شناسهٔ خبر: 50321745 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 1 آبان

جمشید بسم‌الله بازداشت شد

اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 1 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول آّبان 1351؛ 500 دستگاه اتوبوس به لهستان صادر می‌شود

با اقدامات موثری که از طرف مرکز توسعه صادرات ایران صورت گرفت و درنتیجه بازاریابی‌هایی که در کشور لهستان انجام شد، ایران موفق شد 500 دستگاه اتوبوس ساخت ایران ناسیونال را به لهستان بفروشد.

قرارداد فروش این 500 دستگاه اتوبوس در دفتر آقای حسین علیزاده، رئیس‌کل مرکز توسعه صادرات و با حضور آقای یاساک وابسته اقتصادی جمهوری سوسیالیستی لهستان بین نماینده شرکت ایران ناسیونال و نماینده شرکت پولتون لهستان امضا شد. ارزش تقریبی این 500 دستگاه اتوبوس 700 میلیون ریال است و تحویل آنها به‌تدریج صورت خواهد گرفت در قرارداد منعقده تصریح شده است که ایران‌ناسیونال کارگران لهستانی را برای تعمیرات مورد لزوم این اتوبوس‌ها تعلیم خواهد داد.

فروش سهام گروه دوم صنایع به کارگران و کارمندان

 آقای هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد پیرامون برنامه عرضه سهام گروه دوم صنایع کشور به کارگران و کارمندان مطالبی در اختیار جراید و رادیو و تلویزیون گذاشت.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: همان‌طور که اطلاع دارند برنامه فروش سهام گروه اول کارخانجات کشور از 15 شهریور سال‌جاری آغاز شد و 5 واحد بزرگ صنعتی از این گروه تعداد 333 و 900 سهم به ارزش 510 میلیون ریال به کارگران و کارکنان خود  عرضه کردند.

این گروه عبارت از صنایعی بودند که قبلا در بورس پذیرفته شده بودند، لیکن عرضه سهام آنها در بورس نسبت به کل سرمایه‌شان قبل از اجرای این برنامه، فوق‌العاده ناچیز بوده است.

طبق برنامه‌ای که قبلا برای اطلاع عموم اعلام شده بود، تعداد 6 شرکت از گروه دوم واحدهای بزرگ تولیدی مملکت امروز از طریق آگهی در جراید پایتخت جزئیات مرحله اول عرضه سهام خود را منتشر کردند و دست به فروش سهام به کارگران و کارمندان خود شدند. این واحدها پایه شرکت سهامی عام داشته‌اند و بنابراین انجام تشریفات پذیرش آنها در بورس ظرف مدت نسبتا کوتاهی امکان‌پذیر بود. این واحدها که اکنون تقاضای پذیرش در بورس تهران را کرده‌اند، عبارتند از: شرکت سهامی صنعتی سیمان صوفیان آذربایجان، شرکت سهامی سیمان کرمان، شرکت سهامی عام ریسندگی و بافندگی کاشان، شرکت سهامی مشهد، شرکت سهامی کاغذ پارس و شرکت سهامی نورد و لوله اهواز که تعداد کارگران و کارکنان آنها 5225 نفر است.

شرایط واگذاری و فرم درخواست پیکان، رنو، وانت و کامیون

محسن سازگارا، معاون وزارت صنایع سنگین و سرپرست کمیته توزیع عادلانه خودرو نحوه توزیع انواع خودرو را اعلام کرد.

وی درباره تشکیل کمیته توزیع عادلانه خودرو گفت: کمیته هماهنگی توزیع عادلانه خودرو بر مبنای کمبود و مشکلات ناشی از جنگ و تحریم اقتصادی و نیز افزایش تقاضا بنا به تصمیم ستاد بسیج اقتصادی کشور در بهار امسال تشکیل شد.

وی افزود: از مردادماه تصمیم گرفته شد که براساس تولیدات امسال کارخانه‌ها، توزیع خودرو برای سه بخش، دولتی، نهادهای انقلابی و بخش مردمی و درصد دیگری برای شرکت‌ها و موسسات کشاورزی تولیدی و تعاونی‌ها برنامه‌ریزی شود و این کار انجام شد.

وی افزود: برای بخش دولتی بنابر اولویت‌ها برای هر سازمان سهمیه در نظر گرفته شده است. سازگارا در مورد چگونگی توزیع انواع خودرو بین مردم اظهار کرد: برای این منظور سیاستی که اتخاذ شد قرعه‌کشی در سطح کشور بود. انتخاب سیاست قرعه‌کشی به این دلیل است که با توجه به افزایش تقاضا و نسبت موجودی این کار به‌صورت دیگری امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: هر فرد برای فرستادن فرم تقاضای خودرو (به‌ غیر از موتورسیکلت) ابتدا باید 30 هزار تومان به اسم خودش چک بانکی بگیرد و سپس فتوکپی چک را به همراه نسخه قرمز رنگ ضمیمه مدارکش بفرستد. در اینجا فرد باید دقت داشته باشد که اصل چک را برای ما نفرستد.

معاون وزارت صنایع سنگین گفت: پس از رسیدن تقاضاها قرعه‌کشی انجام می‌شود و بعد از مشخص شدن پرونده‌ها مرحله بررسی تحقیق‌ها شروع خواهد شد که افراد برنده باید شرایط را داشته باشند.

سازگارا یادآور شد: متقاضیان کامیون و وانت حتما باید قید کنند که ممر درآمد دیگری ندارند.

در صورتی که تولید خودروهای اعلام‌شده به عللی کاهش یابد و مدت تحویل طولانی شود و یا اینکه به دلایل پیش‌بینی‌ نشده امکان تولید خودروهای موردنظر در کارخانه‌ها نباشد، خریدار حق هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد داشت و مبلغ سپرده عینا مسترد خواهد شد.

اول آبان 1381؛ جمعیت ایران از 65.5 میلیون نفر گذشت

جمعیت کشور در سال‌جاری به 65 میلیون و 540 هزار نفر رسید که 33 میلیون و 314 هزار نفر را مردان و 32 میلیون و 226 هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین اطلاعات و آمار جمعیتی منتشرشده ازسوی مرکز آمار ایران، از مجموع جمعیت کشور 43 میلیون و 265 هزار نفر در نقاط شهری و 22 میلیون و 275 هزار نفر در نقاط روستایی اقامت دارند.

بنابراین گزارش، جمعیت کشور براساس آخرین سرشماری عمومی در آبان‌ماه 1375، بیش از 60 میلیون و 50 هزار نفر بوده است که با توجه به  جمعیت برآوردشده در سال‌جاری (65 میلیون و 540 هزار نفر) به‌طور متوسط سالانه بیش از 900 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

همچنین براساس نتایج طرح آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوارهای نمونه در سال‌جاری (اردیبهشت 81) میزان بیکاری در جمعیت 10 سال و بیشتر کشور در کل 12.6 درصد (11.7 درصد مردان و 17.6 درصد زنان) بوده است.

اول آبان 1391؛ مصوبه دولت درباره صندوق بازنشستگی غیرقانونی است

علی لاریجانی، رئیس مجلس مصوبه دولت درخصوص انتقال سهم کارخانه‌های دولتی به صندوق بازنشستگی کشور برای رد دیون را غیرقانونی اعلام کرد.

لاریجانی چند روز پیش نیز با انتقاد از روند خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل 44 در کشور گفته بود: وزارتخانه‌ها به‌دنبال تصاحب بخش مردمی اقتصاد هستند.

وی پیش‌تر نیز با ابراز نارضایتی از روند اجرای سیاست‌های اصل 44 گفته بود، واگذاری امور به بخش غیردولتی صرفا به این خاطر نبود که امکانات از یک قسمت به قسمتی دیگر برود، بلکه برای این بود که چون سیستم دولتی ناتوانی داشت، سیستم عوض شود، بهره‌وری بالا برود و ساختار تولید کشور مدرن شود.

حالا هم رئیس مجلس با غیرقانونی اعلام کردن مصوبه دولتی دیگری، باز هم به‌نوعی بر اجرای درست سیاست‌های اصل 44 تاکید می‌کند.

در نامه لاریجانی خطاب به احمدی‌نژاد آمده است: نظر به اینکه عنوان جزء «6» ردیف (101000) جدول شماره (8) برآورد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی قانون بودجه 1390 کل کشور «منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی برای رد دیون صندوق تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری و...» می‌باشد علی‌هذا بند (1) مصوبه از حیث تغییر عنوان قانون و درج عبارت «به عنوان کمک دولت» به جای واژه «رد دیون» مغایر با قانون است.

جمشید بسم‌الله بازداشت شد

معاون اول رئیس‌جمهور از دستگیری «جمشید بسم‌الله» که از وی به‌عنوان عامل اختلال در بازار ارز یاد شده خبر داد.

محمدرضا رحیمی با اشاره به بازداشت وی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی گفت: همچنین روزهای گذشته 20 نفر اخلال‌گر ارزی دستگیر شدند، اما بنده اسامی آنها را ندارم و باید از وزیر اطلاعات سوال کرد.

رحیمی در روز قبل در مراسم روز ملی صادرات گفته بود: قیمت‌های ارزی بازار هم‌اکنون صوری است و فردی به نام «جمشید بسم‌الله» این قیمت را در بازار آزاد تعیین می‌کند و البته دولت در جست‌و‌جوی این است که قیمت ارز را به حدی برساند که صادر‌کننده، صادرات بهتری داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در واکنش به پیشنهاد احمد توکلی مبنی‌بر احیای نظام کوپنی میزان کالاهای ذخیره‌شده در کشور را کافی دانست و با این اظهارنظر نسبت به ایده توکلی و چند تن دیگر از چهره‌های اقتصادی واکنش منفی نشان داد.

فاصه دو برابری قیمت ارز در اتاق معاملات ارزی و نرخ رسمی

روند کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار ادامه دارد. نرخ دلاردر این روزها نسبت به روز چهارشنبه گذشته تقریبا 250 تومان افت داشته است.

در این دو بازار سکه نیز قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بیش از 130 هزار تومان کاهش ثبت کرده است.

مدیر اداره بررسی‌های بانک مرکزی باز هم بر آمادگی بانک مرکزی برای ورود به بازار سکه تاکید کرده است. در مرکز مبادلات قیمت دلار در سطح 25 هزار و 445 ریال ثابت مانده است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک در حال ایفای تعهدات خود در بخش سکه‌های پیش‌فروش است، گفت: بانک مرکزی مشغول رصد دقیق بازار و پیگیری تحولات موجود در بازار سکه است.

پیمان قربانی تاکید کرد: هر زمان که لزوم ورود به بازار سکه ازسوی بانک مرکزی احساس شود، این بانک با آمادگی کامل و بهره‌گیری از تمام توان، طرح‌های موردنظر خویش را به اجرا می‌گذارد.

وی درخصوص اوراق حواله سکه (پته) به‌عنوان یکی از ابزارهای جایگزین سکه اظهار کرد: مدت اعتبار پذیرش حواله‌ها در تمامی شعب بانک ملی تا پایان سال 1391 بوده و پس از آن، حواله‌های یادشده صرفا در شعب صادرکننده، دارای اعتبار خواهد بود.

18 میلیارد دلار ارز در دست مردم است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هم‌اکنون 18 میلیارد دلار به‌صورت فیزیکی ارز در دست مردم نگهداری می‌شود، گفت: در حال حاضر خارج از سیستم و شبکه مالی کشور 18 میلیارد دلار ارز به‌صورت فیزیکی در دست مردم نگهداری می‌شود در حالی که هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی رخ نداده است؛ چراکه تقاضا در این کشورها واقعی است.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: این مقدار ارز دست مردم نشان از ضعف مدیریتی بانک مرکزی در سیاست‌گذاری‌ها است که با مشخص شدن میزان درآمدهای ارزی، مصارف ارزی و قاچاق، سپس مقدار ارزی که در شبکه نیست برآورد می‌شود به صورت فیزکی در دست مردم است.

وی تاکید کرد: اگر این میزان ارز به شبکه بانکی برگردد به میزان 40 درصد منابع حاصل‌شده بانک مرکزی می‌تواند برنامه‌ریزی و تقاضا را کنترل کند.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات نیز اعلام کرد: در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکل‌های صادراتی هم ما برای شفاف‌سازی ارزآوری خود اعلام آمادگی کردیم و قرار شد ارزی که توسط صادرکنندگان به واردکنندگان تخصص می‌یابد، به‌صورت اظهارنامه صادراتی یا شناسنامه ارزی شفاف شوند.

محمد لاهوتی ادامه داد: ما برای شفاف‌سازی این کار را انجام می‌دهیم، ولی حاضر نیستیم که اتاق مبادلات ارزی با نرخ مبادلاتی ارز صادرکنندگان را مورد مبادله قرار دهد.

نظر شما