شناسهٔ خبر: 50302337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار چین نسبت به همکاری هسته ای آمریکا، انگلیس و استرالیا

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که همکاری آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته‌ای، ناقض منشور و اهداف پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و اگر از آن جلوگیری نشود، ممکن است در نهایت منجر به فروپاشی نظام بین‌المللی عدم  گسترش سلاح‌های هسته‌ای شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وانگ ون بین روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پکن در پاسخ به پرسشی در رابطه با همکاری این کشور خاطرنشان کرد که همکاری ایالات متحده، انگلیس و استرالیا به منظور توسعه زیردریایی های هسته ای باعث می شود برای اولین بار کشورهای دارای سلاح هسته ای، زیردریایی هسته ای در اختیار کشورهای بدون سلاح هسته ای قرار دهند و این یعنی ایالات متحده و بریتانیا اورانیوم با غنای بیش از ۹۰ درصد به استرالیا خواهند داد.

وی افزود: در عین حال سیستم نظارتی فعلی آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند به طور موثر استفاده و یا عدم استفاده از اورانیومی که تا این اندازه غنی شده را برای سلاح های هسته ای تایید و یا رد کند.

وانگ ون بین تاکید کرد: موضوع تضمین و نظارت بر راکتورهای نیروگاه های تولید زیردریایی هسته ای موضوعی نیست که تنها به طور خاص مربوط به این سه کشور باشد و این امر نباید فقط توسط این سه کشور تضمین شود، همچنین نباید فقط از سوی این سه کشور و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین شود بلکه همه کشورهای عضو آژانس باید مشترکا درمورد مسائل سیاسی، حقوقی، فنی و سایر مسائل رایزنی کنند.

به گفته وی تا زمانی که همه طرف‌ها به اجماع نرسند، این سه کشور نباید همکاری خود برای ساخت زیردریایی هسته‌ای را آغاز کنند و دبیرخانه آژانس نیز نباید با این سه کشور بر سر هیچ گونه برنامه به اصطلاح عدم غنی سازی به توافق برسد.   

نظر شما