شناسهٔ خبر: 50302054 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشست «زن در مکتب اهل بیت(ع)» برگزار شد

سومین جلسه از سلسله نشست‌های علمی با محوریت مسائل زنان، فرصت‌ها و تهدیدهای رویاروی آن، با موضوع «زن در مکتب اهل بیت(ع)» به همت دپارتمان مطالعات زنان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) ۲۸ مهرماه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، سومین جلسه از سلسله نشست‌های علمی با محوریت مسائل زنان، فرصت‌ها و تهدیدهای رویاروی آن، با موضوع «زن در مکتب اهل بیت(ع)» به همت دپارتمان مطالعات زنان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع)  ۲۸ مهرماه برگزار شد. در  این نشست، حشمت الله قنبری همدانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام به بررسی مبحث ارث و دیه با توجه به خطبه ۸۰ امیرالمؤمنین و مشورت با زنان با توجه به نامه ۳۱ در کتاب شریف نهج البلاغه پرداخت. 

وی در بخشی از این نشست اظهارداشت: عبارت مربوط به ذم مشورت با زنان در نامه ۳۱ نهج البلاغه «اِیّاکَ وَ مُشاوَرَةَ النِّساءِ فَاِنَّ رَأْیَهُنَّ اِلی اَفْن، وَ عَزْمَهُنَّ اِلی وَهْن" است را با توجه به حدیث دیگری از حضرت در بحار الانوار باید تفسیر کرد که می فرماید: إیّاکَ و مُشاوَرَةَ النِّساءِ إلاّ مَن جُرِّبَتْ بکَمالِ عَقلٍ ؛ فإنّ رَأیَهُنَّ یَجُرُّ إلَى الأفَنِ ، و عَزمَهُنَّ إلى وَهَنٍ. 

 قنبری با ترجمه مطالب مندرج در نامه ۳۱ نهج البلاغه گفت: «از مشورت  با زنان بپرهیز، مگر آن که زنى به کمالِ عقل آزموده شده باشد؛ چرا که رأى زنان به کاستى مى‌کشاند و عزمشان به سستى».  به حکم دین و عقل، فرد مشورت دهنده باید شایستگی‌هایی نظیر علم، آگاهی، خیرخواهی و دور اندیشی داشته باشد و در مورد حدیث یادشده که خطاب به امام حسن مجتبی علیه‌السلام‌ است، باید توجه داشت، امام حسن(ع) صرفاً فرزند امیرمؤمنان نبوده است، بلکه این وصیت از این حیث که وی وصی امام در زعامت خواهد بود و رهبری جامعه مسلمین را برعهده خواهد داشت، خطاب به وی صورت گرفته است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: بنابراین  امام ‌به نوعی تاکید دارند که حاکم جامعه اسلامی در جایگاه حکومت باید مانع دخالت‌ها و سوءاستفاده‌های نابجای اهل خانه و خانواده‌اش در امور حکومتی شود.

جلسه نخست این نشست به بررسی جایگاه زن در ادیان مختلف و مقایسه آن با اسلام اختصاص داشت و در جلسه دوم‌ نشست، بحث شهادت و ایمان زن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این  سلسه نشست طی چهار جلسه برگزار می‌شود و در پایان به شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی گواهینامه اعطا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما