شناسهٔ خبر: 50318894 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هر جمعه با یک غذای محلی افغانستان؛

با دو پیازه از دیار افغانستان بیشتر آشنا شویم +فیلم و تصاویر

دو پیازه یکی از غذا‌های اصیل افغانستان است که شهرت زیادی در بین مردم دارد و مردم افغانستان این غذا را در مناسبت‌های خاص و مهمانی‌ها پخت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  دو پیازه هندی و ایرانی هم هست، ولی روش تهیه هر کدام متفاوت است. دو پیازه در افغانستان یک غذای گوشتی به حساب می‌آید و از گوشت تکه‌ای استفاده می‌شود.

طرز تهیه این غذای لذیذ بسیار آسان است.

گوشت: ۱ونیم کیلو
پیاز: ۵ عدد
فلفل سبز تند: به قدر ضرورت
نمک و فلفل: به قدر ضرورت
روغن: نصف پیمانه
سیر له شده: یک قاشق غذا خوری
زنجبیل رنده شده: یک قاشق غذاخوری
لپه: یک پیاله
آبلیمو: به قدر ضرورت

طرز تهیه و دستور پخت:

در قدم اول پیاز‌ها را خرد کنید حال نیم پیمانه روغن را در تابه‌ای گود بریزید و پیاز خرد شده را به روغن اضافه کنید.

کمی زردچوبه اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و حدود ۱ الی دو دقیقه تفت دهید، سپس یک قاشق غذا خوری سیر رنده شده یا له شده ویک قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده را به پیاز اضافه کنید،  حالا گوشت تکه شده که از قبل شسته اید را به پیاز اضافه کنید.

غذای دو پیازه

گوشت را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه تفت دهید تا گوشت خوب در روغن سرخ شود و بوی خامی آن از بین برود.

وقتی گوشت خوب سرخ شد یک قاشق چایخوری زردچوبه و مقداری نمک و مرچ سیاه (فلفل سیاه) به گوشت اضافه کنید. (مقدار نمک بستگی به میزان گوشتی است شما تهیه کرده اید.) 

 سپس خوب هم بزنید تا زردچوبه و نمک به خورد گوشت برود و اگر دوست داشتید می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و سرکه سیب اضافه کنید.

سپس ۳ عدد فلفل قرمز ریز خشک شده اضافه کنید. اگر فلفل قرمز خشک شده ندارید می‌توانید از پودر فلفل قرمز استفاده کنید و تفت دهید.

وقتی خوب تفت دادید ۴ الی ۵ لیوان آب جوش اضافه کنید. (باز در اینجا مقدار آبی که اضافه می‌کنید بستگی به میزان گوشت دارد).

در آخر در قابلمه را بگذارید و روی حرارت کم بگذارید تا گوشت بپزد.

بسته به سلیقه می توان در کنار گوشت لپه هم آماده کرد که اگر بخواهید لپه را بپزید باید یک پیاله لپه را تمیز بشویید و در قابلمه‌ای مناسب ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا لپه‌ها بپزند.

‌می‌توان کمی از آب گوشت را به لپه‌ها اضافه کرد تا لپه‌ها خوش طعم شوند، سپس یک قاشق چایخوری مرچ سیاه (فلفل سیاه) اضافه کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید بیشتر اضافه کنید و این بستگی به ذائقه شما دارد.

دو پیازه افغانستان

کمی هم بزنید و سپس در قابلمه را ببندید و به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط بپزد و آماده شود و همه مواد داخل قابلمه مزه دار شوند.

همانطور که می‌بینید دو پیازه ما آماده شده است  و  لپه‌های پخته شده نیز آماده هستند.

حالا دوپیازه را در ظرف مورد نظر سرو کنید و لپه‌های پخته شده را هم کنار دوپیازه قرار دهید و آن را با گیشنیز تازه و پیاز خرد شده تزیین کنید.

دوپیازه را هم می‌توانید با نان بخورید هم بدون نان با برنج سرو کنید.

امیدواریم امتحان کنید و لذت ببرید.

<div id="video-display-embed-code_14965485"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7938845/14965485?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما