شناسهٔ خبر: 50318189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بسته برترین‌های فناوری و فضا؛

از رد پای افسانه‌ها در زندگی واقعی انسان تا تاثیر مثبت کرونا در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آنها اشاره می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« تسریع پیشرفت‌ها در فضا با مطالبه عمومی در جامعه»، «رد پای افسانه‌ها در زندگی واقعی انسان»، « به دنبال توسعه تجاری سازی علوم انسانی هستیم»، « ازبکستان؛ کشوری که در حوزه تجارت با ایران خوش درخشید»، « اجرای ۹۰ طرح پژوهشی طی سه سال اخیر»، «بازار مناسبی برای فروش محصولات توانبخشی در کشور وجود ندارد»، «دو عضو حقیقی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند»، «تولید ۹ هزار محصول دانش بنیان در کشور»، «تاثیر مثبت کرونا در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای»، «محصولات فناورانه پارک‌های علم و فناوری؛ مانعی برای خروج صد‌ها هزار دلار از کشور»همراه بود.

تسریع پیشرفت‌ها در فضا با مطالبه عمومی در جامعه

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آموزش‌های عمومی باعث می‌شوند تا شهروندان وکاربران نهایی خدمات شهروندی به اهمیت و آثار خدمات ماهواره‌ای پی ببرند.

او افزود:  سازمان فضایی ایران وپژوهشگاه فضایی از مجموعه وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم همواره آماده جذب وهمکاری با نخبگان حوزه فضا هستند. هیچ زمانی هیچ محدودیتی برای دریافت و بررسی ظرفیت نخبگانی وجود ندارد. این امر همواره مورد توجه بوده و اکنون نیز برخی از نخبگان با سازمان فضایی و پژوهشگاه‌ها همکاری دارند.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: ارتباط و تعامل منطقه‌ای سازمان فضایی با ارگان‌های منطقه‌ای از جمله اپسکو وایزنت برقرار است در این راستا تبادلات ارزشمندی در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم جهت استفاده صلح آمیز از فضا به عنوان میراث بشریت انجام می‌گیرد. در عین حال ارتباط وهمکاری دو جانبه نیز با کشور‌های همسایه برقرار بوده و پروژه‌های مشترک دانشجویی در جریان اقدام است. همراهی و مطالبه عمومی در جامعه باعث تسریع پیشرفت‌ها در حوزه فضا و سازمان فضایی خواهد شد.

رد پای افسانه‌ها در زندگی واقعی انسان 

پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اندیشه ای با زندگی انسان پیوند می خورد که به زبان هنر آید و کلام. کلام، آغاز علم است و علم، کالبد عمل. از سوی دیگر، رویا، مقدمه ای برای ارائه سخن تازه است. افسانه ها در زندگی انسان، ایجاد شده اند تا بال های رویا باشند برای هر شهروند. افسانه ها به شنوندگانشان قدرت انتخاب می‌دادند؛ انتخاب فردایی دگرگون یا تحمل ملال روزمرگی. به همین علت است که همه ملت ها، در عرصه افسانه سازی، چنته شان پر است و جملگی نیز به داشتن افسانه های کهن، می بالند و تراز یک گنجینه از آنها مراقبت می کنند.

او افزود: همانگونه که می‌دانیم، خط ربط زمین و آسمان، و ملکوت و انسان، پیامبران بوده اند. رابطه، شاه مهره انسان در سلطه طلبی و برتری جویی نسبت به طبیعت و کائنات است. آدمیزاد با سلاح کلام و ارتباط، تاکنون توانسته است با تنی رنجور و آسیب پذیر، نه بر زمین، که بر جا‌هایی خارج از آن هم مسلط شود و حضورش را اعلام کند. گرچه، اساس هستی، بر مبنای ارتباط است، اما انسان، توانسته است دست برتر را در کشاکش میان مخلوقات را داشته باشد و خلیفه گری را بر روی زمین به کرسی بنشاند.

به دنبال توسعه تجاری سازی علوم انسانی هستیم

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی در معاونت علمی و فناوری توسعه زیست بوم فناوری است. در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ شرکت در این حوزه در کشور فعالیت دارند.

او افزود: حوزه خلاق برای ما به معنای تجاری سازی علوم انسانی است به طوری که ایران در این زمینه یکی از قدرت‌ها در سراسر جهان است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: ایران بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد، باید تلاش کرد که به کمک فناوری این میراث در سطح جهان نگه داشته شود.

ازبکستان؛ کشوری که در حوزه تجارت با ایران خوش درخشید

رحمت الله خرمالی رئیس اداره آسیا مرکزی و رئیس سازمان تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اهداف سازمان تجارت ایران به ویژه دفتر اروپا، آمریکا و کشور‌های مشترک، توسعه تجارت با کشور‌های منطقه و کشور‌های هدف به ویژه کشور‌های همسایه و همچنین در راستای مدیریت واردات در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران است.

او افزود: همایش امروز یکشنبه‌های صادراتی صندوق شکوفایی با رویکرد همراهی و همکاری شرکت‌های های دانش بنیان در این حوزه به ویژه در بازار بزرگ جمهوری ازبکستان در آسیای مرکزی برگزار شد. جمهوری ازبکستان پر جمعیت‌ترین کشور در غرب آسیای مرکزی قرار دارد.

اجرای ۹۰ طرح پژوهشی طی سه سال اخیر

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری و مطبوعاتی رئیس و معاونان پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اصحاب رسانه امروز ۲۶ مهر ماه با حضور علی شریف نژاد رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و علی کاشی معاون پژوهشی و فناوری، در این پژوهشگاه در حال برگزاری است.

کاشی، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی طرح‌های پژوهشی اظهار کرد: در این طرح دو چالش وجود دارد که دستگاه‌های دولتی از این طرح‌ها حمایت نمی‌کنند و چالش بعدی این است که زیر ساخت‌هایی برای این طرح‌ها در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد. طی ۳ سال اخیر همانند ۲۰ سال در حوزه‌های طرح‌های پژوهشی پیشرفت داشته‌ایم و توانستیم ۹۰ طرح پژوهشی را به اجرا برسانیم.

بازار مناسبی برای فروش محصولات توانبخشی در کشور وجود ندارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازارهای مناسبی در داخل برای فروش محصولات و خدمات توانبخشی وجود ندارد و بنیاد شهید می تواند در این خصوص به شرکت های داخلی کمک کند.

او افزود: صنعت توانبخشی در ایران یک صنعت ناآشناست، امیدواریم شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند بیش از پیش دستاوردهای خود را در دید بازارهای داخلی و جهانی قرار دهند.

دو عضو حقیقی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور طی حکمی، محمد صادق خیاطیان و عیسی زارع پور  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به سمت  عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی" منصوب کرد.

محمد صادق خیاطیان در حال حاضر رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی است.

خیاطیان دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است. وی دارای سوابق متعدد دیگری از جمله سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و معاون دفتر امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ نیز است.

تولید ۹ هزار محصول دانش بنیان در کشور

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: بیش از ۹ هزار محصول توسط ۳۳۸ شرکت دانش بنیان و فناور که تماما ساخت داخل هستند در سامانه دائمی نمایشگاه وجود دارد.
وی افزود: معاونت علمی از این شرکت‌ها و طرح‌های آن‌ها به صورت تخصصی حمایت می‌کند تا به مرحله تولید و عرضه در نمایشگاه برسند.
مدیرکل هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری بیان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر بیش از ۲۵ محصول در حوزه توانبخشی در نمایشگاه وجود دارد که توسط این شرکت‌ها طراحی و تولید شده اند.
 
تاثیر مثبت کرونا در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از phys ،شیوع ویروس کرونا طی دوسال گذشته با تمام مشکلات و ضررهای که به همراه داشته اما در یک مورد دارای مزیت های نیز بوده است. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از همه گیری این ویروس در سال ۲۰۲۰ بزرگترین کاهش در یک سال گذشته بوده است.

اما اینکه چگونگی فعالیت ها در کاهش یا افزایش گازهای گلخانه ای درآینده تاثیر گذار خواهد بود همچنان مشخص نیست. بنابراین لازم است تا مدل سازی جدید سناریوهای جایگزین و چگونگی تأثیر آنها بر اهداف کاهش آب و هوا مورد بررسی قرار گیرد.

براساس تحقیقات گروهی از محققان IIASA، تغییر در برخی الگوهای زندگی مانند سفر و کار می تواند در تغییرات آب و هوایی موثر باشد.

محصولات فناورانه پارک‌های علم و فناوری؛ مانعی برای خروج صد‌ها هزار دلار از کشور

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، طی همین هفته بود که  پارک علمی و فناوری پردیس ۲۰ ساله شد که این بزرگ‌ترین پارک علمی و فناوری در سراسر کشور محسوب می‌شود. این پارک از زمان تاسیس که به سال ۱۳۷۹ باز می‌گردد، تاکنون به دستاورد‌های بی سابقه‌ای رسیده است به طوری که برخی‌ها پارک علمی و فناوری پردیس را قطب فناوری کشور و بعضا غرب آسیا می‌دانند.

در بیستمین سالگرد پارک علمی و فناوری پردیس، از ۶ محصول فناورانه که توسط متخصصان و شرکت‌های زیر مجموعه این پارک تولید شده بود، رونمایی شد؛ محصولاتی که مشابه آن‌ها تاکنون در کشور وجود نداشته و نمونه‌های خارجی آن‌ها به کشور وارد می‌شده است.

انتهای پیام/

نظر شما