شناسهٔ خبر: 50302198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

اختلافات مسلمانان عمدتا از مسائل سیاسی و توطئه‌ چینی‌های بیگانگان نشأت می گیرد

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد: دوری جستن کشورهای جهان اسلام از شعار «وحدت اسلامی» نشأت‌گرفته از ضعف این شعارو یا ضعف مضمون آن نیست، بلکه نشأت‌گرفته از سیطره امپریالیسم آمریکایی بر حکام، حکومت‌ها، پادشاهان و رؤسای جمهور کشورهای اسلامی است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب؛ علامه شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در نهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: از 42 سال پیش تاکنون جمهوری اسلامی ایران پرچم «وحدت اسلامی» را برافراشته است؛ ما نیز این افتخار را داشته‌ایم که پرچمدار «وحدت اسلامی» باشیم و شعار آن را سَر دهیم.

وی افزود: امروزه متأسفانه باید بگویم که کشورهای جهان اسلام هر روز از شعار «وحدت اسلامی» دورتر و دورتر می‌شوند؛ دوری جستن کشورهای جهان اسلام از شعار «وحدت اسلامی» نشأت‌گرفته از ضعف این شعار و یا ضعفِ مضمون آن نیست، بلکه نشأت‌گرفته از سیطره امپریالیسم آمریکایی بر حکام، حکومت‌ها، پادشاهان و رؤسای جمهور کشورهای اسلامی است.

شیخ ماهر حمود اظهار داشت: امروز ما به خوبی می‌بینیم که ارتباطات و مناسبات سیاسی با ایالات متحده آمریکا و مدارا با تهدیدات واشنگتن بیش از هر زمان دیگری در صفوف جهان اسلام رخنه کرده است؛ این درحالی است که خطرات زیادی از سوی آمریکایی‌ها، جهان اسلام را تهدید می‌کند؛ آمریکایی‌ها گاهی به اعمال محاصره، گاهی به اعمال تحریم و گاهی نیز به ورود به جنگ مستقیم متوسل می‌شوند.

وی ادامه داد:در چنین شرایطی، محور مقاومت از تهران تا بغداد و دمشق، بیروت، فلسطین وغزه توانسته است دستاوردهای زیادی را در برابر امپریالیسم آمریکایی محقق سازد؛ این دستاوردها در سراسر جهان اسلام به چشم می‌خورند؛ بنابراین، وقتی می‌بینیم که برخی به دنبال برقراری رابطه با ایالات متحده آمریکا هستند و می‌خواهند زیر یوغ آن فعالیت کنند، این سؤال به وجود می‌آید که مشکل دقیقا کجاست؟

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: واقعیت این است از دیدگاه ما تمامی حکام و رژیم‌هایی که با شعارهای انقلاب اسلامی در ایران از جمله «وحدت اسلامی»، «مقابله و رویارویی با استکبار جهانی» و «حمایت از مسأله فلسطین» می‎جنگند، محکوم هستند؛ ما همچنین اقدام افرادی که خود را در پشت شعارهای قومیت‌گرایانه و طایفه‌گرایانه پنهان می‌کنند، محکوم می‌کنیم؛ این افراد تلاش می‌کنند تا خود را حافظ دین مسلمانان جلوه دهند و اینگونه القا کنند که از جهان اسلام در برابر گسترش تشیع حمایت می‌کنند.

وی اضافه کرد:واقعیت این است که تمامی افرادی که چنین شعارهایی سر می‌دهند، دروغ می‌گویند؛ آن‌ها به دنبال حفاظت و حراست از دین مسلمانان نیستند؛ آن‌ها از تشیع هراسی ندارند، بلکه تنها مشکل‌شان این است که به طور کامل با پروژه آمریکایی مرتبط هستند؛ البته فراتر از این، می‌توان گفت که این افراد، ساخته پروژه آمریکایی در جهان اسلام هستند، بنابراین محال است که بتوانند خود را از چنین پروژه‌ای خارج سازند.

شیخ ماهر حمود گفت: اگر ما خود را در برابر این حجم از عقب‌ماندگی و گرایش به سیاست‌های آمریکا ضعیف تلقی کنیم، آنگاه رفتارمان را اینگونه توجیه خواهیم کرد که دشمن‌مان قدرتمند، تأثیرگذار و شکست‌ناپذیر است و می‌تواند در جای‌ جای امّت اسلامی نفوذ کند؛ علیرغم خودباختگی برخی از کشورهای اسلامی در برابر ایالات متحده آمریکا، ما شاهد تحقق پیروزی‌هایی در برابر دشمنان هستیم؛ به عنوان نمونه، می‌توان به نبرد «شمشیر قدس» اشاره کرد. 

وی افزود: ما نیز به عنوان پرچمداران شعار «وحدت اسلامی» ـ هرچند خیلی کم ـ اما در تحقق این پیروزی سهیم هستیم؛ ما قدرتمند هستیم که توانستیم در لبنان به پیروزی دست یابیم؛ ما قدرت به شکست کشاندن پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی در سوریه، عراق و یمن را داشته و داریم.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد: این چهره زشت از برخی حکام جهان اسلام که خود را به سیاست‌های آمریکا مرتبط ساخته‌اند، نباید موجب ایجاد یأس و نا امیدی در میان ما شود؛ ما به اذن خداوند قدرتمند هستیم و می‌توانیم حتی قدرتمندتر هم باشیم؛ البته ما در برخی موارد قصوراتی داشته‌ایم و نتوانستیم اهمیت دعوت به «وحدت اسلامی» را آنگونه که شایسته است، برای همگان تبیین کنیم و در ارتقاء بخشیدن شروط تحقق «وحدت اسلامی» بر اساس متون اسلامی عاجز بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما برای تحقق «وحدت اسلامی» باید راهکار دیگری را در پیش گیریم و آن، این است که نظر و دیدگاه طرف مخالف خود را حتی اگر مطابق میل‌مان نبود، بپذیریم؛ پس از گذشت 14 قرن اکنون در یک و یا دو دهه نمی‌توانیم به مشکلات و اختلافات مسلمانان که در طول سال‌ها و قرن‌ها بر روی یکدیگر انباشته شده‌اند، پایان دهیم.

شیخ ماهر حمود با بیان اینکه، اختلافات انباشته‌ شده میان مسلمانان عمدتا از مسائل سیاسی، گرایش‌های سیاسی، توطئه‌چینی‌های بیگانگان و ... نشأت می‌گیرند، تأکید کرد: به طور کلی عقلاء باید از گزینه گفتگوهای فقهی و عقیدتی تا زمان فراهم شدن فضای مناسب، دست بکشند؛ اکنون شرایط برای گفتگوهای فقهی میان مسلمانان فراهم نیست؛ ما نباید به آنچه که در اختیار داریم، مباهات بورزیم بلکه باید متواضع باشیم؛ باید توجه داشته باشیم که شاید دیدگاه ما اشتباه و دیدگاه طرف مقابل ما درست باشد. البته در برخی از امور، ما مواضعی داریم که قطعا این مواضع درست است و نمی‌توانیم بگوییم که ما در اشتباه هستیم؛ «حمایت از مسأله فلسطین»، «لزوم مواجهه با سرکشی‌های ایالات متحده آمریکا»، «تقویت وحدت مسلمانان» جملگی مواضعی هستند که ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم ادعای اشتباه بودن آن‌ها را بپذیریم.

وی افزود: به هر حال، ما باید برای اعتلای شعار «وحدت اسلامی» تلاش کنیم؛ این شعار و شعارهایی نظیر آن، تأثیرگذاری خود در تحقق پیروزی‌های مختلف در لبنان، فلسطین و دیگر کشورها را ثابت کرده‌اند؛ این شعارها ثابت کرده‌اند که امّت اسلامی یک امّت قدرتمند است و از یک رسالت ویژه سخن می‌گوید؛ در این میان، برخی تلاش می‌کنند تا این رسالت را به انحراف بکشانند.

شیخ ماهر حمود گفت: شعار «وحدت اسلامی» و شعارهای نظیر آن حاکی از آن هستند که دین اسلام در برابر کفار و کسانی که از راه خدا منحرف شدند، پیروز است.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد: امروز استکبار جهانی اموال زیادی را برای نفوذ در امت اسلامی هزینه می‌کند؛ استکبار، خیانتکاران نفوذی در امت اسلامی را اجیر می‌کند و در صدد است تا از نقاط ضعف امت ما به نفع خود بهره‌برداری نماید؛ حال آنکه اگر ما اخلاص حقیقی داشته باشیم، خداوند همراهمان است.

انتهای پیام/
 

نظر شما