شناسهٔ خبر: 50323551 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در یک شرکت دانش بنیان محقق شد؛

ساخت دستگاه تشخیص آلودگی آب و نفت با دقت ۱۰ نانومتری

میترا سعیدی کیا

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که می تواند آلودگی آب و نفت را از فاصله ۱۰ متری تشخیص دهد.

صاحب‌خبر -

آذردخت مظاهری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این شرکت موفق به تولید دستگاهی شدیم که آلودگی آب و نفت را تشخیص می‌دهد، گفت: این دستگاه بدون تماس با محیط آب یا نفت، در فاصله ۱۰ متری نصب می‌شود و آلودگی را تشخیص می‌دهد.

وی با بیان اینکه این دستگاه بر اساس نیاز پالایشگاه‌ها طراحی شده است، گفت: این دستگاه برای تشخیص نفت و کربوهیدرات‌ها کاربرد دارد؛ به واسطه این دستگاه فیلم و لایه نازکی که روی نفت تشکیل می‌شود را با دقت ۱۰ نانومتر تشخیص می‌دهیم تا از آلودگی محیط زیست اطراف پالایشگاه‌ها جلوگیری شود.

مظاهری افزود: این دستگاه در شرکت آب و فاضلاب هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و آلودگی‌های آب را قبل از ورود به حوضچه‌های تصفیه تشخیص می‌دهد تا دستگاه‌های مرتبط به تصفیه خانه آلوده نشوند؛ زیرا آلودگی این دستگاه‌ها با صرف هزینه و در مدت زمان طولانی از بین می‌روند که استفاده از این دستگاه می‌تواند از متحمل شدن شرکت آب و فاضلاب به این هزینه‌ها جلوگیری کند.

به گفته وی، این دستگاه در تشخیص آلودگی‌های به صورت محلول در آب هم کاربرد دارد.

مظاهری با بیان اینکه این دستگاه در پالایشگاه نفت و آبفا تست و مورد تایید قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در پروسه تایید، میزان آلودگی در خروجی پساب‌ها اندازه گیری شده و دستگاه کاملاً مورد تایید است.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور در حوزه از بین بردن آلودگی دستگاه‌ها و حوضچه‌ها نیاز مبرم به چنین دستگاهی دارند؛ از سوی دیگر سازمان محیط زیست این شرکت را الزام به رفع آلودگی‌ها می‌کند از این رو برای جلوگیری از جریمه شدن نیاز است که از این دستگاه بهره ببرند.

به گفته مظاهری، این دستگاه نمونه خارجی دارد ولی در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و از طرفی یک سیستم چند منظوره است که تولید آن می‌تواند به صرفه باشد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه این سیستم سرعت تشخیص بالایی دارد، گفت: از این دستگاه می‌توان در چاه‌های نفتی طوری استفاده کرد که از نشت نفت به آب‌های سایر کشورها جلوگیری کرد زیرا کشور ما در این زمینه سالانه غرامت سنگینی را می‌پردازد و استفاده از این دستگاه می‌تواند باعث جلوگیری از صرف این هزینه شود.

وی ادامه داد: همچنین از این دستگاه می‌توان برای جلوگیری از ورود نفت به آب‌های ژرف استفاده کرد که با نصب از دور این موضوع را تشخیص دهد و مانع آلودگی این آب‌ها شود.

مظاهری با بیان اینکه آذرماه امسال از این دستگاه برای تشخیص آلودگی نفتی استفاده می‌شود، گفت: بنا داریم که با توسعه کار خود، محصول را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهیم.

به گزارش مهر، این طرح در رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه آب و محیط زیست صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد.

نظر شما