شناسهٔ خبر: 50309900 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست رییس دانشگاه تهران از مسئولان پیشین این دانشگاه

طاهره مرادی

سرپرست دانشگاه تهران تاکید کرد: از مدیران پیشین دانشگاه درخواست دارم تا در اتاق فکری که به تناسب موضوع‌های مطروحه تشکیل خواهد شد ما را همراهی کنند و برای بهبود هر چه بیشتر فعالیت‌ها، تجربه‌های ارزنده خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در مراسم تکریم و معارفه جمعی از مسئولان دانشگاه تهران گفت: بسیار خشنودیم که امروز در این مراسم شاهد اوج بلوغ مدیریتی و اخلاق‌مداری در مدیران پیشین و کنونی دانشگاه بودیم. نکات و تجربه‌های بسیار آموزنده‌ای مطرح شد که امیدوارم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم امانت‌دار خوبی باشیم و این مسئولیت و امانتی را که در اختیار ما است را به خوبی و شایستگی پاس داریم و به مدیران بعدی تحویل دهیم.

وی افزود: سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی برخی از مسئولان دانشگاه در حوزه‌های مختلف، در این فرصت کوتاه ارائه شد، قطعاً در آینده و با توجه به برنامه‌های راهبردی جدید دانشگاه، این رویکردها بیشتر مورد بررسی و تدقیق قرار خواهند گرفت.

دکتر مقیمی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که کار اجرایی و مدیریتی به‌ویژه در شرایط کنونی و با محدودیت‌هایی که وجود دارد به‌گونه‌ای کاری فرسایشی است و هر یک از ما مسئولان باید به نحوی عمل کنیم که وقتی مسئولیتی تحویل مدیر بعدی می‌شود، حداقل توانسته باشیم برخی از مشکلات آن را کاهش دهیم. هر چند که وجود چالش‌ها و برخی از مشکلات جزو جدایی‌ناپذیر کار اجرایی و مدیریتی محسوب می‌شود.

سرپرست دانشگاه تهران در ادامه ضمن تشریح نحوه انتخاب مسئولان جدید دانشگاه تصریح کرد: مسئولیت‌ها همیشه دست به دست می‌شوند و این یک امر طبیعی است، اما همانگونه که گفتم مهم این است که بتوانیم امانت‌دار خوبی باشیم. من ضمن قدردانی از همه مدیرانی که امروز و در این مراسم تکریم می‌شوند از آنان درخواست دارم تا در اتاق فکری که به تناسب موضوع‌های مطروحه تشکیل خواهد شد ما را همراهی کنند و برای بهبود هر چه بیشتر فعالیت‌ها، تجربه‌های ارزنده خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند تا با کمک هم و هدفمند بتوانیم برای حل مسائل و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد گام‌های مؤثری برداریم.

وی با اشاره به رویکرد نوین دانشگاه تهران تحت عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی اظهار کرد: انتصابات صورت گرفته با توجه به این رویکرد بوده است، وقتی سخن از جهاد علمی به میان می‌آید تلفیقی از عقلانیت، عمل‌گرایی و معنویت باید به‌صورت توأمان وجود داشته باشد. ما در نظام‌های مدیریتی که داریم معمولاً همواره در دو سر طیف قرار گرفته‌ایم به این مفهوم که عده‌ای اجرایی هستیم، یعنی بدون اینکه تأمل و تفکری شود در برهه‌ای ممکن است کار زیادی هم انجام دهیم، اما در طول مسیر درمی‌یابیم که نقشه راه اشتباه بوده است.

دکتر مقیمی ادامه داد: نقطه مقابل آن است که برخی مواقع برنامه‌ها و ایده‌های متعددی تدوین و ارائه می‌شود، ولی صرفاً در همان حد باقی می‌مانند و به مرحله اجرا نمی‌رسند. به هر حال باید بین برنامه‌ریزی و اجرا یک حد متعادلی برقرار شود، به طور مثال وجود کارگروه‌های مختلف هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود، سپردن امور به کارگروه‌ها زمان‌بر و گاهی اوقات نشدنی است. کارگروه‌ها باید اتاق فکری برای تصمیم‌سازی باشند و البته این تصمیم‌ها باید قاطعانه اتخاذ و اجرا شوند. من فکر می‌کنم که قاطعیت در اجرا نکته‌ای است که باید به آن توجه شود و همواره با منطق، عقل و درایت حرکت کنیم، منتهی عمل‌گرایی را نیز باید مد نظر قرار دهیم تا این زحمات به بار نشینند.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامه‌ها معمولاً تدوین می‌شوند ولی به خوبی پایش و اجرا نمی‌شوند، گفت: حرف‌های بزرگ و آرمانی زده می‌شود ولی عموماً با این منابع کم قابل تحقق نیستند، ما باید به سمت گزینه‌های استراتژیک حرکت کنیم و با امکاناتی که داریم ابتدا اولویت‌ها را مشخص کرده و در جهت تحقق آنها گام برداریم. در نظام‌های مدیریتی ما کارهای ناتمام و منابع هدر رفته بسیاری وجود دارد، در سطح ملی نیز اگر مشاهده کنیم پروژه‌های پراکنده متعددی هستند که وقتی به مرحله اجرا می‌رسند سیستم‌های اجرایی آنها دیگر فرسود شده و کارایی لازم را ندارند؛ چون معمولاً از زمان شروع این پروژه‌ها تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری زمان زیادی می‌گذرد.

وی افزود: این موضوع در بسیاری از نظام‌های نرم‌افزاری و مدیریت نرم ما هم اتفاق افتاده است گاهی اوقات درمی‌یابیم که برخی از مباحثی که چند سال پیش آغاز شده‌اند در حال حاضر دیگر منسوخ هستند و این مسأله ناشی از کندی بین عقلانیت و اجرا و تعادل بین این دو مقوله است که ان‌شاءالله برای تحقق رویکردهای سازنده با همت و همکاری همه دانشگاهیان دانشگاه تهران در این مسیر تلاش‌های لازم را خواهیم کرد. نکته دیگر توجه به نظام برنامه‌ریزی است و اینکه این نظام باید از طریق مکانیزم فناوری دیجیتال و فناوری اطلاعات بررسی و محقق شود و دیگر روش‌های سنتی در این زمینه پاسخگو نیستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مقیمی در پایان  با تبیین اهمیت نقش معلمی و استادی خاطرنشان کرد: بدیهی است که نقش و وظیفه اصلی و اساسی همه ما معلمی است و این مسئولیت‌ها در دستان ما به مثابه امانتی هستند که باید با سعی، پشتکار، اخلاق‌مداری و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای ارتقای دانشگاه تلاش کنیم. من از زحمات مسئولان پیشین دانشگاه قدردانی می‌کنم و برای مسئولان جدید در جهت اعتلای هرچه بیشتر دانشگاه بر مبنای و رویکرد مدیریت جهادی آرزوی توفیق دارم.

انتهای پیام

نظر شما