران جدایی طلبی در تایوان خودداری کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه خود در پکن در همین رابطه اعلام کرد که چین در مورد منافع اصلی خود جایگاهی برای امتیاز دادن قائل نیست.

دولت های غربی و در راس آنها آمریکا در راستای سیاست یاد شده برای به چالش کشیدن قدرت چین، در حال آتش افروزی در این منطقه هستند و به ویژه نوک پیکان تفرقه افکنی خود را به سوی تایوان و هنگ کنگ که خط قرمز های چین محسوب می شوند، نشانه رفته اند.

پکن بر اساس سیاست چین واحد، جزیره تایوان را بخشی از قلمروی خود می داند و توسل به نیروی نظامی برای اتحاد چین و تایوان را رد نکرده است.

نظر شما