شناسهٔ خبر: 50303528 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

تهران - ایرنا - عضو شورای نظارت سازمان امامیه پاکستان گفت: اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی(ره) بوده است. ما از ۴۰ سال گذشته شاهد هستیم که در هر جای جهان برای مسلمانان مشکلی به وجود آمده، افراد تربیت یافته و حافظان انقلاب ایران همواره در کنار مظلوم ایستاده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، علامه سیدعلی رضا نقوی روز پنجشنبه در هشتمین وبینار سی‌ و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: این از نکات اساسی انقلاب اسلامی ایران است که به اسم اسلام و با هدف وحدت مسلمانان جهان به وجود آمده و به فرقه و طبقه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به تمام مستضعفین جهان است و ما طی ۴۰ سال گذشته شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران تلاش ها و خدماتی در راستای ایجاد وحدت مسلمانان داشته است.

وی افزود: علمای شیعه همیشه در موضوع وحدت اسلام در صف اول بوده اند، علمایی همچون آیت الله علی سیستانی، آیت الله سیدحسین طباطبایی بروجردی و علمای مصر همگی بر مسئله وحدت تاکید داشته اند اما اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی(ره) بوده است. ما از ۴۰ سال گذشته شاهد هستیم که در هر جای جهان  برای مسلمانان مشکلی به وجود آمده است، افراد تربیت یافته و حافظان انقلاب از ایران همواره در کنار مظلوم ایستاده اند؛ در عراق، یمن، افغانستان، لبنان یا کشمیر همیشه در طرفداری از حقوق مردم سخن گفته اند و اولین مسئله ای که مطرح کرده اند، مسئله عظمت و عزت مسلمانان است.

عضو شورای نظارت سازمان امامیه پاکستان افزود: از ثمره همین انقلاب است که تمام نهضت هایی که در جهان از سوی مظلومین علیه ظالمین قد علم کرده اند، همگی از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته اند.

وی افزود: دست های پشت پرده دولت های ظالم، وحشی ترین آدم های جهان را به اسم اسلام گرد هم آورده اند، داعش را علیه این وحدت اسلامی به راه انداختند اما زمانی که مسلمانان جهت مبارزه با آنها زیر پرچم وحدت گرد آمدند، هزینه های هنگفت دشمن برای تقویت و مسلح کردن آنها نابود شد و روسیاه شدند. اگر تعداد انگشت شماری از آنها هنوز مانده باشند نیز از بین خواهند رفت.

علامه سیدعلی رضا نقوی از مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری به عنوان شخصیتی بزرگ یاد کرد که وحدت اسلامی را در جهان گسترش داد و افزود: آیت الله تسخیری، خدمتگذار انقلاب اسلامی بود که تلاش های خستگی ناپذیری در راه وحدت امت اسلامی انجام داد. در نتیجه تلاش های آیت الله تسخیری است که  ما امروز می‌بینیم اگر در بین علما اختلاف نظر وجود داشته باشد، آن را به وسیله مذاکره و گفت و گو حل می کنند.

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

تاکید بر الگوگیری از امام حسین(ع) در حمایت از جبهه حق

شیخ عبدالله جبری، دبیرکل جنبش امت لبنان گفت: ممکن است از خود بپرسیم اگر امام حسین (ع) در بین ما بودند، در کدام جبهه قرار می گرفتند؟ آیا در جبهه فلسطین که جبهه حق است می ایستادند یا در جبهه کشورهای شکست خورده ای که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؟ باید گفت امام حسین (ع) در بطن اسلام و با مسائل و مشکلات مردم تعاملات فراوانی داشتند.

وی افزود: امروز در این برهه سخت می توان دید که چگونه محور مقاومت از تهران تا بغداد، دمشق، بیروت و فلسطین گسترش یافته است؛ و شاهد هستیم که محور مقاومت بهای مواضع خود و استواری اش را در جبهه حق را چگونه می پردازد؛ در عصری که همچون دوره امام حسین (ع) به سختی می توان یاری کننده، دوست و هم پیمان یافت. بسیاری از کشورهای اسلامی راه خود را از اسلام و امت اسلامی جدا کردند تا با دشمنان غاصب در ارتباط باشند؛ ما همواره شعار "ای حسین، ما تو را رها نکرده ایم را همواره سر داده ایم،

جبری ادامه داد: بنابراین در اینجا وظیفه ما مسلمانان این است که آیا واقعا تا ظهور امام زمان (عج) پای نهضت امام حسین(ع) می ایستیم یا اینکه از امت اسلام و مسائل آن دست کشیده ، ضعیف شده و آن را رها می کنیم؟ یا اینکه از سر ترس و وحشت یا ترغیب کسانی که در حال اجرای برنامه های صهیونیستی _ آمریکایی در منطقه هستند ، مقدساتمان را رها می کنیم؟ ما در اربعین حسینی با خداوند متعال و امام حسین(ع) تجدید میثاق می کنیم تا زمانی که با ایشان و با پیامبر(ص) دیدار کنیم در نهایت وظیفه ما مسلمانان این است تا بر نهضت امام حسین(ع) و عهدی که بستیم استوار بمانیم.

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

چه عواملی میان مسلمانان اختلاف ایجاد کرد

حسین نوری شولگره‌ای از علمای برجسته افغانستان ضمن بررسی زمینه‌ها و عوامل درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشورهای اسلامی و راه مقابله با آن‌ها، اظهار داشت: آیات متعدد قرآن کریم و سنت مقدس نبوی بر اتحاد، وحدت و برادری تاکید فراوان نموده و مسلمانان را از اختلاف و تفرقه به طور جدی نهی فرموده است.

وی با بیان این که هیچ دین و مکتبی همانند اسلام، اتحاد را سر منشأ حیات و عزت، و تفرقه را سرمنشأ شکست و ذلت نخوانده، افزود: به نظر می‌رسد عوامل هفتگانه‌ای از سوی فرقه‌های منصوب به شیعه روزنه‌های وحدت خواهی را به روی مسلمانان سد نموده و درهای اختلاف و تفرقه را به روی آنان گشوده‌اند. 

این اندیشمند افغانستانی، اعلام رسمیت سب و لعن بر فراز منابر از سوی خلفای اموی پس از سال ۴۰ هجری را عامل نخست ایجاد تفرقه و مخرب‌ترین ضربه به پیکر امت مسلمان عنوان کرد و آن را فاجعه‌ای مرگبار خواند که تا مدت‌های طولانی ادامه یافت. جعل هزاران حدیث از سوی خلفای اموی بر اساس منافع سیاسی خود و به زیان مخالفینشان که از سال‌های چهل تا شصت هجری شدت یافت و ورود اسرائیلیات توسط کسانی نظیر کعب الاحبار در تفسیر و قصص قرآنی که از صدر اسلام آغاز شده و تا زمان تابعین و تابعین تابعین شدت بیشتر یافته بود را از عوامل اختلاف میان مسلمانان دانست.

قلم به دستانی همانند ابن حزم اموی اندلسی و ابن تیمیه و غیره که شیعه را متهم به قرآنی غیر از قرآن مسلمین و پرستش علی بن ابی طالب به جای خدا و وجوب زیارت کربلا به جای کعبه کردند و عبدالله بن صباح یهودی را موسس مذهب شیعه قلمداد نمودند و این مذهب را ساخته و پرداخته یهود خواندند، از دیگر عواملی بود که نوری شولگره‌ای به آن‌ها اشاره کرد.
 وی افزود: پنجمین عامل ایجاد تفرقه میان مسلمانان اقدام ابوالخطاب سردسته غالیان کوفه و سایر غالیان به جعل حدیث و دروغ پراکنی و اقرار به الوهیت علی بن ابی طالب(ع) و نبوت امام صادق(ع) بود، که در نتیجه آن فریاد امام صادق(ع) از مدینه بلند شد و به پیروانشان در کوفه پیام دادند تا فرزندانشان را از تماس با ابوالخطاب و سایر غالیان کوفه جداً منع کنند.

این عالم دینی در ارتباط با عامل ششم ایجاد اختلاف میان مسلمانان، گفت: محدث نوری عالم شیعه در کتاب فصل الخطاب خویش با صدها حدیث جعلی، مدعی تحریف قرآن کریم شد که مورد نقد و اعتراض شدید عموم علمای شیعه قرار گرفت، در حالی که ابوموسی اشعری صحابی نیز در صحیح مسلم مدعی تحریف قرآن شده است.

وی با بیان این که پس از حاکمیت صفویه در ایران، آخوند کرکی، فاضل دربندی، شریف کاشانی و آخوندهای درباری دیگر با قلم‌های تند و زهرآگین و افراطی بر طبل لعن و طعن به مقدسات پیروان مذاهب دیگر کوبیدند و نوشتند، تصریح کرد: در نتیجه این سمپاشی‌ها، مناسبات عادی و مسالمت آمیز شیعیان و سنیان را در ایران و سایر نقاط جهان تیره و تار ساختند.

وی افزود: انگلیسی‌ها با استفاده از این اوضاع آشفته، هر چه در توان داشتند، اختلافات را تشدید کرده و جنگ‌های شیعه و سنی را در نقاط مختلف جهان مدیریت کردند.

نوری شولگره‌ای ادامه داد: در شرایطی که بحران‌های فاجعه بار مذهبی به اوج خود رسیده بود فقها و اندیشمندان درد آشنا و مخلص از ایران، مصر، جهان عرب، حضرت آیت الله العظمی بروجردی، علامه سید شرف الدین عاملی، حضرت آیت الله العظمی کاشف الغطاء، علامه شیخ محمد تقی، علامه شیخ عبدالمجید سلیم، علامه شیخ محمود شلتوت، علامه شیخ محمود مدنی، به عنوان بنیان گذاران تقریب قد علم کردند و به دور از کوچک‌ترین تعصب، کتاب‌ها و منابع معتبر یکدیگر را با دقت مطالعه کردند و با شناخت و آگاهی کافی از منابع فقهی و اعتقادی همدیگر به طور مصمم کمر همت بستند و با توکل به خداوند از هیچ خطری نهراسیدند. خدا نیز آنان را یاری فرمود و گام‌های استوار و ماندگار در راه تحقق وحدت و برادری از خود به یادگار گذاشتند.

پیشنهاد تشکیل دو کمیسیون برای وحدت بیشتر

این عالم اسلامی با اشاره به این که شرایط فعلی ما به مراتب بدتر از زمان بنیان گذاران نخستین تقریب است به اعضای کنفرانس وحدت اسلامی و سایر نهادهای وحدت محور پیشنهاد داد: کنفرانس وحدت اسلامی، دو کمیسیون علمی، تحقیقی، و فرهنگی مشترک از مذاهب معتبر و رسمی جهان اسلام تشکیل دهد.

وی ادامه داد: کمیسیون اول، نشریه‌ای ماهانه فرهنگی و اطلاعاتی ولو با استفاده از فضاهای مجازی به منظور خنثی سازی دسیسه‌های دشمنان جهان اسلام و آگاهی دهی به ناآگاهان و کم سوادان. حداقل به دو زبان فارسی و عربی به طور گسترده منتشر نماید.

نوری شولگره‌ای در ارتباط با کمیسیون دوم گفت: این کمیسیون علمی و پژوهشی است که باید موارد هفتگانه فوق به ویژه عملکرد زشت و شرم آور حکومت‌های شصت ساله اموی و عالمان جیره خوارشان، و نیز دوران سراپا ننگ و افتضاح غالیان کوفه، و صدها عالم و صاحب تالیف و نگارش دوران دو قدرت متخاصم صفویه و عثمانی را با بیطرفی کامل و به دور از انحراف، و به دور از اغراض سیاسی، زبانی و مذهبی نقد و بررسی نموده، و مطالب ناب را از آلوده شفاف و آشکار سازد.

وی افزود: کمیسیون مذکور با استفاده از فضای مجازی و وسایل مدرن روز، نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتیشان را به صورت کتاب علمی، جامع، و تقریبی به زبان‌های عربی، فارسی، و انگلیسی چاپ و در سطح جهان منتشر نمایند.

این عالم افغان این اقدام را گام استوار، محکم و بی‌بدیل در راستای وحدت اسلامی و اخوت و برادری توصیف کرد که و ننگ تفرقه انگیزی، تعصب و نابرادری را از پیشانی امت اسلامی خواهد زدود و با پخش این کتاب راه‌های سودجویان جیره خوار مسدود خواهد شد و شبکه‌هایی مانند اهل بیت الهیاری منصوب به شیعه و شبکه‌های تفرقه افکن «کلمه» و «توحید» منصوب به اهل تسنن به عنوان سخنگویان تقلبی شیعه و سنی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی در خدمت‌‎رسانی به دشمنان معاند و اربابان کافرشان موفق نخواهند گردید.

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

عزت مسلمانان و جوامع اسلامی در اتحاد است

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: امروز مسلمانان دومین گروه جمعیتی بزرگ در دنیا هستند و جهان اسلام، جهان بسیار گسترده‌ای است، در همه دنیا مسلمانانی زندگی می کنند که آخرین کتاب آسمانی، آخرین پیامبر(ص) و دین اسلام را پذیرفته اند؛ بنابراین وظیفه مسلمانان است تا حول محور دین اسلام متحد شوند. متاسفانه امروز مسلمانان دچار تفرقه و اختلاف هستند، در حالیکه اگر مسلمانان به منافع خود، منافع اسلام و منافع جهان اسلام فکر کنند، بهترین راه اتحاد است و تا مسلمانان متحد نشوند منافع اسلام، دین تامین نمی‌شود.

وی اضافه کرد: باید بدانیم که عزت مسلمانان و جوامع اسلامی در اتحاد است. ما می‌بینیم که در دنیا اتحادیه اروپا تشکیل شده و اروپاییان بر اساس اشتراکات خود متحد می شوند، باید گفت قدرت‌های جهانی اتحادیه تشکیل می‌دهند تا منافعشان تامین شود. بنابراین اگر مسلمانان با یکدیگر متحد شوند، منافع مسلمانان تامین می‌شود و به همین علت است که دشمنان، اتحاد مسلمانان را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند مسلمانان متفرق باشند و با یکدیگراختلاف داشته باشند تا آنها بتوانند به منافع خود برسند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: باید بدانیم که اختلاف سلیقه همواره در میان مسلمانان وجود دارد اما باید اشتراکات را در نظر بگیریم و بر آن ها تکیه کنیم، بنابراین باید با هم متحد شویم و برای دین حرمت قائل شویم؛ احترام متقابل بسیار مهم است و نباید به بدی از یکدیگر یاد کنیم چراکه بر خلاف فرهنگ اسلامی است. اگر با کسی اختلاف داریم، می توانیم با استدلال و منطق آن را بیان کنیم و باهم به گفت‌ و گو بپردازیم. در واقع این نشست ها و این گفتمان ها ما را به یکدیگر نزدیک می‌کند، سوءتفاهم‌ها کمتر می‌شود و می توانیم به یکدیگر نزدیکتر شویم.

مولوی اسماعیل زهی اضافه کرد: مجمع تقریب مذاهب اسلامی امروز رسالت بسیار سنگینی را برعهده دارد، اختلافاتی که امروز در جامعه اسلامی به وقوع پیوسته است وظیفه سنگینی را بر دوش علما و اندیشمندان و دلسوزان جوامع اسلامی گذاشته است، ما باید به فکر وحدت باشیم و مسیر اعتدال بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ایجاد عدالت بین مسلمانان با گرایش‌های مختلف موضوع بسیار مهم و حیاتی است، همه باید به اجرای عدالت فکر کنیم و از تندروی ها دوری کنیم، در واقع  مدتی است که این موضوع در قلب اسلام رشد کرده و برای امت اسلامی خطرناک است، همه ما می‌دانیم که مسیر اسلام و سیره پیامبر(ص) اعتدال است بنابراین وظیفه همه مسلمانان است تا این مسائل را رعایت کنند.

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

وحدت توحیدی و بهترین خیر

آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین از سه عنصر ایمان، تقوا و تسلیم برای مومنان یاد کرد و گفت: زمانی که این سه عنصر در انسان ها نهادینه شد، می‌توانند در حرکت جمعی حضور پیدا کنند و خدا خطاب به چنین انسان‌هایی می‌فرماید «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» در واقع خداوند متعال ما را به توحید دعوت کرده است و زمانی که ما همه اهل توحید شدیم یعنی دعوت به وحدانیت خدا و هماهنگ شدن با یگانگی خدای متعال را پذیرفتیم، اینجاست که وحدت مستحکم توحیدی شکل می‌گیرد.
وی افزود: اگر مسلمانان به هر بهانه‌ای، بهانه‌ جغرافیایی، بهانه‌ قومی، بهانه‌ لسانی یا هر بهانه‌ دیگری دور هم جمع شوند، هیچگاه این وحدت از هم گسسته نمی‌شود. خدا بازهم در قرآن به ما نشان داده است که بهترین خیر «صلح» است. پس مبنای جامعه‌ اسلامی بر اساس صلح است. امام زمان (عج) که ما انتظارشان را می‌کشیم، مصلح کل جهان و عبد صالح خدا هستند که بندگان خدا را به شایستگی و صلاحیت رهبری می‌کند.
عابدینی ادامه داد: خداوند متعال می‌خواهد که ما دعوت کننده به خیر باشیم و صلح را خیر معرفی می‌کند؛ باید گفت ما همواره در مجموعه آیات قرآن کریم وحدت و انسجام ایمانی را می‌بینیم، خدای متعال وقتی که مومنین را منسجم نشان داد و انسجام دینی را مطرح فرمود، شرایط مقابل مومنین را هم مطرح می‌کند؛ ما در مقابل مومنین مذاهب را نمی‌بینیم، ما در مقابل مومنین پیروان راستین کتاب‌های آسمانی را نمی‌بینیم، ما در مقابل مومنین کسانی را می‌بینیم که در مقابل خدا و دین خدا دشمنی خودشان را آشکار اعلام می‌کنند؛ بنابراین این تقابل، تقابلِ بین مستضعفین و مستکبرین است، آنقدر این تقابل جدی است که حتی در قیامت مناظره‌ی بین مستضعفان و مستکبرین مطرح است.
  

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

آزادی فلسطین حتمی است

نزیهه صالح، استاد دانشگاه در سخنانی با موضوع "فلسطین پس از نابودی رژیم صهیونیستی" با اشاره با اینکه نابودی رژیم صهیونیستی یک موضوع حتمی‌و بدیهی است و حتمی‌بودن تاریخ و جغرافیا، گواه این حتمیت خواهد بود، گفت: اکنون که سخن از تاریخ و جغرافیا به میان آمد، لازم است تاکید شود که این دو مقوله از دیرباز تاکنون دو مقوله کاملا مرتبط و در هم تنیده است و با مسائلی همچون ارزش‌های دینی، مفاهیم دینی، اجتماعی و سیاسی ارتباط مستقیم دارد و به هر میزان که در امر تعلیم و تربیت و انتقال این ارزش‌ها، استمرار بیشتری ورزیده شود، امکان از بین بردن این ارزش‌ها در  چنین جامعه ای دشوارتر می‌شود.

وی افزود: ملت فلسطین، از جمله مردمانی هستند که از ارزش‌های جامعه خود محافظت کردند و از این روست که آزادی فلسطین از چنگال صهیونیست‌های پلید همچنان به عنوان هدف و آرمان آنها به شمار می‌رود. ملت فلسطین، از جمله مردمانی هستند که موضوع اشغال فلسطین از سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون را هنوز از خاطر نبرده‌اند و آزادسازی آن را تکلیف خود می‌دانند و با وجود توطئه‌های متعددی که بر ضد جنبش مقاومت فلسطین ایجاد شد و متاسفانه آتش این توطئه‌ها تا امروز هم خاموش نشده است، این مردم حتی برای یک لحظه نیز از تکلیف خود باز ننشسته اند.

این پژوهشگر لبنانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین به شهرک سازی پرداخته و یهودیان را در منازل فلسطینیان اسکان داده‌ است گفت: صهیونیست‌ها فلسطینیان را از خانه‌هایشان بیرون رانده، سرزمین‌هایشان را غصب و حق مالکیت سرزمین پدریشان را از آنان سلب کردند و هیچ حقی برای آنها قائل نشدند. در این میان سازمان ملل متحد که مدّعی حقوق بشر و حفظ آن است و داعیه‌ی مطالبه گری حقوق بشر را دارد، بر این باور است که در جغرافیای فلسطین و حتی ماورای مرزهای فلسطین، هیچگونه ظلم و ستمی ‌بر ضد هیچ ملتی روا داشته نمی‌شود!

نزیهه صالح تأکید کرد: ما معتقدیم که فلسطین با همت و تلاش فرزندانش آزاد خواهد شد. فرزندانی که بر خلاف تصور صهیونیست‌ها و جامعه جهانی، هرگز فلسطین را فراموش نکرده و نخواهند کرد. اکنون فلسطین بیش از پیش به آزادی نزدیک شده است. اکنون فلسطین هدف و آرمان افراد شریف است و به خواست خداوند و به یاری نظام شریف و گرامی‌ جمهوری اسلامی‌ایران، به آزادی دست خواهد یافت. نظامی که وصیت امام خمینی (قدس سره) در خصوص موضوع فلسطین را فراموش نکرده و از آن غافل نشده است و شعار امام خمینی (ره) تا امروز نیز زنده و پابرجاست: «امروز ایران و فردا فلسطین».

این پژوهشگر لبنانی تأکید کرد: فلسطینیان اراضی خود را باز پس می‌گیرند و این وعده الهی است و رهبر عظیم الشأن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز با ایمان به خداوند بدان تأکید ورزیده‌اند و سید حسن نصرالله، سید مقاومت نیز وعده نصر و پیروزی داده که این نصر و پیروزی محقق خواهد شد.

اذعان صهیونیست ها بر آزادی فلسطین

وی با بیان اینکه ایمان به خداوند متعال و استمرار در حرکت به سوی آزادی فلسطین، امری حتمی‌است و حتی خود صهیونیست‌ها نیز بر این امر اذعان داشته‌اند، اظهار کرد: مثلاً داوید بن‌گوریون، که یکی از پایه‌گذاران رژیم صهیونیستی است در خصوص حرکت رو به نابودی اسرائیل پیش بینی کرده است و ناحوم گلدمن که خود نیز یکی از دست اندرکاران و همکاران داوید بن‌گوریون در تأسیس رژیم صهیونیستی بوده، در کتاب خود با عنوان «مقاومت یهود»، این موضوع را در یکی از جلسات خصوصی‌اش با داوید بن‌گوریون، از وی نقل کرده که اسرائیل دوام چندانی نخواهد داشت و در اقیانوسی که هیچ پیروزی برای آن متصور نیست، به سوی نابودی در حرکت است؛ این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که فلسطینیان و مسلمانان این سرزمین را که برایشان گرامی ‌و مقدس است، فراموش نکرده‌اند. 

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

ترویج روحیه وحدتگرا از وظایف مسلمانان است

حجت الاسلام سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویر احمد گفت: سالیان متمادی است که ثروت کشورهای اسلامی به وسیله استعمار استعمارگران و استکبار جهانی به یغما برده می شود، وظیفه ما مسلمانان این است که بدانیم ما همه یک امت هستیم و باید وحدت و همفکری داشته باشیم و در سایه این تفکر که نمی‌توان هیچگاه به وحدت رسید باید بدانیم که دشمنان سوء استفاده می‌کنند تاریخ نشان داده است که استعمارگران به طور عمد بین جامعه اسلامی و فرقه های اسلامی اختلاف می اندازند تا قدرت آنها از بین برود تا بتوانند به آنها حکومت کنند و سرمایه های آن ها را غارت کنند.

وی با بیان اینکه مضامین قرآن و روایات نبوی حاوی منطق هستند و هیچ گاه ما را دعوت به خشونت، برخورد و اختلاف نکرده اند، اظهار داشت: در عین حال که در بسیاری از مباحث فقهی، اختلاف نظر وجود دارد دین اسلام همواره مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کند؛ بنابراین امروز که جامعه اسلامی در یک موقعیت خاص قرار دارد شرایط اقتضا می‌کند که اندیشمندان، خردمندان و علمای کشورهای اسلامی با استفاده از سرمایه های موجود، وحدت و همگرایی را در جامعه اسلامی به وجود بیاورند، فقر، اختلاف و درگیری در این منطقه از بین ببرند تا مسلمانان بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویر احمد اظهار داشت: در سایه تکفیر، اختلافات، خشونت‌ها و درگیری ها میان مسلمانان منجر به ضعف جامعه اسلامی می‌شود و تسلط بیگانگان را بر جامعه اسلامی در پی دارد؛ زمانیکه اختلاف به وجود می‌آید، قدرت و امنیت کشورها از بین می‌رود و زمینه ها برای استعمار و استکبار فراهم می شود مثال این اتفاق هم اوضاع سوریه، افغانستان و عراق است.

وی در همین خصوص ادامه داد: امروز مسلمانان نباید اجازه دهند که این ذلت و خواری بر ما تحمیل شود؛ باید تلاش کنیم روحیه وحدتگرا را در جامعه اسلامی ترویج دهیم و جوان هایمان را نسبت به این مسئله روشن کنیم و به این باور برسیم که ما می توانیم جهان اسلام را مدیریت کنیم. مهمترین و اولین گام حل اختلاف این است که باور کنیم اختلاف نظر داریم؛ در هر جایی که انسان حضور دارد، اختلاف سلیقه هم وجود دارد بنابراین در نهایت میتوانیم در بستر وحدت حرکت کنیم و در سایه آن به شکوه، عظمت و مجدی که شایسته جهان اسلام، مسلمانان و کشورهای اسلامی است،  برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویر احمد تصریح کرد: با وجود سرمایه‌های فرهنگی، انسانی و مادی، مسلمانان می توانند فقر و مشکلات را برطرف کنند و حتی کشورهای فقیر را نیز اداره کنند اما اگر اختلافات ادامه دار باشد در سایه آن همه سرمایه های فرهنگی و انسانی مسلمانان نابود می‌شود.

اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی (ره) شکل گرفت

سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می‌شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.

۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند. 

برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و  قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهرماه آغاز شده و تا دوم آبان‌ماه ادامه خواهد یافت. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

نظر شما