شناسهٔ خبر: 50309142 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

از وقف خانه‌ ۶ میلیاردی تا «صندوق هنرمندان و فعالان قرآنی»

هفته پایانی مهرماه با خبر‌های دلگرم‌کننده‌ای برای فعالان قرآنی از سوی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود؛ خبر‌هایی که انتظار می‌رود با پیاده‌سازی آن‌ها روح امید و انگیزه بیشتری در این امور دمیده شود. هفته پایانی مهرماه با خبر‌های دلگرم‌کننده‌ای برای فعالان قرآنی از سوی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود؛ خبر‌هایی که انتظار می‌رود با پیاده‌سازی آن‌ها روح امید و انگیزه بیشتری در این امور دمیده شود.

صاحب‌خبر -

جلسه آموزش قرآن

به گزارش ایکنا، در حالی چهارمین هفته مهرماه ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم، که در آغاز سالروز امامت حضرت مهدی(عج) و آغاز هفته وحدت خبر‌های خوب و متنوعی را در حوزه قرآنی شاهد بودیم؛ طی این هفته وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها که فعالیت‌های قرآنی زیر نظر آن است، خبر‌های دلگرم‌کننده‌ای را برای جامعه قرآنی بیان کرد؛ خبر‌هایی که انتظار می‌رود با آن‌ها روح امید و انگیزه برای فعالیت بیشتر در جامعه قرآنی دمیده شود.

از مهم‌ترین اخبار این هفته می‌توان به برگزاری جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار جدیدترین همخوانی گروه محمد رسول الله(ص)، برگزاری چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، آغاز ثبت‌نام دوره پائیز مدرسه مجازی حفظ فرهنگسرای قرآن، پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری چهار دوره دانشجومعلم قرآن در سال جاری، برگزاری مرحله کشوری آزمون معارفی جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان، معرفی نفرات برتر چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، وقف خانه‌ای شش میلیارد تومانی در رابطه با امور قرآنی و راه‌اندازی سامانه پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی مؤسسات قرآنی اشاره کرد.

تغییر ساختار صندوق هنر به نفع فعالان قرآنی
طی این هفته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز ۲۷ مهرماه، مهمان جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی بود. در این جلسه، علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این فراکسیون نیز حضور داشتند که هر کدام به بیان مطالبی پرداختند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست، با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآن و عترتی این وزارتخانه محدود به یک معاونت نخواهد بود، گفت: علاوه بر اینکه همه فعالیت‌های وزارت ارشاد باید زیر چتر قرآن باشد؛ در حوزه سینما نیز هر فیلمی تولید می‌شود، باید اینگونه باشد. در جلسه‌ای که دو روز قبل در کمیسیون فرهنگی دولت برگزار شد، در مورد صندوق هنر و حضور فعالان قرآنی در این صندوق تصمیماتی اتخاذ شد. یکی از این اتفاقات تغییر نام صندوق از «صندوق هنرمندان» به «صندوق هنرمندان و فعالان قرآنی» بود. در حال حاضر نزدیک به ۵۲۰۰ نفر تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی هستند و برنامه‌ریزی شده است این رقم به ۱۵ هزار نفر برسد.
 
دستاورد‌های تغییر نام صندوق هنر و اضافه شدن عنوان فعالان قرآنی
یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان قرآنی کشورمان در سال‌های اخیر بحث بیمه و مزایای مربوط به آن بوده است، دغدغه‌ای که طی سال‌ها پیگیری، باعث شکل‌گیری مطالباتی در این حوزه از سوی فعالان قرآنی شده است. برای پاسخ به این پرسش و پرسش‌های دیگری حول این موضوع با عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‎وگویی داشتیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی با اشاره به اینکه تغییر نام صندوق هنر نویدبخش بهره‌مندی بیشتر عده گسترده‌تری از فعالان حوزه قرآن و عترت است، گفت: با این تغییر نام بهره‌مندی فعالان قرآنی تثبیت و گسترش می‌یابد و به بهبود خدمات دولتی برای تقویت و مساعدت بیشتر فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت می‌انجامد.

چالش تعدد مأموریت دستگاه‌ها
طی این هفته برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، ۲۴ مهرماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور بررسی وضعیت حفظ قرآن به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت. قره‌شیخلو با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح مطالبه خود در مورد حفظ قرآن زمان مشخصی را اعلام نکردند، گفت: من اعتقاد دارم برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم باید ۵۰ میلیون شهروند مأنوس با قرآن کریم داشته باشیم، به گونه‌ای که این افراد هر روز زمانی به تلاوت قرآن کریم اختصاص دهند و به واسطه این انس روزانه، به سمت حفظ قرآن سوق داده شوند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه وظیفه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تربیت مستقیم حافظان قرآن و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیست، گفت: ما در این ستاد وظیفه داریم زیرساخت‌ها و شرایط حفظ قرآن کریم را تسهیل کنیم.

چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش برگزار شد
آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور، روز، ۲۶ مهرماه با حضور علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش و سایر مسئولان این وزارتخانه به صورت حضوری و همزمان با پخش زنده در شبکه شاد ویژه رؤسای ادارات و کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور برگزار شد.

آغاز ثبت‌نام دوره پائیز مدرسه مجازی حفظ فرهنگسرای قرآن
همزمان با هفته وحدت، ترم جدید کلاس‌های آموزش مجازی قرآن مدرسه حفظ فرهنگسرای قرآن ویژه دختران مقاطع پایه پنجم تا یازدهم آغاز می‌شود. این دوره‌ها روز‌های زوج از ساعت ۱۵ در سامانه آموزشی قرآن‌لند با رشته‌هایی، چون حفظ جزء سی، حفظ جزء یک تا ششم و حفظ موضوعی و ... با تدریس مهری رحمانی، حافظ کل قرآن و کارشناس ارشد تفسیر و کبری عزیزمحمدی مدیریت می‌شود.

پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن
مسابقات قرآن اوقاف
مرحله نیمه‌نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۵ مهرماه در سراسر کشور آغاز شد و ۲۶ مهرماه مرحله ضبط تصویری این رقابت‌ها در تمامی استان‌ها پایان یافت تا پس از تجمیع فایل‌های ضبط شده از سراسر کشور، در آبان‌ماه به صورت متمرکز مورد داوری قرار گیرد. ضبط تصویری این دوره از مسابقات برخلاف سال گذشته که در مراکز صدا و سیمای استان‌ها صورت می‌گرفت، در این دوره در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها انجام شده است تا همانگونه که گفته شد در آبان‌ماه به داوری گذاشته شود.

برگزاری ۴ دوره دانشجومعلم قرآن در سال جاری
طرح دانشجومعلم قرآن کریم از سال ۱۳۹۴ و براساس نیازسنجی و بررسی مطالعاتی که در فضای دانشگاهیان کشور انجام شده بود، طراحی شد. طراحان این ایده پس از بررسی مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که با وجود آموزش‌های پرحجم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در دوران تحصیل، اما دانشجویان در این فضا، که سرآغاز انس با قرآن برای هر فرد است، از ضعف‌های اساسی رنج می‌برند. این ضعف حتی در دانشجویان رشته‌های تخصصی همچون الهیات و معارف اسلامی هم دیده شده است.

این موضوع مسئولان سازمان قرآنی دانشگاهیان را بر آن داشت تا دوره‌هایی را با عنوان دانشجومعلم قرآن کریم طراحی و اجرا کند. اولین گام‌های این طرح در سال ۱۳۹۴ برداشته شد و پس از گذشت چند سال از اجرای آن، تعداد دوره‌های برگزارشده به ۴۵ دوره رسید. دوره‌هایی که بیش از ۱۵۰۰ دانشجو را آموزش داده و با توجه به تأثیرگذاری، راه خود را برای آموزش‌های بیشتر باز کرده است؛ به گونه‌ای که اگر در سال‌هایی ابتدایی فقط یک سازمان خواستار برگزاری این دوره‌ها بود، اکنون روزبه‌روز بر تعداد دانشگاه‌هایی که خواستار برگزاری این دوره‌ها برای دانشجویان خود هستند، افزوده می‌شود. از ابتدای سال تاکنون سه دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شده است و تا پایان سال یک دوره دیگر با حضور دانشجویان علاقه‌مند به فراگیری قرآن برپا می‌شود.

کارکنان پلیس طی ۳۰ سال خدمت ۳۰ جز قرآن را فرا می‌گیرند
سرهنگ رمضانعلی رودمقدس، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز معاونت تبلیغات سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا، با اشاره به برنامه‌های جاری و برگزار شده طی هفته نیروی انتظامی در حوزه قرآن و عترت گفت: در هفته نیروی انتظامی چند نفر از قاریان ممتاز ناجا در مجلس شورای اسلامی و در حرم مطهر امام خمینی (ره) تلاوت داشتند. همچنین در همه رده‌های ما در کل کشور محفل انس با قرآن کریم به مناسبت این هفته برگزار شد.

وی افزود: طی هفته نیروی انتظامی از اساتید قرآنی از جمله حمید شاکرنژاد، معین رنجبر و سیدجواد حسینی دعوت و نیز تلاوت‌شان از صدا و سیما پخش شد. همچنین مسابقات قرآن ناجا (مرحله استانی) از ۲۰ شهریور تا ۲۰ آبان به مدت دو ماه در ۳۷ رده ناجا در حال برگزاری است و به تمامی رده‌ها فرصت داده شده که طی این مدت مسابقات استانی خود را برپا کنند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز معاونت تبلیغات سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا با اشاره به برنامه‌های قرآنی پیش رو و برنامه‌هایی که طی هفته ناجا برگزار شد، از آغاز نهضت آشنایی با ترجمه قرآن در ناجا خبر داد و گفت: قصد داریم از ابتدای آغاز خدمت کارکنان ناجا تا پایان آن طی هر سال یک جز از قرآن را آموزش دهیم.

امتیازات وزارت بهداشت برای شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآنی
مدیران مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به منظور حضور پررنگ‌تر دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، امتیازاتی را در نظر گرفته است. بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت شرکت‌کنندگان حاضر در بخش اساتید با حضور در این جشنواره از امتیاز ارتقای فرهنگی بهره‌مند خواهند شد. امتیازات در نظر گرفته شده برای کارکنان نیز شامل ۱۶ ساعت امتیاز آموزشی و همچنین کسب امتیاز فرهنگی در ارزشیابی کارکنان خواهد بود.

دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره بیست و ششم، اما از امتیازات بیشتری بهره‌مند خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمک‌هزینه انجام طرح‌های تحقیقاتی در حال اجرا، کمک‌هزینه خرید کتاب یا حضور در کلاس‌های فوق برنامه، کسب نمره در کارنامه اخلاق حرفه‌ای و کسب دو نمره در دروس معارفی اشاره کرد.

برگزاری مرحله کشوری آزمون معارفی جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان
مرحله کشوری سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان از اواخر هفته گذشته و با داوری و ارزیابی آثار راه‌یافته به مرحله کشوری در بخش‌هایی همچون ادبی، هنری، پژوهشی، هنری و ... آغاز شد. از روز ۲۴ مهرماه نیز مسابقات در بخش آوایی ادامه یافت و روز ۲۶ مهرماه آزمون مرحله کشوری بخش معارفی در ۹ رشته به صورت آنلاین برگزار شد.

بر همین اساس این آزمون با حضور ۵۰۰ نفر از راه‌یافتگان به این مرحله در رشته‌های احکام، آشنایی با احادیث، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین(ع)، پرسمان معارفی، سبک زندگی اسلامی، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه برگزار می‌شود. مراحل دانشگاهی و استانی این بخش از جشنواره نیز طی ماه‌های گذشته و در دو فصل بهار و تابستان برگزار شد و نفرات برتر مراحل مقدماتی به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

نفرات برتر چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان معرفی شدند
مدهامتان
اختتامیه چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان، ۲۹ مهرماه در مشهد مقدس و جوار ملکوتی امام رضا(ع) با حضور حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، جمعی از مسئولان کشوری و استانی و نفرات برگزیده در هر رشته و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان بیش از ۱۲ هزار و ۷۲۰ نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد کشور در رشته‌های مختلف قرآنی شرکت کردند.
 
آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی به مناسبت برگزاری این دوره از مسابقات قرآنی «مدهامتان» پیامی صادر کردند که در آیین اختتامیه مسابقات قرائت شد. در متن این پیام آمده است؛ بیان قرآن و ابلاغ پیام الهی نیازمند نیرویی است که باید در پرتو انس با قرآن و در دل شب به دست آید و از طرفی ممارست در تلاوت و قرائت قرآن پدیدآورنده انس با قرآن خواهد بود و امروز مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه و محل اجتماع مومنین باید در امر قرآنی تلاش مضاعف داشته باشند، خصوصا از جوانان عزیز بهره بیشتری ببرند.
 
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، لوح تقدیر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به پاس چهل سال فعالیت و خدمت به قرآن کریم تقدیم حجت الاسلام و المسلمین قرائتی کرد. در این لوح نوشته شده است؛ معلمی درس‌هایی از قرآن، ارائه هزاران ساعت برنامه صوتی و تصویری از تفسیر قرآن، نگارش مجموعه وزین و ارزشمند تفسیر نور و ده‌ها عنوان کتاب دیگر، که از نظر مخاطب و شمارگان به یکی از پرخواننده‌ترین و پرتعدادترین نشریات کشور تبدیل شد، تنها گوشه‌ای از خدمات ارزشمندتان است که موجب شد تا مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از مقام شامختان به عنوان «عالم مجاهد و خستگی‌ناپذیر» یاد کنند.

خانه‌ای ۶ میلیارد تومانی وقف امور قرآنی شد
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بصیری، مدیر مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون گراش استان فارس گفت: خانه‌ای در زمینی به متراژ ۴۳۰ مترمربع و با زیربنای ۶۰۰ متر از سوی مرحومه حسین شیری وقف فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی مؤسسه شد. این خانه از سوی ورثه مرحوم حاج حسین هرمی طبق سفارش مادرشان، مرحومه حاجیه کبری حسین شیری وقف شد. این خانه در گراش، بلوار شهدا، انتهای خیابان امیرکبیر قرار دارد.
 
۷ دلیل فدا کردن تمام هستی در راه قرآن
آستان عبدالعظیم

پانزدهمین آئین تجلیل از حافظان کل مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با عنوان «سرشناسان بهشت» ۲۸ مهرماه در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و جمعی از مدیران و اساتید قرآنی کشور برگزار شد. این مراسم به تجلیل از بیست حافظ کل قرآن کریم شامل ۹ حافظ در سال جدید و ۱۱ حافظ سال گذشته، که به دلیل شرایط شیوع کرونا مراسم تجلیل از آن‌ها برگزار نشده بود، اختصاص داشت.

عباس سلیمی با طرح این سؤال که چرا امت اسلام در طول بیش از ۱۴۰۰ سال گذشته، از زمان ظهور اسلام، همه هستی خود را در دفاع از قرآن داده است؟ پاسخ داد: علاوه بر قداستی که قرآن دارد، این امر، هفت دلیل مهم و عمده دارد. اول آنکه به تعبیر امام رضا(ع)، قرآن کلام خداست، دومین مورد این است که قرآن فصل‌الخطاب است و داور نهایی در برابر همه کشمکش‌ها و مسائل جامعه است. سومین دلیل پای‌بندی مسلمین است، چرا که قرآن ریسمان محکم الهی است، چهارمین دلیل نیز جامعیت قرآن کریم است که در قرآن با عنوان «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَی» از آن نام برده شده است. پنجمین دلیل جاودانگی این است که قرآن، پایان‌بخش کتب آسمانی است و تا قیامت جریان دارد، «إِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ»، (بحارالانوار). ششمین عامل نیز تازگی و طراوت آن است که با گذشت قرن‌ها کهنه نشده و نخواهد شد. هفتمین دلیل نیز این است که قرآن، معیار و سنجه است، این کتاب، قانون اساسی اسلام، کتاب هدایت و خوشبختی است.

سامانه پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی مؤسسات قرآنی راه‌اندازی شد
طی این هفته و با توجه به بروز برخی مشکلات و مسائل حقوقی در ماه‌های اخیر برای تعدادی از موسسات قرآنی و پیگیری این موضوعات از سوی مشاور حقوقی اتحادیه کشوری، رسیدگی به مشکلات حقوقی موسسات قرآنی در دستور کار اتحادیه قرار گرفت.

بر همین اساس و در پی مصوبه جلسه اخیر هیئت مدیره اتحادیه، درباره دفاع و صیانت از ساحت مقدس قرآن و نیز حمایت از مدیران و موسسات قرآنی که ممکن است با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه شوند، سامانه‌ای با عنوان «پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی موسسات قرآنی» راه‌اندازی شد. بنابر این مدیران و مؤسسات قرآنی می‌توانند، از این پس در صورت مواجهه با مسائل و مشکلات حقوقی، نسبت به دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره واتساپ ۰۹۳۸۵۰۰۴۲۶۸ اقدام کنند.
 
«دعای فرج» جدیدترین همخوانی گروه محمد رسول الله (ص) منتشر شد
گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول الله(ص) همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) جدیدترین اثر تولید شده خود را منتشر کرد. این اثر که با عنوان «دعای فرج» تولید شده است به مناسبت نهم ربیع‌الاول منتشر شده است. تصاویر این اثر در مدرسه عالی شهید مطهری تهران ضبط شده است.
 
محفل انس با قرآن در حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) برگزار شد
حامد شاکرنژاد

محفل انس با قرآن کریم به‌مناسبت آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) همراه با تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، ۲۴ مهرماه به میزبانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) برگزار شد. این محفل نورانی با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید با نوای حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی سیدرضا تحویلدار همراه بود. این مراسم با همکاری مرکز افق امامزاده موسی مبرقع(ع) و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم ناحیه یک برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما