شناسهٔ خبر: 50314894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نشنال اینترست بررسی کرد؛

پیوستن ایران به سازمان شانگهای؛ راهکاری برای مقابله با تحریمها

رئیسی از تحریم های آمریکا علیه ایران تحت عنوان تروریسم اقتصادی و مانعی برای پیشرفت منطقه یاد کرد. وی از سازمان همکاری شانگهای خواست روش هایی را برای مبارزه با تحریم ها توسعه دهد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا گزارش کوتاهی در مورد پیوستن ایران به سازمان شانگهای و سخنان رئیس جمهور ایران در اجلاس سران این سازمان با قلم « Trevor Filseth» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

پس از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای – بلوکی متشکل از کشورهای اوراسیایی که متعهد به بهبود روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی هستند - «براهیم رئیسی»، رئیس جمهور تازه منتخب ایران اعلام کرد که پیوستن ایران به منزله رد یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکاست.

رسانه های دولتی ایران از ورود تهران به این پیمان خبر دادند و گفتند که این توافق در کنفرانس سالانه سازمان شانگهای در دوشنبه تاجیکستان تأیید شده است. ایران نهمین کشور عضو در سازمان همکاری شانگهای است. هشت دولت عضو دیگر سازمان چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان هستند. قبل از پیوستن به عنوان عضو، ایران به مدت پانزده سال دارای مقام ناظر در این سازمان بود.

رئیسی در سخنرانی خود در اجلاس اعلام کرد که هدف ایران از ورود به این پیمان گسترش روابط سیاسی خود با کشورهای آسیای مرکزی و شرقی و خودداری از مجازات های اقتصادی غرب است. رئیس جمهور همچنین تأکید کرد که ایران مزایای ژئوپلیتیکی عمده ای برای این گروه از جمله جمعیت زیاد، ثروت معدنی فراوان و موقعیت استراتژیک در خاورمیانه به ارمغان می آورد. آخرین مورد یعنی موقعیت ژئوپلیتیک ایران برای چین که به دنبال توسعه برنامه توسعه اقتصادی طرح یک کمربند یک جاده به سمت غرب است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیسی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: جهان وارد دوره جدیدی شده است و هژمونی و یکجانبه گرایی در حال شکست است. در عوض جهان چندقطبی شده است و نیروهای کوچکتر را ملزم به همکاری می کند و توانایی ابرقدرت های سنتی - به ویژه ایالات متحده آمریکا - را برای تحمیل خواسته های خود به تنهایی محدود می کند.

رئیسی از تحریم های آمریکا علیه ایران به عنوان تروریسم اقتصادی و مانعی برای پیشرفت منطقه یاد کرد. وی از سازمان همکاری شانگهای خواست روش هایی را برای مبارزه با تحریم ها توسعه دهد، مانند امتناع یکپارچه از پایبندی به تحریم های آمریکا.

از سال 2018 که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور وقت آمریکا، واشنگتن را از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام خارج کرد، ایران تحریم های سختی را تحمل کرد. در حالی که «جو بایدن»، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا، بازگشت به توافق ایران را اولویت بندی کرده و بر ادامه مذاکرات در وین تاکید کرده است، ایران نشان داده است که مذاکرات فوریتی نسبت به قبل برای آن ندارد. رئیسی در اجلاس سران سازمان شانگهای، ایران را متعهد به انجام دیپلماسی بیشتر کرد اما تاکید کرد حقوق ایران در توسعه برنامه هسته ای مسالمت آمیز غیرقابل نقض است.

 رئیسی قرار بود در این اجلاس با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کند، اما پس از مثبت شدن تست کرونای تعدادی از کارکنان پوتین، این جلسه به تعویق افتاد.

نظر شما